Ik heb een Epipremnum helemaal achterin de kamer hangen (maar een uurtje direct zonlicht en daarna helemaal niks meer) en die doet het echt al jaren goed. Mijn oma heeft er toevallig ook een die het goed doet en zij zit ook op het noorden.
Herkent iemand hier een van beide planten? Het is een planten terrarium, alleen staat er op het kaartje niet welke planten het zijn.
Het groene blad heeft haartjes en er lijkt ook een bloem uit te komen en het gestreepte blad is denk ik een soort lucht plant?
En die andere is een Chlorophytum aka graslelie.
Weet jij (of iemand anders) dit? Ik heb deze plant maar alle bladeren droogden op een gegeven moment uit. Kan ik ze allemaal kort knippen denk je? Dat er dan gewoon weer nieuwe groeien?
Haha oké. Ik besproeide de plant wel best vaak waardoor die het denk ik zo lang heeft volgehouden. Wel jammer want vond het echt een leuk plantje!
Heb woensdag trouwens een afspraak gemaakt bij het tuincentrum en hoop wat moois te vinden! Ze hebben daar vaak wel wat bijzondere planten en ook helemaal niet duur.
Je kan lage luchtvochtigheid opheffen met heeel vaak water geven. Om de dag checken en de grond vochtig (niet kletsnat) houden. Varens hebben vaak wel een sterke inborst, die kunnen weer helemaal terugkomen zelfs als je alle bladeren hebt afgeknipt!
Ik gebruik bijna alleen maar coco peat, ook voor de potten buiten. Ik vind het heel fijn dat dit nooit dicht slaat, dat had ik met andere grond wel. Dan werd het 1 zo’n blok dat niet meer goed water op nam. Coco peat blijft lekker luchtig.
Als ik zulke plekken heb op bladeren komt het 9/10 keer door trips, heeft ie dat niet?
@vitaminwater ja als ik eerlijk ben denk ik bij dit soort schade ook wel aan een ziekte of beestjes. Misschien moet je vanavond even goed met een lamp kijken of je geen beestjes ziet lopen (ze zijn in de avond/nacht vaak actiever).
Drama Bijna al mijn planten hadden trips op een gegeven moment, heb de mooiste nog in veiligheid kunnen brengen. Als straks tuincentra weer open zijn ga ik wel weer wat mooie planten kopen, maar nooit meer zo veel als ik had want het verspreidt dan als een malle
Ja shit ik ga de rest zo ook maar uitgebreid inspecteren en deze vervangen. Echt kut, hij was net zo lang en nu heb ik een hele kale plek op m’n muur haha
Ik hoop dat het je stippenbegonia ernaast bespaard blijft! En alle andere planten Succes
Ja ik kan dus verder niks vinden gelukkig!
Deze had schimmel, dus ik heb een groot deel van de wortels gescheurd en weggegooid en hopelijk blijft dit deel wel leven. Hij heeft ook trips waarschijnlijk, dus staat nu in quarantaine.
Ik weet alleen de Engelse namen maar ik heb 1 kamer met weinig licht en daar heb ik een snake plant en een ZZ plant en die doen het prima. Ik geef ze ongeveer 1x per maand water en verder geen omkijken naar.
Sansevieria’s en zamioculcas @Quinn
die kunnen bij wijze van spreken nog in een dichte kist floreren, niet dood te krijgen. Vind ze echt ondergewaardeerde planten haha.
Volgens mij is die onderste een caladium!