netjes! had jij hier al eens gepost wat voor groeilampen jij hebt?
ik vertrouw de groeilamp die ik heb eigenlijk voor geen meter
Wauw dat gaat echt goed dan! Zo snel! Stond hij als net geknipt stekje er ook al onder?
Ik ga m’n stekjes verdelen denk ik, eentje onder de lamp, eentje in de vensterbank, en de anderen een stukje verder ofzo.
@apeiros ik heb een groeilampje van de hema. Wist eerst ook niet goed wat van die te denken, maar toen ik wanhopig een bijna dode alocasia er als laatste redding onder zette, werd die meteen blij en kreeg 2 nieuwe bladeren tegelijk.
Ben wel nog op zoek naar spotjes op een plek waar zo’n hema lampje niet kan hangen dus kan ook wel tips gebruiken
Super informatief hier boven! Heb net ook even onze monstera variegata onder de loep genomen. Wat ik alleen niet helemaal begrijp is hoe je dat doet wanneer je een kluit onder je monstera hebt zitten. Ik heb die van ons al even niet uit de pot gehad, maar ik ga er vanuit dat die in de pot ook aardig wortels heeft gemaakt. Hoe doe je dat met stukjes stek maken? Heeft dan de onderste stek veel wortels en moeten de andere stekken (ook die met bladeren er aan) zelf nieuwe wortels maken?
Edit: Mochten er trouwens mensen zijn die de boeken van mama botanica hierover wilt verkopen, ik hou mij aanbevolen! Lijkt me interessant hier meer over te lezen.
De onderste stek is eigenlijk geen stek maar gewoon de plant! Je kan niet los van wortels planten maken ofzo.
Ik vind mama botanica heel leuk, maar voor in depth informatie zou ik haar niet aanraden.
Ik heb zelf het boek stek je plant van Mama Botanica. Ik verkoop hem niet want vind hem zelf heel nuttig maar mocht je foto’s willen uit het boek van specifieke plantensoorten, let me know!!
Het onderste stuk laat je lekker zitten, met een of meerdere bladeren (basically: de plant). Je snijdt alleen de stuk(ken) waar groeimogelijkheden op zitten en die luchtwortels (beginnend) heeft. Die gebruik je om een nieuwe plant van te maken. Jouw monstera zou ik nog niet stekken, nog even lekker laten doorgroeien tot hij groter is.
Wat @apeiros zegt je ziet ook een afgesneden stengel aan jouw plant, daar zijn ook weer stekken van gemaakt. Veel kamerplanten zijn stekken.
Mijn foto hierboven waar die strepen om te knippen in zijn gezet, is alleen de 40cm die ik van de moederplant af heb geknipt hoor. De moederplant zelf was ruim 1.60m en is dus ook na het stekken nog gewoon goed groot met meerdere bladeren De moederplant met kluit laat je dus in principe lekker in de pot zitten met een goed aantal bladeren eraan. Zou zoals de anderen al zeggen jouwe nog lekker door laten groeien
Heeft er hier iemand ervaring met een pachira aquatica? Ik heb er pas een paar maanden eentje en was van plan deze in het voorjaar te verpotten. Als ik google, zie ik ze vooral in hele kleine potjes staan, maar lees nergens specifiek dat ze graag krap staat.
Waar koop je online plantjes voor een redelijke prijs?
Hoi, pas geleden heb ik gevraagd om tips voor mijn monstera plant die bruine vlekken heeft. Zoals dit:
Toen werd er gezegd dat dat in principe niet heel erg was. Nu gebeurd er dit:
Er komen echt grote bruine vlekken… wat moet ik doen?? Dit lijkt me niet goed toch.
Oh en hij heeft ook dit:
Allemaal van die rare bruine stukken eraan. Wat moet ik hiermee :((
Ik geef m echt bijna nooit water want ik las hier dat dat niet hoefde. Dus gisteren weer wat gegeven na 3,5 week
Ik vrees wortelrot (klinkt raar maar planten kunnen ook wortelrot krijgen door te weinig water, het wortelsysteem krimpt namelijk door de uitdroging en de wortels kunnen dan het water dat je ze geeft niet meer opnemen waardoor ze rotten). Ik zou de wortels checken en en als je rot ziet alle wortels afspoelen onder water en de rotte delen wegknippen.
Die bruine stukken zijn luchtwortels, maar ze zien er behoorlijk uitgedroogd uit. Dus ik zou hem wel wat meer water geven, ik geef mijn Monstera iedere week een scheutje water en daar doet hij het heel goed op. Zitten er aan de onderkant van het blad niet toevallig beestjes?
Hiet kun je wat meer informatie vinden over luchtwortels; https://www.mamabotanica.nl/blog/plantenvraag-luchtwortels-monstera
Nee heb geen beestjes gezien…
Lijkt mij nog steeds schade door kou. Je hebt ‘m een maand toch? Toen was het eigenlijk al best koud om te verzenden.
Maar kan schade door kou blijven uitbreiden? Zelfs als 'ie al weken binnen geacclimatiseerd is?
Als ‘ie nu ook op een te koude plek staat wel. Maar sowieso kan het lang duren voordat zo’n plant dat helemaal te boven is gekomen.
Je Montera mag best wel wat water hoor, ik geef de mijne iedere week wat, en ook niet zuinig (kopje vol ongeveer). Daar doet hij het al 2 jaar supergoed op.