Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Als ik mijn planten in een pot zonder gat zet die ik er altijd hydrokorrels in. Vaak meng ik de potgrond ook nog met perliet. Planten die echt niet te nat mogen staan zet ik meestal in een terracotta pot met schotel eronder. Sommige mensen boren ook zelf gaatjes in bloempotten.

Wow die heb je wel echt mishandeld :joy: niet genoeg water denk ik!

Mijn cactus heeft opeens bruine vlekken :frowning_face: heb ik toch teveel water gegeven? En moet ik m nu afsnijden?

@Kauai @Loxodonta @PrincessPeach @apeiros @Anna-Maria bedankt voor de adviezen allemaal!

Ik denk teveel water inderdaad. Hoe vaak geef je 'm nu water? Je kunt even de onderkant van de plastic pot checken of dit nog vochtig is. In de winter eigenlijk alleen water geven als je ziet dat ie een beetje gaat rimpelen. Ik zou 'm ook uit z’n plastic pot halen. Daar blijft de aarde lang vochtig in, en dat vinden cactussen helemaal niks. Terracotta is een goede keuze! Het is volgens mij wel een grote cactus, dus die heeft genoeg water in z’n stam opgeslagen om 'm echt heel weinig (qua frequentie) water te geven. Ik zou 'm niet afsnijden hoor, even aankijken.

1 like

Ah fijne adviezen, thanks! Hij is inderdaad iets van 70cm hoog. Ik volg nu de app van Plantsome qua water geven, dus eens in de 3-4 weken 100ml. Hij was nu aan de onderkant ook niet vochtig. Maar zal ‘m vanaf nu alleen water geven als ie rimpelt. En even kijken hoe ik m uit z’n plastic pot ga krijgen :grimacing:

1 like

Ik kan niet vaak genoeg zeggen dat dat soort apps niet werken hoe leuk het idee ook is :slight_smile: die app weet niet hoe warm het in je huis is, hoe vochtig het is, hoeveel licht de plant krijgt, oftie naast de verwarming staat of juist naast een ventilatierooster, hoe groot de plant is, in welk medium 'ie staat etc. Allemaal invloeden voor water geven. Het doet imo meer kwaad dan goed, is al vaker hier op 't forum voorgekomen helaas.

Bij cactussen gebruik ik vaak van die tuinhandschoenen of als ze echt enge stekels hebben ovenhandschoenen haha optie drie is de plastic pot kapot knippen. Succes!

2 likes

Lezen jullie wel eens plant blogs?

• Ja regelmatig
  • Vaak
  • Zelden
  • Nooit

0 stemmers

Wat vind je het leuk om te zien/lezen? Of zou je leuk vinden?

• Een plant uitgelicht met verzorgingstips
  • Algemene tips zoals het maken van een mosstok, soort aarde kiezen etc.
  • Inspiratie zoals foto’s van planten in huis
  • Progress foto’s van hoe een plant gegroeid is
  • ‘Advanced’ informatie, bijvoorbeeld hoe je licht in je kamer kan meten en planten daarop uitkiezen
  • Diepgaande biologische informatie zoals hoe planten zich voortplanten of hoe planten licht opnemen
  • Troubleshooting over bijvoorbeeld trips of wat te doen als je cactus dood gaat
  • Iets anders, namelijk:

0 stemmers

Wil je een blog gaan beginnen?

Misschien :slight_smile: ik schrijf nu af en toe wat dingen voor mezelf op omdat ik het leuk vind, maar misschien vinden anderen het ook wel leuk of interessant om te lezen. Welke blogs lees jij graag?

6 likes

Wat leuk!

Ik lees eigenlijk alleen de blog van Mama Botanica standaard. Op andere blogs kom ik wel regelmatig terecht als ik weer eens iets over planten aan het googelen ben, maar die volg ik niet actief.

1 like

Heb je helemaal gelijk in! Ik ga maar eens een keer een goed boek aanschaffen zodat ik beter weet hoe ik m’n plantjes kan verzorgen (of jouw blog lezen als je die zou beginnen!).

1 like

Haha lief :slight_smile: het meeste leer je van goed opletten! Een paar keer per week even langs je plantjes gaan en dan zie je snel genoeg hoe ze veranderen als ze iets nodig hebben :slight_smile: krullende blaadjes, vlekken, beestjes, verkleurde bladeren, opeens kleinere bladeren etc.

2 likes

Oh zo leuk! Ik ben ook al een tijdje alles aan het bijhouden wat ik leer over mijn plantjes en ben zelfs al een blog begonnen in Wordpress, maar van het publiceren komt maar niks :sweat_smile:

1 like

Oh leuk! Geen zin om te schrijven dan?

1 like

Ja dat juist wel! Maar ik maak artikelen nooit helemaal af haha, begin steeds weer nieuwe. Ik ben ook vaak niet tevreden over de foto’s

1 like

Joh gewoon posten, wordt vanzelf beter!

1 like

Hoi! Ik ben in paniek, want ik zie opeens gekke dingen aan mijn calatheas:

Het is een beetje fluffy! Ik heb volgens mij geen beestjes, alles gecheckt erop. Maar het ziet er rupsachtig uit… Kan iemand mij uit de brand helpen?

2 likes

Ik denk dat het uitgroeit tot dit:

een bloem dus

heb voor de zekerheid nog even verder gezocht en toen kwam ik dit tegen:

denk dat je dus wel safe zit :slight_smile:

Wow. Die van jou leeft nog!

Kun je mij tips geven? Hoe vaak geef je water, waar staat die, hoe warm? Knip je bij bij versimpeld blad?

1 like