Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Ik heb er zelf al in overvloed, maar wel echt heel schattig zo!

Ik heb in het najaar/de winter heel erg de neiging mijn platen te weinig water te geven en dat begint nu dus al. Er hingen een aantal plantjes er al wat verschrompeld bij. Ik vergeet het gewoon? Terwijl ik mijn planten wel echt als een soort hobby zie en er veel mee bezig ben, maar het lijk wel alsof ik zelf ook in een soort winterrust ga ofzo

Ik vind Plantsome echt geweldig hiervoor! Ik vergeet ze ook nog wel eens, of geef wat te vaak water juist, nu kan ik ze iedere week gewoon afvinken!

1 like

Whoo dit heb ik ook! Voelde me al een slechte plantenmoeder

1 like

Komt weer een plantenupdate waar niemand op zit te wachten, maaaaaar mijn Calathea Orbifolia heeft er nog een baby bij gekregen :partying_face:

Ennnn heb mijn Calathea Warscewiczii verpot aangezien 'ie nogal root bound was:

De twee Alocasia’s die ik had zijn ook babies aan het uitpoepen:

En heb vandaag twee nieuwe voor de familie binnengekregen, een Macrorrhiza Black Stem en een Nairobi Nights :heart_eyes:

26 likes

Hahaha!

Die pannenkoekjes blijven leuk, ik heb jaren geleden een exemplaar gekocht en daarvan alsmaar stekjes uitgedeeld aan vrienden en familie. Alle pannenkoekjes die zij hebben, zijn nazaten van die van mij van toen :laughing: (inmiddels is die ‘overgrootopa’ wel overleden helaas)

2 likes

Vraagje voor de stekjesqueens hier - ik probeer van mijn Monstera Monkey Mask en Scindapsus Apremnum Aureum cuttings baby’s te maken, maar ze maken maar geen wortels aan. Ik heb ze onder een groeilamp staan en ze staan in water. Ik heb mbv Liquid Gold Leaf geprobeerd, maar ook alleen water. Wat gaat er mis?

Hebben de stekjes onderaan een luchtworteltje zitten? Daar moet namelijk de wortel uit komen groeien. Als dat gewoon het geval is is het een kwestie van wachten. Dat kan in de herfst en winter soms héél lang duren, maar uiteindelijk gaan zulke planten (monstera adansonii/epipremnum/scindapsus/monstera sp peru) toch altijd wel wortelen bij mij, hoe lang het ook duurt.

Ja, ze hebben beide kleine luchtwortels, dus daar hoopte ik inderdaad op. Dan moet ik maar heel geduldig zijn :joy:

Hoe lang heb je ze inmiddels op water staan?

Twee/drie weken denk ik?

Geen idee, ik had gewoon pech denk ik!

1 like

Ooh, gewoon nog eventjes afwachten dan.

Trouwens, stekjes wortelen makkelijker als ze juist niet al te licht staan, dus ik zou ze zeker niet onder de groeilamp laten staan. (En plantenvoeding is ook niet nodig, dat gebruiken planten bij de aanmaak van bladeren, niet van wortels.)

Dan ga ik ze uit het licht zetten in ieder geval. Thanks!

Liquid Gold Leaf is trouwens ook ontwikkeld voor cuttings en wordt vaak met succes gebruikt, dus vandaar :blush:

1 like

Drie weken is kort, helemaal in de herfst! In de lente en zomer heb ik soms na anderhalve week al worteltjes maar rond deze tijd van het jaar zet ik stekjes weg en kijk er pas na een maand of zo weer naar.

En hoe dol ik ook ben op Liquid Gold Leaf, ik gebruik het niet meer voor stekjes. Heb er mee geëxperimenteerd deze zomer maar het water werd erg troebel en de stekjes gingen allemaal rotten. Heel raar vond ik dat, ook omdat ik echt maar minuscule hoeveelheden gebruikte.

Overigens heb ik nu zo’n propagation box gemaakt, met alleen sphagnum en perliet, ben zo benieuwd of het goed gaat werken!

Het staat wel een stuk minder gezellig dan m’n verzameling glazen flesjes en potjes maar soit.

6 likes

Ah dat verklaart een hoop. Mijn pannekoekplant stekje ging ook rotten, ligt het dus daaraan. Mijn water wordt ook erg troebel ja.

Thanks!

1 like

@Radio stekken die ik op water heb staan en in de greenhouse waar de temperatuur toch wel 26/27 graden is wortelen veel sneller. Dus een koudere omgeving kan ook nog iets zijn waardoor het langzamer gaat!

1 like

Monstera sp. Peru maakt groot blad

Ludisia krijgt bloemen

Hoya carnosa maakt vier blaadjes bij elkaar, hele korte internode! Nog steeds genoeg licht dus.

12 likes

Deze stond bij de Praxis, kon m niet laten staan😍

25 likes

Dit was van de week, 's avonds vandaar de flits. Woot!

11 likes

ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat er uit ziet, je verzameling flwsjes en potjes, heb je een foto?