Na mn beestjes hebben er nog 2 het zwaar, maar de rest heeft godzijdank goed doorgezet. Ik heb nog nooit mn planten levend door de winter gekregen door omstandigheden + ons tochthuis maar nu is het echt mn missie. Dus alle tips zijn welkom?
Ohh gaat alles dood ja? Het is helaas wel normaal om er wat te verliezen, maar alles is wel heel treurig! Wat ik aan het doen ben:
- extra grondige controle op beestjes, dode bladeren weghalen, opbinden etc.
- laatste verpotronde van het jaar (ik moet er 12, oeps?
- groeilampen installeren
- planten verschuiven adhv lichtbehoefte
- heb nu 1 luchtbevochtiger, ik ga nog een kleintje bestellen voor een andere kamer
Ja ben veel ziek geweest en dan kan je dat bij mij direct zien aan mn planten. Heb deze zomer de tochtroosters in huis dichtgedaan en zelf de zuurstof āgereguleerdā en nu had ik āmaarā 1 keer beestjes dus dat was al winst. Ik heb ook een luchtbevochtiger gekocht. Maar wanneer gebruik je die nou? Onder een bepaald luchtvochtigheids%? Het was hier bijna de hele zomer 60-70. Of vinden planten het sowieso fijn?
Mijn ouders of uberhaupt familie hadden door mijn hele jeugd heen 0 binnenplanten dus ik heb geen groene vingers meegekregen
Edit: doen jullie in de winter ook stekjes? Ik wil volgend jaar proberen mn pothos te stekken zodat ie meer strengen heeft en voller wordt. Maar kan je dan nu stekjes knippen, in water zetten tot t voorjaar? Of wil dat niet als t kouder wordt?
Oh ik heb zelf meer dan 60 planten (die het best goed doen ook) maar als er gezegd wordt āhalfschaduw/indirect zonlichtā zou ik echt niet in een boekje gaan bijhouden hoe lang er zonlicht binnenvalt. Het is inderdaad meer een algemene schatting waar je vanuit kan gaan. Daarnaast zal je ook snel merken (binnen een aantal weken) aan je planten of ze op de goede plek staan (als ze te veel zon krijgen en er kan een plant niet tegen zie je dat direct aan de bladen) en kan je ze alsnog een ander plekje geven. Succes!
Aw dat is rot zeg! Hoop dat het dit jaar beter met je gaat.
Volgens mij is wat we vaak mis gaat planten minder water nodig hebben in de winter, en dat ze te weinig licht krijgen. Als je die twee dingen ondervangt dan komt het sowieso goed.
Ik doe mān bevochtiger elke dag aan, want mān Warocqueanum hangt erboven en dat is een zeurpiet als het om luchtvochtigheid gaat.
60-70% klinkt echt als heel veel, maar zou wel kunnen hoor. Dat wordt wel minder met de verwarming aan in de winter.
Weinig water geven en de babies laten staan!
Ik heb mijn luchtbevochtiger ook vooral in de winter aan, als de verwarming aan is inderdaad. In de zomer hebben we meestal een prima luchtvochtigheidsgraad binnen.
Ik stek eigenlijk niet in de winter, gaat zoveel sneller in het voorjaar!
@Kauai ik moest even opzoeken wat een Warocqueanum is, maar zo mooi! Hoe groot is de jouwe?
Wauw, heel mooi!
Ik heb mān luchtbevochtiger ook iedere dag aan staan. Alleen ās nachts zet ik hm uit vanwege de piep.
Ik heb vandaag een monstera Thai constellation gekocht
Bij Global Garden?
Ja klopt!
Zag ze al op instagram voorbij komen! Mooi hoor
oeh leuk, foto!
Ik zet 'm 's nachts ook uit hoor, ze moeten zich maar niet zo aanstellen.
Heb jij een of meerdere groeilampen?
- Nee, gaat ook niet gebeuren.
- Nee, maar wil ik wel.
- Ja, 1.
- Ja, meerdere.
- Ja, en wil er nog meer.
- Wat is dat?
0 stemmers
Wat is je ervaring met groeilampen?
- Heel goed, ik ga je nu meer vertellen.
- Prima, maar niet fantastisch ofzo.
- Matig, ik had meer verwacht/een slechte ervaring
- Slecht, het deed niks/mān planten verbrandden/andere reden.
- Nog niet geprobeerd.
- Ik zei toch al dat ik (nog) geen groeilamp heb.
0 stemmers
Ik heb er dus eentje besteld, maar ben nog aan het nadenken waar/hoe ik 'm wil en of eentje wel zin heeft.
Mooi istie! Nog wel jong, maar niet supersuperjong zoals je ze soms ziet.
Heb er twee, 1 boven een alocasia zebrina die 4 meter van het raam moet staan vanwege ruimtegebrek en dus anders niet zoveel licht krijgt. Hij heeft sinds een halfjaar volgens mij 6 bladeren erbij gekregen en 0 laten vallen! Dus daar merken we het echt. De andere hangt boven de monstera variegata die ook echt hard doorgroeit. Ook elke 3 a 4 weken een nieuw blad!
Heb wel wat research gedaan want er is veel nep op de markt wat niet echt werkt. https://www.getled.nl/led-lampen/e27-lamp/led-kweeklamp-e27---9w---rood4-blauw1 Deze uiteindelijk geworden. Ook goeie klantenservice want 1 was laatst kapot gegaan en ik had binnen 1 dag een nieuwe binnen!
Ik heb voor de tweede keer een calathea en ook deze keer gaat hij dood.
De vorige heb ik in dit stadium ontdaan van de aarde en van enkele ādodeā wortels (kon ik naar mijn idee niet goed inschatten maar okĆ©). Daarna toen in nieuwe aarde gezet. Dat hielp niet. Kan ik nu nog iets anders doen?
Ik zou zeggen van wel.