Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Ik heb net kleine witte beestjes op een plant gevonden :weary: toen ik in de aarde keek zag ik ook beestjes, een soort vliegjes. Ik heb hem nu ingespoten en buiten gezet. Direct al m’n andere planten bekeken maa4 daar zag ik nog niks gelukkig.

Ik dompel de grond van mijn varen 1x per 1.5 week volledig onder. De grond moet steeds goed vochtig blijven maar niet door en door nat, dus ik laat de pot steeds goed uitlekken. Varens hebben dunne bladeren waar ze geen water in opslaan dus daar moet je rekening mee houden. Het klinkt nu misschien alsof ik het helemaal weet op varengebied maar eerlijk gezegd ben ik het ook nog aan het uitvogelen!

1 like

Oh goede! Ja dat van die dunne bladeren wist ik, daarom kregen ze wel genoeg water (en niet zoals bij sommigen dat ik denk ooo doe ik morgen wel anders). Maar nu is het een hele sippe :frowning: Ik ga jouw aanpak proberen!

Ik geloof dat varens ook van een hoge luchtvochtigheid houden. Zet die van mij regelmatig onder de douche en daarna staat die meestal weer wat meer rechtop.

2 likes

Dit gebeurde waar ik naast zat. Je hoorde echt zo’n scheurend geluid!!! Twee nieuwe bladeren in een keer trouwens

21 likes

Ik probeerde deze laatst aan zijn bladeren uit de sierpot te tillen, maar toen braken er allemaal bladeren af. Nu kijk ik en vind ik weer ene hoop losse bladeren :frowning: waarom laten ze zo snel los :frowning: ?? Is dat nog van het optillen
Heb hem gisteren weer een beetje water gegeven dit eens in de zoveel weken) dat kan het toch niet zijn

Dit had k met deze plant ook constant. Hij is naar een ander baasje gegaan. Ik denk dat het komt omdat ze best zwaar zijn en een klein ā€˜verbindingspunt’ hebben. Maar de blaadjes kun je stekken als je dat wilt. Even laten drogen eerst.

Ja sat ga ik ook doen! Ben nu ook bezig met een paar stekjes, maar daar gebeurd al maanden weinig

Ik heb er net nog meer uit geraapt!

1 like

Ik heb de afgevallen blaadjes bewaard van mijn sedum burrito en heel lang gebeurde er niks. Eerste foto is van halverwege mei en de tweede foto is van vandaag. Duurt even maar dan heb je ook wat :smile:

20 likes

Dit is me nog noooooit gelukt, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

1 like

Op een beetje vochtige aarde gelegd en het potje voor het raam gezet. Om de dag wat druppels water erover en wachten. Nu zijn ze stevig genoeg en geef ik ze twee keer per week water met een gietertje.

Doen jullie je planten wel eens preventief sprayen met iets? Met vakantie enzo? Of als je thuis bent schade opnemen?

Zo lieeeeev ik heb het ook gedaan met wat blaadjes van de sedum die ik bij @Lula gekocht heb. Heb al wat worteltjes :slight_smile:

2 likes

Hier is ook elke hittegolf weer een massasterfte. Geef ik ze water, krijgen ze wortelrot, geef ik ze geen water dan gaan ze ook dood :roll_eyes:

1 like

Ik vind het wel een hele troost dat het niet aan m’n plantenskills ligt:’)

1 like

Maar echt hoor, al m’n Maranta’s zijn overleden.

Ik vond het ook even spannend hoor. Heb hier tenslotte zo’n 150 planten staan. Maar we hebben het overleefd :sweat_smile::sweat_smile:

4 likes

ā€œHee joejoejoe, jij hebt veel.planten toch? Weet jij.misschien wat er met mijn plant mis is? Hij heeft gaten in de bladeren en sommige.bladeren zijn half wit half groenā€

Ze.heeft dus een monstera variegata staan van 1.80 hoog

…
…
…

:sweat_smile:

30 likes

Hoeveel heeft ze daarvoor betaald :open_mouth: kan me namelijk niet voorstellen dat ze daar 600 euro voor neergelegd heeft als ze niet weet hoe speciaal zo’n plant is.

Ze had hem al een tijdje zei ze. Ze vond het zo raar dat er steeds meer gemixte bladeren aan en kwamen…Ik ga hem van de week zien, ben heel benieuwd!