Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Haha geweldig! Ben benieuwd hoe hij eruit ziet!

HELP! Lieve allemaal, wat mankeert de mega Monstera van mijn broertje:

afbeelding afbeelding

*ik zie dat de foto’s gedraaid staan, sorry!
** ik heb hem trouwens gecontroleerd op beestjes, maar niets te zien
 Zou de zon dit soort schade kunnen veroorzaken? Hij is zo’n 2.20 hoog en bijna helemaal zo lelijk geworden :tired_face:

Iets van beestjes te zien? Die van een vriendin zag er ook zo uit en had trips :confused: ah oeps ik lees nu de edit

Dank voor je antwoord! Ik heb hem vanmiddag gecheckt op beestjes, maar niets te zien.

Lijkt mij ook schade door trips! Ik heb ze zelf momenteel ook op mijn Monstera en ben echt dagelijks bezig met checken en die krengen weg halen. Tip: check het s’avonds, dan pas komen ze meestal tevoorschijn en zijn ze actief, overdag zijn ze bijna niet actief. Ik gok dat je ze in grote aantallen zult aantreffen :cry:

Wat een ellende! Morgenavond even bij mijn broer langs om te checken. En wat doe ik dan? Is al het aangetaste groen nu niet meer te redden?

En merci!

Ik heb zelf de ergst aangetaste bladeren weggehaald, eenmaal geel/bruin wordt zo’n blad niet meer groen. Van de andere bladeren veeg ik ze weg en ik behandel om de 2 weken met Spruzit-R van Ecostyle. Nu lijkt het onder controle, maar check nog wel elke avond en zie dan soms toch nog wel van die krengen lopen.

Als ik de Monstera van je broer zo zie is die wel erg aangetast. Vreselijk zonde van zo’n mooie grote Monstera!

Ik ga proberen te redden wat er nog te redden valt. Het is inderdaad zo ontzettend zonde! Hij dacht eerst dat het verbrandde bladeren waren en heeft hem toen een ander plekje gegeven. Daarna nog eens verpot naar een pot met meer ruimte. Zijn het uiteindelijk beestjes, wat een ellende. Ik hoop dat hij weer een beetje fris te krijgen is.

Succes!! Trips zijn gewoon echt k*t :weary:

Dankje! Kon het niet laten gelijk mijn broer te bellen en inderdaad, beestjes! Zo zo erg. Hij wordt ook zo lelijk als al die bladeren eraf moeten en dan dus nog maar hopen dat hij opknapt. Pff
 morgen gelijk aan de slag.

HĂ© getver! Ook de beestjes behandelen dan dus in de avonduren, de Spruzit werkt het best met direct contact op de beestjes zelf. En vooral niet te bang zijn om flink de bladeren te laten druipen van boven en onderkant!

M’n eerste blad met een extra (minuscuul) gat :smiling_face_with_three_hearts:

31 likes

Ik had er ook een die niks wilde doen en alleen maar slechter werd. Toen die echt op was toch een nieuwe gehaald en die deed het vanaf het begin goed
 Groeide als een malle. Lijkt wel alsof sommige plantjes er gewoon minder zin in hebben.

Kun je niet met hem van plant ruilen? :joy:

1 like

Nou ik had ook een misbaksel. Groeide alleen maar de hoogte in, maakte weinig blaadjes en ging op een gegeven moment gewoon dood. Alle baby’s precies hetzelfde verhaal, geen van mn vrienden heeft ze in leven weten te houden, de baby’s die ik zelf heb gehouden ook allemaal dood. Maar heb nu een ander en die doet t veel beter, maakt gewoon blaadjes aan, groeit niet heel erg de hoogte in en heeft mooie donkere blaadjes.

1 like

Helaas heb ik net ook wolluis ontdekt op mijn monstera, nachtmerrie
 ik ben bang dat de meeste bladeren niet meer te redden zijn

Een beetje liefde jouw kant op, wat een ellende
 al die beestjes!

Zie nu ook dingen kruipen in m’n alocasia, krijg er helemaal de kriebels van. Niet zo leuk terugkomen van vakantie dit

Onee :broken_heart:
Wat shit, hopelijk kan je ervanaf komen!

Elke dag een beetje verliefder op deze.

Ik denk erover mijn grote pannenkoekenplant weg te doen, ik ben een beetje aan het ontplanten. Maar omdat het mijn eerste plant was verkrijg ik het toch nog niet over m’n hart
 Mmmm

13 likes

Paar dagen de ramen open en het is weer raak met de beestjes
 net alles ingesprayd en op een paar planten ook nog rouwvliegjes
 top :sweat_smile: Gelukkig staan mn planten in groepjes, zodat niet alles direct overal op zit, maar mennn. Zag ook de insta stories van teske, die zat op 25+ stuks met trips geloof ik