Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Ohhh wat fijn, dank je wel voor je reactie! En top dat je gelijk ziet wat voor plant het is, want ik was het vergeten :grimacing:

Afgaand op de foto’s van anderhalve week geleden en nu denk ik dat dit best wel eens slaagkans heeft hoor! Zou het lekker nog even laten zitten tot er echt goede wortels aan zitten.

Ik heb heel veel stekjes die echt al maanden op water staan en die ik pas ga verpotten eind maart ofzo, dat gaat allemaal goed.

2 likes

Wortelfoto:

11 likes

Ik dacht even dat je een zwarte vlek over je planten zelf had gemaakt, alsof je ze anoniem wilde houden terwijl je hun blote billen showde :sweat_smile:

6 likes

Haha ja ze kunnen geen toestemming geven. Plus, ze zijn nog minderjarig.

2 likes

Blijf dit altijd zo cool vinden! Ik heb ook wat waterstekjes in mijn kweekkasje staan en geniet er echt van om de wortels te zien groeien

1 like

Ja ik kan er ook naar blijven kijken!

1 like

Siernetels heb je hier ook wel in de planten ruil groepen. Maar vooral stekjes van philodendron (Brasil/scandens), epipremnum aureum, stippenbegonia, monstera monkey mask en natuurlijk de hele gangbare zoals pannenkoekplant en graslelies. Daarnaast ook veel ondefinieerbare vetplantjes, maar die zijn op het moment niet zo populair hier.

1 like

Ik zie ook wel siernetels voorbij komen, maar vooral veel philodendrons, tradescantia’s, string of hearts/turtles en calathea’s en de laatste tijd ook veel knolletjes van oxalis en alocasia’s.

1 like

Oh ik word echt gek van die graslelies en pannekoekenplanten overal haha.

Ik ga morgen mijn eerste plantswap (eigenlijk stekjesswap haha) doen met iemand in mijn stad! (Coronaproof natuurlijk)

1 like

Hoi, ik ben een complete noob op plantengebied maar ik ben stiekem erg trots op deze plant (heb hem gekregen toen die minder dan de helft van nu was, is nu wel een flinke meter lang). Weet iemand misschien welke dit precies is? Ik dacht zelf Epipremnum aureum, maar had meerdere gevonden die hier op lijken… ik vind het wel jammer dat de onderkant minder vol is dan de bovenkant, hoort dit gewoon of doe ik toch iets verkeerd?

3 likes

Dit een epipremnun areum inderdaad. Dat de onderkant minder vol is komt omdat hij kleinere bladeren maakt en langere internodes als je hem laat hangen. Het is eigenlijk een klimplant, dus als je hem tegen een mosstok zet krijg je vaak dus een vollere plant. Het kan verder geen kwaad om het te laten hangen. Eventueel wat lichter zetten helpt soms nog tegen lange internodes

Dank!! Hij krijgt licht van 1 kant, misschien dat ik hem af en toe verplaats :slight_smile:

Iemand ervaring met Kattenkruid (Nepeta) in de tuin? Ik heb een stukje grond tegen een muur waar ik het zou willen planten. Maar ik heb nog enkele praktische vragen. Is er een bepaald tijdstip in het jaar wanneer deze best gepland worden, en moet er een speciale voedingsgrond voorzien worden?

Geldt dit ook voor de philodendron scandens micans? Deze heeft bij mij ook kleinere bladeren en een langer stuk er tussen, ook al krijgt ie voldoende licht. Ik heb nog een variant die ik op wil binden, of is het wel echt een hangplant?

Ja hij krijgt dus niet voldoende licht. En alle klimplanten (90% van de planten die als hangplanten verkocht worden), krijgen grotere bladeren als ze mogen klimmen.

2 likes

Heb dat vorig jaar veel gebruikt, vond het prettig werken en plantjes deden het wel.

1 like

Bijna alle bladeren van mijn monkey mask zien er zo uit :sleepy: en ook heel veel stukken kale stengel tussen de bladeren, dat duidt op te weinig licht lees ik? Iemand een tip wat ik kan doen om m op te kalefateren? Verplaatsen naar een lichtere plek wordt lastig, dan komt ie op de verwarming denk ik

Een fijn tuincentrum hier in de buurt is vandaag weer geopend! Ga direct even kijken of ik woensdag mag komen winkelen!

1 like

Hebben julle aanraders voor planten die het lang volhouden zonder veel licht?

Ik hebbeen heel klein raam op het zuiden, en aan de andere kant een groot raam op het noorden, waar dus geen zon op staat. Daardoor is het altijd vrij donker in huis.