Je hebt musa’s (banaan) die winterhard zijn! Mijn ouders hebben er 1 in de tuin bijv. Hij kan wel als het vriest afsterven maar dan groeit ie daarna weer aan. Maar in je huis zal ie denk ik niet afsterven haha
Ja ik ben er nog steeds blij mee! Ben heel benieuwd
Ik heb trouwens even advies nodig; de aarde waar mijn Monstera in staat is vrij compact en houdt veel water vast. Ik ben daardoor heel voorzichtig met water geven omdat ik bang ben voor wortelrot. Hij staat wel in een pot met drainage gaten, maar dan ben ik nog bang dat hij te nat komt te staan. Ik heb vandaag een aantal dingen gehaald om de grond wat luchtiger te maken (o.a. perliet). Zou het verstandig zijn de plant van luchtigere grond te voorzien, of kan ik beter wachten tot het voorjaar en heel voorzichtig blijven met water geven?
Mijn citroengeranium probeert steeds de wereld (mijn studio) over te nemen, ook in de winter. Hij was weer heel erg groot geworden dus ik heb hem zojuist gekortwiekt en van de stekjes heb ik deze nieuwe plant gemaakt die mooi klein en compact is!
Ik kwam net met opruimen deze prints tegen. Mocht iemand ze willen mag die ze komen ophalen (Overijssel). Denk dat versturen een beetje duur/onhandig is.
Edit: vergeet ik een foto toe te voegen
Ik heb een vraag over mijn monstera. Maakt keimooie bladeren de laatste 3 keer, steeds groter en nicer. Kijk;
Maar nu deze is gewoon zeer jammer. Staat raar bol, slap, is al tijden lichtgroen. Kijk maar:
Gelukkig heeft ie wel zo’n ding dat er hier een nieuw blad uit gaat komen.
Maarja what to do? Als ik deze stengel afknip, waar gaat ie dan verder groeien? Heb deze eigenlijk nog nooit gesnoeid en weet niet goed op welke woorden ik moet Googlen haha. Ik denk iig niet dat dit nog rechttrekt, want hij is al maanden zo. Het blad duurde ook keeiilang voordat ie eindelijk uitgerold was…
Zeker!
Sommige bladeren hebben dat inderdaad. Ik zie wel dat het blad langzaam donkerder groen kleurt op plekken, denk dus dat hij niet meer verder uit zal vouwen/klappen. Ik vind het zelf niet per se storend, vind het wel mooi als bladeren niet perfect vormen, het blijft natuur en zolang het niet door ziekte komt maak ik me geen zorgen. Snoeien zou ik alleen doen bij een ongezond blad of wanneer een plant echt te wild wordt.
Dank je wel! Heb 'm nog niet in de grond durven zetten, maar ga ik morgen meteen doen
Thanks voor je antwoord! Mss moet ik 't meer zo zien ja. Hoop dat de volgende wel weer gewoon mooi wordt.
Ik verbaas mij er echt over hoeveel planten er nog groeien.
Hm Ik ken dit niet van een monstera, ook nog nooit gezien. Ik denk dat het te maken heeft met of beestjes (zie je iets aan de onderkant?) of water geven. Hoe voelt de aarde als je water geeft? Laat je die een beetje nat of opdrogen? Ook @Stofdoek.
Ik ging 'm verpotten toen dit blad aan het uitkomen was, mss ligt het daar aan? Laat 't tussendoor een beetje opdrogen. Weet jij wat er gebeurt met de rest van de plant als ik deze stengel afknip? Waar er dan weer nieuwe groeipunten komen?
Oh dat zou goed kunnen, dat is niet zo’n fijne timing voor de plant.
Ik zou m dan afknippen vlak na het groeipunt aan de stengel. Dan zit je wel even tegen de stengel aan te kijken maar zodra het nieuwe blad er is is dat ook weg. Je kan m ook helemaal afknippen, de plant maakt dan een nieuwe uitloper maar dat duurt wel langer.
Ik heb buiten een citroenboompje in een pot staan. Haal ik hem het best naar binnen in de winter (enkel plek in de living) of moet ik hem op een andere manier beschermen tegen vorst?
Er zijn meerdere manieren. Je kunt de wortels bedekken met houtsnippers of bladeren, persoonlijk ben ik daar niet zo’n voorstander van omdat het de bladeren en groeipunten niet beschermd. Je kunt hem inpakken met een soort thermozak, die zijn vorst bestendig. Naar binnen halen kan ook, maar houd rekening met het temperatuurverschil. Sommige planten zijn daar heel gevoelig voor als ze een tijd in de kou hebben gestaan (je ziet het ook bij kerstbomen). Eventueel dan eerst even in een garage of andere (Iets warmere) plek voor een rustige overgang naar een verwarmde woonkamer.
Bedankt voor de tips! Ik ga voor een soort thermozak moeten gaan, aangezien we geen garage of koelere plek hebben. Enkel de kelder, maar dit lijkt me ook geen goed idee?
Is het voor deze boom vooral belangrijk om wortels/kluit te beschermen of net de takken/bladeren?
De citroenboom is wel een lastige, aangezien ze veel licht/warmte nodig hebben en dus niet tegen temperaturen onder de 0 graden kunnen. De plant raakt in de stress bij gebrek aan licht en zal z’n bladeren laten vallen. Een zak kan dus wel, maar de vraag is wel hoeveel licht de plant dan krijgt. Daarentegen is een kelder ook niet ideaal zonder daglicht, dus denk dat de enige optie cold turkey in de woonkamer zetten is. Zet de pot niet direct op de grond, omdat de vloer (als je geen vloerverwarming hebt) veel kouder is dan de lucht bij de bladeren. Denk dat dat de hoogste kans op overleving is…