Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Ik heb ze er nu ook maar uitgeknipt wat het zag er zo lelijk uit. Gelukkig wel veel nieuwe kleintjes eronder dus hopelijk groeien die snel iets groter. Ik heb maar 1 blaadje over van normaal formaat :disappointed_relieved:

Wauw, zo mooi! Zou je misschien ook een keer een foto kunnen maken van de grote monstera’s? Ik vind het altijd zo tof om planten in andere omgevingen te zien groeien!

7 likes

Ja leuk! Ik zal een foto maken als ik er weer een tegen kom! Er zijn ook veel grotere birds of paradise in mijn straat.

3 likes

Ik ben sad. De monstera die op mijn bureau staat, groeide tegen het plafond en daardoor kon het nieuwe blad niet uitrollen. Dus ik heb er net een stuk afgeknipt. Het doet pijn

2 likes

Ah treurig! Kon je m nog lager zetten?

Nee niet in die kamer en op dezelfde afstand van het raam. Hij lijkt het juist zo fijn te vinden op die plek dus wilde hem niet verplaatsen.
Ik wil deze stek nu ook gaan planten, maar twijfel een beetje hoe. Zal ik hem eerst in water zetten, of kunnen ze direct in de aarde? Ik stek nooit monsteras en stek al het andere meestal eerst in water

1 like

Water! Heeftie al een luchtworteltje?

Kijk nou wat hieruit ontspruit.

17 likes

Ja wat luchtwortels betreft heeft Baby Monster niks te klagen

2 likes

In meerdere stukken knippen en stekken = meer monstera’s :+1:t4:

3 likes

Oh wow dat is me een stek wel! Ik zou er meerdere stekken van maken! Misschien dan de helft op water, de helft in spaghnummos als experiment. Je kan ze dan ook bij je huidige plant zetten en een lekker volle plant krijgen. Of verkopen en cashen :moneybag:

Edit: ik zie nu dat je eerste foto ook de stek was, ik dacht plant haha

2 likes

Haha nee mamaplant is nu nog zo’n 1.20m.
De hoofdsteel van de baby is iets meer dan 40cm. Dacht er maar meteen een goed stuk af te halen zodat mama niet weer meteen tegen het plafond zit

Ok dus jullie zeggen meerdere stukken. Hoe groot moeten die stukken zijn? Maak ik er 2 stukken van of 4 ofzo met elk 1 blad (dat halve blad niet meegeteld)

Las laatst ook iets over stukken monstera planten zonder blad maar met luchtwortel. Gaat dat ook eerst in water of direct in aarde? @Lula zag ik jou laatste hier niet iets mee doen? Werkte het?

Edit: lees inmiddels op blogs de tip om niet meer dan 1 blad aan een stek te hebben om vochtverlies te verminderen en het succes te vergroten. Dus dat ga ik dan sowieso proberen.

1 like

@Merrow

Dit is de onderste nu trouwens.

10 likes

Kan allemaal, als een stek maar tenminste 1 groeipunt heeft. Volgens mij kan dit dus:

Je ziet zo’n klein wit puntje op de stengel, dat is waar een nieuwe blad uit kan komen.

@Lula gelukkig zeggen we elke keer hetzelfde op hetzelfde moment :joy:

3 likes

Oh en de bovenste doet het ook. Die staat nog half in perliet omdat mijn kat het glas om heeft gegooid :sob:

2 likes

@Lula Oh wauw het gaat echt heel goed met je stekjes! :smiling_face_with_three_hearts: Die bovenste wordt ook echt al groot!! Zou echt heel trots zijn op de baby’s (wat minder op de kat)

Ik heb nog even een wat meer closeup gemaakt. Als ik bijvoorbeeld op deze 2 punten zou knippen, zou dat onderste stukje wat doen? Volgens mij zie ik namelijk geen groeipunt. Is het t waard te testen als experiment of beter om het aan het stukje met blad te laten zitten omdat er toch niks gaan gebeuren

Als het goed is, zou je wel een soort groene rondjes/knobbeltjes moeten zien zitten. Als je die hebt incl. luchtwortel zit je wel safe.

(Ja, ik heb veel monstera variegata stekken :grinning_face_with_smiling_eyes:)

2 likes

Hahah thanks voor je uitgebreide reactie en foto’s! Echt leuk je stekjes te zien ook.

En die knobbeltjes zie ik zitten, maar alleen vlak boven de bladeren. Ook op de moederplant zitten die alleen op dat punt. Er is ook nog nooit een blad vanaf gevallen dus daar zal het dan aan liggen.
Ik ga wel dat onderste stukje eraf halen voor de lol want je weet maar nooit. En dan de rest opknippen in stekjes met 1 blad

2 likes

wow is dat de groei sinds die foto op 3jan of was de foto ouder?

Die foto heb ik toen even snel voor hier geschoten, kan ik me herinneren. Maar hij staat onder de groeilamp. Die andere op perliet is een stuk kleiner en staat in de vensterbank.