Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Oke dan ga ik het op deze manier proberen! Dit helpt me al heel wat verder. Fingers crossed dan maar :crossed_fingers: Dank je wel voor alle tips!!

1 like

Weet iemand of je je daglichtlamp (voor lichttherapie) voor je planten kan gebruiken? Of heeft het geen zin omdat de UV straling mist?

Wij gaan binnenkort onze planten verhuizen naar een nieuw huis. Heeft iemand nog een tip hoe we dit het beste kunnen doen qua kou buiten? We zorgen dat daar alvast de verwarming aanstaat zodat het een beetje warm is en ook in de auto de verwarming aan. Maar als het buiten 5 graden is ofzo dan is dat misschien toch wel een schok voor ze…

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou proberen temperatuurschommelingen zoveel mogelijk te vermijden. En als je ze in een kamer in het huis zet zorgen dat het daar lekker warm is, is goed licht en fijne luchtvochtigheid. Dan kunnen ze weer ff bijkomen.

1 like

Veel planten houden niet van verplaatsen, dus mogelijk gaan er een paar moeilijk doen of zelfs dood helaas. De schok zo klein mogelijk houden, dus goed kijken wat voor licht ze nu krijgen en dat zoveel mogelijk hetzelfde houden. Verder kan een autoverwarming ook juist een schok opleveren van huis > buiten > verwarming > buiten > nieuwe huis, dus ik weet niet of dat logisch is. Misschien heeft @Lula nog tips?

1 like

Bij de intratuin krijg je met koud weer altijd een plastic zak voor over de planten zodat ze buiten niet te veel schrikken. Dat zou je kunnen doen!

1 like

Spint op mijn banaan :sob: Meteen ingespoten met neemolie/water/groene zeep. Hopelijk nu weg. Dit verklaard ook wel waarom die in 1,5 week tijd opeens 4 bladeren verloor. Iemand tips voor een goede luchtbevochtiger (voor een redelijke prijs?)

ik heb een medisana van 30 euro. is dat een oke prijsje? https://www.fonq.nl/product/medisana-uhw-luchtbevochtiger/30412/?channel_code=544&s2m_product_id=52212&utm_source=google&utm_campaign=organic_shopping&utm_content=52212&utm_medium=organic&gclid=Cj0KCQiA2af-BRDzARIsAIVQUOcfy0fbPGtNr4-22UJYq65gi856hbmarxo6LPeeip5afl5PUbs8p20aArt1EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Die kreeg ik vaker te horen inderdaad. Zit die wel te overwegen, vind het alleen jammer dat bijna alle luchtbevochtigers niet heel mooi zijn om te zien, haha.

Oh ja, ik ben eerlijk gezegd niet zo moeilijk daarmee. Het is niet alsof ze dagen onderweg zijn. Dus in een auto zetten en daarna in je nieuwe huis, lijkt me niet zo’n probleem @crazyplantlady. Hoewel sommige planten daarna wel moeten wennen aan hun nieuwe omgeving en je alsnog bv. blad kunt verliezen.

1 like

Ondertussen was ik mijn grote Monstera Variegata zat omdat hij helemaal niet mooi vol was. Dus die heb ik in allerlei stukken geknipt en ben aan het kijken wat ik handig vind stekken. Kort samengevat: maakt allemaal geen zak uit :rofl:

En mijn baby Hoya Fitchii

12 likes

Zag dat er bij Holland&Barrett ook kleintjes zijn waar je ook olie etc in kan doen en die er leuker uitzien haha
Ik vraag me alleen af hoe je met 140ml je huis vochtig gaat krijgen maar die Medisana gaat bijvoorbeeld ook wel heel snel heel veel vocht in je huis toevoegen en als het nou maar om enkele planten gaat …

Je hebt wel mooiere dan deze Medisana maar dan moet je ook meer uitgeven!

Ik heb een beetje problemen met m’n Alocasia California. Ik heb hem sinds 5 weken ongeveer en nu is er een tweede blad gaan verkleuren.

Denken jullie dat dit normaal is? Of doe ik iets verkeerd :sweat_smile:

Volgens mij is dit vrij normaal voor alocasia. De buitenste bladeren worden vaak afgestoten en dan maakt de plant weer nieuwe aan.

1 like

Dieffenbachia maakt opeens 3 nieuwe bladen aan zag ik tijdens het afstoffen. In december gewoon haha ben er echt trots op :laughing:

1 like

Mijn monstera wordt te groot (vooral te breed, in de hoogte zou nog kunnen). Kan je een monstera snoeien oid? Wat zijn jullie ervaringen?

Of kan je het “inbinden” met touw? Dat-ie minder breed wordt? Vind het anders zo zonde…

Heel benieuwd, hier is het ook complete chaos in de breedte…

Je kan hem op een mosstok binden of snoeien op punten waar je een (beginnende) luchtwortel ziet en twee bladeren uitkomen. Die stukken kan je in water laten wortelen :slight_smile:

Even een boek geraadpleegd, zou me er geen zorgen over maken vooralsnog! (Stek Je Plant van Mama Botanica)

1 like

Over boeken gesproken, deze vind ik ook altijd handig om mogelijke problemen op te sporen:

4 likes