Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Foto’s! :heart_eyes::pray:

Wolluis zijn wel fakkers hoor. Mijn crassula heeft ze al 5 jaar en ik kom er gewoon niet helemaal vanaf. Caudexen en jungle cactussen vinden ze ook helemaal fantastisch, dus als je die hebt kan je die eerst even checken. Ze zijn wel snel te zien gelukkig! Wel alle blaadjes optillen want ze zitten in de gekste hoekjes.

1 like

Ik weet niet of je vetplanten/zzplanten/sanseveria’s oid hebt, maar die zou ik gewoon droog laten en geen aaltjes geven. Ik had mn enorme whalefin wel aaltjes water gegeven en die heeft dus het loodje gelegd. Niet goed over na gedacht want in droge potten, zitten geen rouwmugjes. (Dit is trouwens ong 1,5 geleden en nog steeds spijt van die plant haha)

1 like

Wil je foto’s posten van de stekjes? :heart_eyes:

2 likes

@Kauai ik zal later vandaag foto’s posten!

2 likes

Owh dankje, ik heb 2 zz plants en 5 verschillende types sansevierias, maar vgm zijn deze sws vliegjesvrij

Vannacht kwamen ze op mn telefoon af :sweat_smile::sweat_smile:

Een paar bladeren van mijn Monstera zien er zo uit. Is dit het gevolg van erg donker staan? Veel water krijgt ie niet, ik check altijd of de aarde droog is. Is wel aan 1 kant maar, al zit er ook wel weer een nieuw blad aan dat het niet heeft. Beestjes heb ik niet kunnen ontdekken.

M’n medinilla magnifica krijgt een knopje? Benieuwd of ie gaat bloeien in de winter:’)

Weet je zeker dat er geen beestjes zitten? Ik heb twee mooie monstera’s verwoest zien worden door witte trips, althans ik denk dat het witte trips waren, en dat zag er hetzelfde uit als deze balderen…

Ja, heel zeker. Ik heb wel (zwarte) trips gehad bij 1 plant (rest heb ik meerdere weken gecheckt, maar geen verschil), maar die plant heb ik al heel snel weggegooid toen de trips niet weggingen na behandeling en in quarantaine zijn. Ik zie op de andere planten die erbij in de buurt hebben gestaan ook niets, net als de rest in mijn kamer. :woman_shrugging:

Heb wel een andere Monstera die een stuk minder wortels heeft dan ik dacht en die erbij in de buurt stond.

M’n monstera Thai constellation is ook nog aan een nieuw blad begonnen. Dit is het nieuwe blad van m’n variegata :smiling_face_with_three_hearts:

M’n kentia Palm heeft ineens deze witte dingen overal zitten. Ik denk dat het wolluis is. Wat denken jullie?

Oh en nog een foto van een blad van m’n monstera Thai :green_heart:

11 likes

Ik denk dat mijn planten veel te weinig licht krijgen in huis want ze worden allemaal zo snel slap/geel/droog weet ik veel wat.

Nu wil ik dus een groeilamp kopen maar heb geen idee wat het beste is. Gewoon een peertje of beter een langwerpige?

Oh nee dat ziet er inderdaad uit als wolluis. Ik zou je plant even isoleren van de rest, al het witte van de plant halen (echt goed overal kijken, want die dingen gaan echt overal op je plant zitten!) en dan even goed je andere planten nakijken. Ik had zelf niet zoveel beestjes dus ik kon het nog handelen met de beestjes aanstippen met alcohol, maar misschien kan je in dit geval de plant het best wel even sprayen met iets.

@Kauai @Loxodonta beetje vertraging maar bij dezen de foto’s:

7 likes

Ik heb deze , warmwit is nog steeds wel fel maar wel prima. Hij zit in zo’n lamp met klem en buigbare arm. Deze heeft best een groot bereik vind ik.

1 like

Heb je toevallig ook een voorbeeld van de lamp waar je hem in hebt? Denk dat een gewone tafellamp niet werkt…

Zoiets als dit. Deze is van ikea

Ah volgens mij heb ik zo’n bureaulamp bij m’n ouders nog staan! Thanks voor de hulp!

2 likes

Dank je wel voor het advies! Ik ga het gelijk morgen regelen. Gelukkig staan m’n planten redelijk ver uit elkaar, hoop dat de Andere niks hebben

1 like

Mooooi! Hoe ga je ze laten wortelen?

Ik heb eerder Hoya’s laten wortelen door ze op een bakje met hydrokorrels en water te leggen en daaromheen een doorzichtig plastic zakje te doen, dus dat ben ik nu weer aan het doen! Ze staan momenteel in de vensterbank en krijgen daar wel veel licht, maar mijn verwarming is kapot en mijn huis is daardoor vrij koud dus ik hoop dat het niet te koud voor ze is.

1 like

Ohh die polyneura

1 like