Ik heb nog een plantenvraag moet helaas mn planten behandelen tegen rouwmuggen maar ik snap de instructies niet zo goed. Ik heb een pakje aaltjes voor 10m2, er staat in de instructies de nematoden oplossen in 1l water en dan verdunnen, 200ml per plant. Umm bedoelen ze 200ml water aanvullen aan het concentraat voor elke te behandelen plant? Dus stel 10 planten bij elkaar = 5 liter water bij de oplossing?
Nee
Je gooit die tien miljoen nematoden door 1 liter water
Voor elke plant heb je eigenlijk +/ 200 ml nodig
Dus als je 10 planten hebt is dat 10*200ml = 2 l maar je hebt al een liter dus 2-1 = aanvullen met 1 l
Eigenlijk gewoon andersom rekenen omdat 10miljoen nematodel heel veel is voor 10 planten.
Hoeveel heb je in totaal nodig aan water? 10*200ml = 2L dus gewoon het zakje met 2L water verdunnen.
Ga je uit de gieter schenken of ga je netjes 200ml afmeten voor elke plant? In het eerste geval zou ik voor de zekerheid iets meer water meelengen, je hebt toch genoeg
Je kan t nieuwe blad een beetje sproeien of t randje waar hij âvastgeplaktâ zit wat vochtig maken. Dan gaat het sneller + minder kans op scheuren.
@Foxy normale verzorging is prima. Hoe meer wit, hoe minder bladgroen, hoe meer licht nodig. Zet âm niet in de donkerste hoek van je kamer, maar verder niks bijzonders. Groeit bij mij sneller dan mân normale.
Heb wat nieuwe babies gekocht!
Heb ze gehaald bij de Plantenkamer in Zaandam, echt een leuke winkel!
Haha wat grappig, ik heb in mijn huis precies dezelfde naast elkaar staan. Had het er vandaag nog over dat ik altijd complimenten op die twee krijg
Ooh wat leuk! Mijne staan uiteindelijk niet naast elkaar, maar wel dichtbij elkaar. Vindt het allebei zulke leuke plantjes.
Meh, mijn zz raven heeft het loodje gelegd. Hij zag er heel slecht uit en ik had hem best wel verwaarloosd. Het leek op te veel of te weinig water en toen ik de aarde en wortels checkte leek het geen wortelrot te zijn (ik had ook al weken niks gegeven), dus flink water gegeven, nou nu is ie dus alsnog overleden aan te veel water. Heel raar. Ik heb wel nog wat van de overblijfselen gestekt, ben benieuwd of dat nog wat wordt.
Aha, duidelijk, dankjewel! Gaat om 30 planten (alles in 1 keer) dus 30x200ml is 6l nodig dus de 1l oplossing aanlengen met 5 iig liter, zo klopt ie hĂš?
Hoop dat we er snel vanaf zijn đȘŽ
Ik ben van plan om mijn Monstera binnenkort te gaan verpotten en ik las dat ik het beste âluchtige grondâ kan gebruiken.
Ik denk aan een mix met perliet of met kokos. Waar hebben jullie goede ervaringen mee?
Bij mij staat hij in een combi van gewoonpotgrond, perliet en orchideeëngrond. Dat is superluchtig en hij doet het er goed op.
Thanks voor de tip! Ben altijd een beetje huiverig voor verpotten, maar de wortels komen inmiddels onder uit de pot dus zal wel moeten.
Mân Thai heeft beestjes
Mân monstera variegata heeft al 8 bladeren en groeit enorm in de hoogte. Ik denk erover om hem in stukken te doen, zodat ik uiteindelijk een grotere plant kan krijgen.
Ik had dit ook, maar t blad deed 3 maand over uitrollen. đ„Č
Inmiddels zat er allang een nieuw blad in, ook die wil nu niet uitrollen. Heb op een gegeven moment heel vaak dr plantenspuit gebruikt in de hoop dat ie dan losser kwam.
Maar weet niet of dat de reden is dat t uiteindelijk gebeurde, het blad was al wel op allemaal plekken gescheurd omdat het zo langzaam ging
Ja hier ook! Sprayen lijkt niet te helpen, hij moet inderdaad eerst echt een stuk de lucht in als die niet verder wilt scheuren⊠heel vervelend
Ik was vandaag in de Intratuin en ik vond het nogal tegenvallen. Het waren vooral veel grote planten en de wat kleinere planten was niet veel aanbod in. Maar toen kwam ik deze tegen:
Dus ik dacht hey nice, hij staat als een normale Pilea op het kaartje, dus misschien wordt ie ook zo verkocht. Maar nee hoor, 40 euro was ie. Who am I kidding

40 euro??? Het is toch gewoon een normale pannenkoekenplant?
Het verschil is dat ie wat wit door het blad heeft, wordt vaak als Mojito verkocht. Vind hem wel leuk maar zal dat bedrag nooit uitgeven aan zoân kleine plant.
Ahh, sorry. Dat wist ik niet!
Zo zag mijne er ook uit voor hij dood ging