Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Mijn monstera doet dus niks. En nu denk ik dat hij wellicht een grotere pot wil. Nu heb ik een mooie gekregen maar die is vele malen groter dan waar hij nu inzit. Houden monsteras daarvan of liever een iets kleine pot?

Altijd maar een kleine upgrade doen, eigenlijk bij geen enkele plant naar 3x de omvang ofzo. Monsteras houden van een beetje rootbound.

Ik heb mijn Chinees lantaarndinges in zo’n kokodama (?) te veel water gegeven geloof ik want het druppelt er aan de onderkant uit. Oeps? :see_no_evil:

1 like

In de categorie domme vragen bestaan niet, hoe noem je een boogje voor in je (kamer)plantenpot, waar je je plant langs kan leiden?

1 like

You didn’t lie, wat een geur. :sweat_smile: Gelukkig staan ze op zolder en komt daar voorlopig niemand, behalve ikzelf haha. Heb ook nog de tip gekregen voor een eco insecticide via Instagram dus ga die ook nog proberen gezien de trips nog niet volledig weg zijn. Meerdere planten verloren aan de trips inmiddels.

1 like

Hoihoi,

Ik wou binnenkort een terrarium met plantjes kopen. Ik vind ze super mooi maar heb echt 0 plantervaring. Ik wou deze kopen https://haxo.nl/esschert-agg62-planten-terrarium/?sqr=Plant%20terrarium&, maar het is mij niet helemaal duidelijk of je de inhoud erbij krijgt?

Is het normaal om hem gevuld of leeg te krijgen? En hoe onderhoud je zo’n terrarium precies?

1 like

In de omschrijving staat dit:

De fles is 5 liter en wordt geleverd met een kurk. Verder wordt het pakket geleverd met een klein harkje en schepje, drainage stenen (900 gram), actieve koolstof (12 gram) en potgrond (1,4 liter). Het is niet alleen leuk om te krijgen, maar ook erg origineel om weg te geven.

En in de titel staat ‘doe het zelf pakket’. Dus er zitten geen planten bij zo te zien, maar wel grond. Ik weet van vrienden dat het best lastig kan zijn op een terrarium te maken. de verhoudingen moeteN precies goed zijn anders gaat alles dood. daarom heb ik een kant en klare gekocht, die doet het nog steeds prima.

Ah misschien is het dan handiger als ik ook een kant en klare haal. Ik ben niet echt handig met planten maar vind ze wel heel leuk. Waar heb je die van jou gehaald?

Je kan ook beginnen met een ‘open’ terrarium? Dat lijkt er wel op, maar omdat 'ie gedeeltelijk open is, is het wel makkelijker om zelf te maken! Dan kan je zelf plantjes uitzoeken enzo. Bijvoorbeeld:

Mijne komt van een lokale plantenwinkel, maar heb ze ook wel eens online gezien!

1 like

Ja daar dacht ik ook nog over, maar heb een te nieuwsgierige kat haha. Die gaat echt met haar hoofd erin zitten

2 likes

M’n monkeymask is zo leuk gaan hangen, hopelijk volgen er meer takjes <3

11 likes

Bedoel je een mosstok? Of meer zoals je bij orchideen vaak ziet, dan kan je op plantgeleider of plantenstok googlen, dan is er aardig wat te vinden!

Oh oh, ben bang voor een heel wit blad.

5 likes

Nee geen mosstok maar dat laatste is wel een goede! Ik heb een hypoestes die heel lang wordt (sowieso ???) en ik had het idee in mn hoofd voor een boogje waar ik t langs kan geleiden, zodat het in ieder geval een richting heeft ipv recht omhoog en de uitgeschoten look :see_no_evil:

1 like

Ik heb een vraagje aan jullie. Ik heb deze plant nu al een tijdje en sinds kort groeien er aan de uiteinden geen nieuwe bladeren meer zoals jullie zien. Is het slim om de plant vanaf dat punt af te knippen zodat er nieuwe bladeren kunnen groeien of moet ik het gewoon zo door laten gaan?

(Normaal staat de plant op een verhoging zodat het de bladeren naar beneden hangen, maar ivm herkenbaarheid even zo)

1 like

Ik heb een vraag. Ik heb nu wat planten gekocht om mee te beginnen maar vind het lastig om in te schatten hoeveel licht ze krijgen en of dit genoeg is. Het zijn allemaal halfschaduw/indirect zonlicht planten. Mijn raam staat volledig op het oosten en ik woon vrij hoog. Het raam is ongeveer 1.90 en het gedeelte zonder raam 1.20. Hoe kan ik het beste achterhalen hoeveel licht ik krijg? Het gewoon elk uur opschrijven of is er meer een algemen schatting. Ik ben nu van ongeveer 4 uur zon uitgegaan met het idee dat oosten alleen ochtendzon is.

Ik ben geen plantenexpert maar dit zou mij zo irriteren dat ik ze allang had afgeknipt.

2 likes

Afknippen, in stukjes knippen, stekken en je plant ergens anders zetten want hij heeft veel te weinig licht, daarom krijg je geen bladeren.

4 likes

Thanks voor je tips :grin:

1 like

Hoe gaat het met jullie plantjes? Zijn jullie de boel al winterklaar aan het maken?