We hebben er samen 4 als het goed is, haha. Ik heb maar gewoon betaald vandaag want een andere vriendin zag 'm uit haar mandje verdwijnen en ik dacht, die vierde raak ik ook wel kwijt. Dus nog even spannend of ze ook echt opgestuurd gaan worden of dat de website een foutje heeft gemaakt.
Oeh spannend inderdaad! Wel fijn dat je m dan sowieso hebt.
Hoe ziet een echte mosstok er dan uit? Alle keren dat ik ergens een ‘mosstok’ heb gezien was het zoiets als dit, maar blijkbaar moet ik de heilige graal dan nog tegenkomen!
Ik heb op Instagram gezien dat mensen ze zelf maken van opgerold kippengaas met daarin mos. Ik heb die nog niet in de winkel kunnen vinden.
Kan ook gewoon hangen, dan blijven de bladeren kleiner dan als hij kan klimmen geloof ik.
Heb hier ergens boven fotos gepost van het proces! Idd zoals @Moet zegt met kippengaas en dan spaghnummos erin.
Ah hier: Het Plantentopic #2
Edit: hier een foto van hoe zo’n wortel dan erin gaat.
Waar bestellen jullie Spagnum mos? In wat grotere verpakkingen vooral.
Ik gebruik eigenlijk nooit spagnum mos. Heb het niet nodig gehad. Ik ben de koningin van het stekken zo’n beetje momenteel (al mijn vensterbanken staan vol, oeps) en dat gaat prima met veel perliet en een plastic zakje.
Ugh, ik had vandaag vrij en dacht even lekker plantjes te scoren voor mijn shop maar kon niet zoveel vinden. Kan niet altijd feest zijn natuurlijk. Wel een leuk Philodendron thema nu haha.
Ja ik wil al mijn kokospalen omzetten in echte mosstokken, heb ik ineens bedacht.
Gaat zo’n stok van kippengaas op den duur niet roesten? Als die wortels erin groeien dan is het dan ook niet heel makkelijk te vervangen voor nieuwe
Kippengaas is verzinkt of er zit een coating op.
Ja maar dat laagje zink of die coating kan wel slijten. Gebruikte het in het verleden weleens voor wat projectjes en na verloop van tijd ging het toch echt roesten. Dus niet verkeerd even uit te zoeken welk gaas het minste kans op roest gaat hebben. Niet zomaar de goedkoopste pakken
Geen idee. Goed punt. Heb kippengaas ergens vanaf gesloopt wat al zeker 5 jaar buiten stond, dus denk dat dat wel goed komt.
@Loxodonta bij orchidz punt nl
Ik had al weken een stekje van mijn hoya op water staan en hij wilde maar niet wortelen, maar vandaag bleek hij eindelijk in actie te zijn gekomen. Het zijn nog maar heel kleine worteltjes, maar toch!
Ik heb hem ook meteen maar in een potje gezet om aan mijn moeder te geven:
Oh zo leuk! Ik heb laatst Hoya stekjes ontworteld in een bak met hydrokorrels en een plastic zakje en dat ontwortelen ging zo snel toen!
Iemand noemde laatst plants with Roos (ik denk @Lula?) en ik zit ziek thuis, dus ik heb al haar video’s zitten kijken en ik heb nu echt een gigantische wishlist haha. Ze had ook een paar video’s over Global Garden en ik heb er ook al vaker mensen hier over gehoord. Het is 1,5 uur rijden van waar ik woon, en nu ik ziek ben (en sowieso nu door corona ga ik niet voor ‘fun’ mijn stad uit) gaat het nog een tijd duren, maar is het de moeite om er heen te rijden? Ik zou het natuurlijk wel combineren met andere dingen dan.
Ik heb net een nachtelijke bestelling gedaan van hoya cuttings bij Paul Shirley. Was eigenlijk van plan voorlopig even geen planten te kopen, maar ik vind stekken zo’n leuk proces (als het lukt dan, natuurlijk)
Oeh welke?
Knap!
Ik heb;
- Hoya polyneura GPS 8321
- Hoya sp. Sulawesi GPS 8810
- Hoya burtonii green form GPS 10115
- Hoya pubicalyx Splash GPS 10332
Er waren er helaas niet zoveel beschikbaar momenteel, maar deze had ik toevallig wel op mijn lijstje staan. Vind het ook heel leuk dat ik door video’s op YouTube nu weet waar het vandaan komt haha
Mag ik hier wat advies vragen? Ik heb het hier al vaker gehad over m’n Florida ghost stekje. Het is een klein blad dat inmiddels al een half jaar geen enkele actie vertoond. Inmiddels weet ik dat z’n wortels flink gegroeid zijn, maar er is nog geen teken van een nieuw blad of stengel.
Is er iets wat ik kan doen om groei te bevorderen? Ik heb al een groeilamp besteld. Is een zakje erover nog een aanrader?