Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Ah gut. Is het verspreid naar andere bladeren of op 1 blad gebleven? Hoe ziet de onderkant van die vlekken eruit? Een beetje olie-achtig of droog?

1 like

Het zit echt op heel veel bladeren. Baal er zo van.

Dit is de onderkant…

@Lula zou dat dan nog steeds van de kou zijn? Ik weet echt niet wat ik moet doen want misschien is die nog aan het bijkomen daarvan, maar moet ik hem dan wel of niet water geven? En is dit uitdroging wat ik nu zie of is dit van te veel water?

Vind het zo zonde baal echt t was echt mn schat en t ziet er ook zo goed onverzorgd uit. Hij is zo groot en dan al die vlekken, echt jammer

Maar is het verspreid? Want zo ja, dan denk ik aan bacteriële infectie eigenlijk. Het lijkt me geen 12 graden in je huis toch?

Ja het zit overal. Er zijn 2 bladen die niks hebben…

ZItten aan die twee bladeren toevallig al luchtwortels zodat je hem opnieuw zou kunnen stekken?

Nee aan die niet. Ik heb even wat goede fotos gemaakt.

Excuus voor de vele foto’s. Hoop dat dit zo duidelijk is. Ben ook echt ontwetend hierover haha

De bruine plekjes kunnen heel veel oorzaken hebben. Temperatuur, tocht, zonlicht, beestjes, water, bacterie etc. Ik zou eerst twee punten pakken: beestjes en water.
Check eerst sowieso even je plant met een zaklamp op beestjes. Sowieso keer ‘s avonds en een keer ‘s middags omdat niet alle soorten beestjes op dezelfde tijdstippen actief zijn. Goed schijnen met de zaklamp en vooral focussen op de onderkant van het blad en in kleine hoekjes. Alle bladeren checken.
Verder kijken of je wel juist water geeft. Ik zie uitgedroogde luchtwortels en slappe punten aan het blad. Mogelijk geef je te weinig water of is er wortelrot. Eén keertje een beetje in 3,5 week lijkt mij erg weinig, maar ik weet niet hoeveel jij verstaat onder een beetje en dat is ook weer afhankelijk van de standplaats.
Het lijkt trouwens alsof je plant niet in een binnenpot zit, maar direct in de buitenpot. Als dat klopt, dan heb je grote kans op wortelrot als je wel teveel water blijkt te hebben gegeven. Altijd gaan voor een pot in een pot.
Als je een pot in een pot hebt, voelen onderin of de aarde nat is. Is die op dit moment droog dan geef je waarschijnlijk toch te weinig water. Is die nat dan heb je mogelijk wortelrot.
Voorlopig sowieso even je plant van onderaf water geven. Dan kan je zien hoeveel hij drinkt en weet je dus of hij dorst heeft. Binnenpot op een schotel zetten en water in de schotel gieten. Je merkt vanzelf dat de plant genoeg heeft gedronken als het water in de schotel blijft staan (en in dat water laat je je plant dan niet staan maar giet je af)(<- disclaimer edit: een monstera niet, sommige planten houden van natte voeten, maar je monstera niet dus vandaar afgieten)

Als je deze twee punten hebt aangepakt, je de conclusie hebt getrokken dat het hier niet aan ligt, dan andere oorzaken bekijken

3 likes

Oke wat een goede tips dankje! Ik heb er vannacht gewoon over gedroomd. Hij was opeens heel groot en vies en er stond een hele dikke schimmellaag in. Was er helemaal verdrietig van in mn droom, hahaha.

Heel erg bedankt voor al je tips. Ik ga het zo even bekijken en dan hoor je van me :slight_smile:

1 like

Weet iemand wanneer je caladiums weer in de grond stopt? Ik zag dat mijne alweer lijkt te gaan uit komen namelijk… :sweat_smile:

Ik heb net tijdens mijn skate rondje een Monstera gevonden. En nog wat andere planten! Sorry als je het niet interessant vindt maar ik vind de planten hier zo tof!

Monstera:

Bird of Paradise (Strelitzia nicolai):

Bird of Paradise (Strelitzia reginae):

Agave (foxtail):

Bananenboom (met groene bananen!)

Ook veel grote Alocasia/Olifantsoor hier maar die kwam ik ff niet tegen vandaag.

42 likes

Hoi! Mijn collega zegt dat ik haar plant mag stekken. Ik weet alleen niet welke plant dit is en hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Kunnen jullie mij helpen?

2 likes

Een graslelie volgens mij, aan het stukje wat is uitgelopen komen kleine wortels. Kan je vlak boven dat stukje afknippen

Dankjewel! En dan? In water?

1 like

Zo mooi! :heart_eyes:

Mn calathea orbifolia heeft voorjaar in de bol, hij blijft maar nieuwe bladeren geven. Er is alleen nog maar weinig licht (en ik geef nu geen voeding) waardoor die nieuwe bladeren zo klein en bleek blijven :expressionless:

Ja gewoon in een bakje met een klein laagje water leggen! Deze gaan echt snel meestal dus niet vergeten water te blijven geven :slight_smile:

1 like

Super! Dankjewel :smiling_face_with_three_hearts:

In een glas is nog meer fool proof, kan je m minder snel vergeten @Pabbles :blush: ik heb ooit 2 stekjes van deze gekregen van het (vorige) forum en die heeft nu iets van 50 babies! Ik vind het echt een leuke plant.

Leuk! Dat ga ik doen :grin:

1 like

Ik kan wat hulp gebruiken als het gaat om erwtenplantjes in leven houden. Om een of andere reden lukt mij dit niet. Nu weer een kleintje gekocht en verschillende erwtjes waren al verschrompeld binnen een week van aankoop. Heb ik te weinig water gegeven (lees: ik had nog helemaal geen water gegeven)? Hoe vaak kan ik ze het beste water geven? Ik snap het niet :frowning: