Het Plantentopic #2 (Deel 1)

De plantjes in m’n kelder aka slaapkamer doen het niet zo goed, logisch want er is heeeeel weinig natuurlijk licht (half raam waar de zon nauwelijks opstaat). Ik wil wel graag plantjes in m’n ondergrondse hol, dus ik denk erover na om een groei-peertjes of 2 te kopen en die in een soort van bureaulamp of hang-lamp boven m’n plantjes te zetten. Dan kan ik ze ook op een wat betere plek zetten. Heeft iemand hier ook zo’n constructie, en tips over wat je wel/niet moet doen?

Voor het eerst een pit die een wortel maakt, gaat hij raar doen. Opeens is het groene wat uit de bovekant groeid zwart en nu komen er klijne wortels bij. Hoop dat hij straks normaal gaat verder groeien.

Heeft iemand een goede tip hoe je een mega prikkelige cactus stofvrij kan krijgen?
Heb hem al ingespoten met water maar geen resultaat. Las ergens haarfohn maar dat resulteerde er bij mij in dat alles onder de aarde zat.

Stofzuiger met haarborstel?

1 like

Hier was laatst ook een vraag over gesteld, dus ik denk dat je met de zoekfunctie ‘groeilamp’ al wel wat tips kan vinden!

1 like

Goedkope makeupkwast :grin::+1:t2:

3 likes

Wat een megagoede tip! Thanks!

2 likes

Valt hier nog iets aan te redden? :sob: Grond is niet te droog, niet te nat, water kan weg, heeft een licht plekje… Ik weet echt niet wat er mis gaat! (sorry @Lula dat ik je plantje aan het vermoorden ben)

Snel de stukjes die nog goed zijn afknippen! Die kun je gewoon weer in de aarde steken en gaan wel weer wortelen. Ik houd ‘m zelf best wel droog. Anders zou ik het zo ook niet weten :disappointed:

1 like

Niet te droog niet te nat klinkt als te nat. Je hoeft deze echt maar heeel weinig water te geven en de grond kan gewoon echt kurk drogen worden tussen door.

2 likes

Dit topic :heart::seedling: zo leuk al die plantenliefhebbers! @Lula maak ik correct op uit je berichten dat jij een webshop hebt?

Mijn monstera heeft een nieuw blad :heart_eyes:

10 likes

Bij nadere inspectie denk ik inderdaad dat hij toch te nat is geweest… nu de goede stukjes afgeknipt en opnieuw in de aarde gezet, ik ben benieuwd.

De rest van mijn planten gaan wel heel goed, deze vind ik zo mooi en maakt allemaal nieuwe bladeren :heart_eyes:

7 likes

Ja de Birkin is zooo mooi! Blijft ook een persoonlijke favoriet van mij :heart_eyes:

1 like

Het is moeilijk te zien, maar dit is een blaadje van een watermelon peperomia. Ik had het in twee gesneden en zo in de grond gestoken, nat gehouden en een plastiek zakje erover gedaan voor luchtvochtigheid.

Maar nu lijken er wortels uit het steeltje te komen? Weet iemand wat ik nu moet doen? De stukken die in de grond zitten hebben nog geen wortels volgens mij

Ik heb ±2 weken geleden de laatste verpotronde gedaan, nu til ik net mn Hypoestes op en hij heeft een enorme bos wortels gekregen al. Kan ik dat nu nog een keer verpotten of is dat te kort op elkaar?..

Edit: echt 4-5 cm zijn ze al

Maar waarom zou je nu willen verpotten? Omdat ze anders gedurende de winter te lang worden voor de pot? Want ik denk dat de groei dan een stuk langzamer zal zijn.

Wat heeft deze Alocasia nodig om dat 4e blad ooit uit te rollen? Lijkt alleen in lengte van de stelen te groeien.

1 like

De ziel van je eerstgeborene. Alocasia’s zijn trutten

22 likes

Een beetje kamerplantenvoeding met de volgende waterronde? Niet te veel hoor, want het wordt winter en dan hebben ze niet veel voedsel nodig, maar als je dat in de zomer niet regelmatig hebt gegeven kan de grond wel redelijk voedselarm zijn geworden.

1 like

Alocasia’s miepen inderdaad. Goed opletten met water geven: liefst op kamertemperatuur en vaak kleine beetjes. Niet 1x per week een hele plens want dan iS zE vAn De LeG. Staat ze op het noorden? Want dat is iets te donker voor madame.

Edit: ik zie wel wat bruine vlekken. Dat lijkt van zonlicht, dus dan staat ze niet op het noorden denk ik?

2 likes