Ik denk niet dat het aan jou lag als die binnen een week al kapot is! In het tuincentrum waar ik vaak kom/kwam waren de kleine potjes erwtjes vaak al goed op weg met weg rotten door de teveel water. De erwt die ik het langst in leven heb gehouden, kreeg veel licht en bijna nooit water. Ik gaf echt pas water als de erwtjes minder stevig werden, dat was dus soms weken niet.
Ahhh zo’n vermoeden had ik al. De grond was mega vochtig toen hij hier kwam… Heb nu vorige week voor het eerst water gegeven. Hoe kan ik het beste bepalen wanneer het weer kan? Als de erwtjes minder stevig worden is het dan niet al te laat?
Als ze wat minder bol worden = dorst. Dan goed water geven, aan de onderkant eruit laten lopen en helemaal kurkdroog laten worden voor je er weer aan denkt om water te geven.
Als de erwtjes verschrompelen = teveel water juist! Superirritant tegenovergestelde van wat je denkt.
Senecio is amper te vermoorden met te weinig water, des te sneller met teveel water.
Thanks! Dus gewoon goed voelen of het droog is en dan water bijgeven? Geldt hetzelfde voor een Chinees lantaarnplantje?
Ja echt super superdroog. Ik geef m nu eens in de maand water, in de zomer hangtie in de volle zon en dan elke 2 weken ofzo? Goed uit laten lekken.
Lantaarnplantje wil inderdaad ook helemaal droog worden! Zij hebben kleine bolletjes waar ze water opslaan (eigenlijk een mini caudex, het is een vetplant net als een cactus) en je kan ze vrij makkelijk teveel water geven. Je ziet het wel als de blaadjes ietsjes slapper worden en een beetje rimpeltjes krijgen. Goed kijken naar hoe je plant eruit ziet als hij de dag ervoor water heeft gekregen, dan leer je te herkennen als ie weer water wilt
Ik ben een artikeltje hierover aan het schrijven met foto’s, als die ooit te lezen is zal ik m wel delen.
Dankjewel! Ik ga mijn best doen om ze in leven te houden. Volle zon vinden ze ook prima? Ik dacht dat dat niet mocht
Heeft mijn monstera spint? Of is het iets anders? Hij is helemaal aangetast heb deze zelf laten groeien dus ben super sad
Volgens mij heb je trips en spint. Maar spint baseer ik op die eerste foto. Dat lijkt een beetje webbig. Of is het stof en schade van die trips?
Ja ik twijfel ook of het gewoon stof en schade is inderdaad… wat nu? Bespuiten met spiritus?
Plant in quarantaine, alle anderen controleren, ergste eraf wrijven en 300x behandelen met een middel tegen trips. En veel duimen.
Je vergeet in de fik steken
Ik heb deze monstera monkeymask via plantsome en doet het goed maar het kurken gedeelte begint wat te breken en lijkt te hard te duwen op de plant want er is ook een stengel bijna afgebroken. Ik wil hem zeker niet verpesten want vind hem echt mooi. Zou ik iets anders in de plaats van dit kurken stukje fixen of beter verpotten naar zand?
Hebben jullie een bananenstek ooit op water laten groeien?
Ik heb geen aarde meer en mijn baby banaan wordt nu wel een beetje groot.
Meerdere keren. Wel mini-stekjes van 3 of 4 cm die zelf nog geen wortels hadden. De meeste kregen wortels in het water. Als dat niet gebeurt kun je hem altijd later nog in potgrond doen (voordat hij begint te rotten).
Komt dit door een plaag en zo ja, welke? Heb op deze calathea geen beestjes ofzo aangetroffen.
Heb ook nog 2 calathea’s staan met iets wittigs onder op de bladeren.
Heb je een kat of hond?
Ja, maar normaal kunnen ze niet in die kamer als ik er niet ben En twijfelde omdat de andere 2 thea’s ook iets lijken te hebben. Heb wel een kat die altijd mijn calathea’s staat af te likken, maar op bijten heb ik hem nog niet betrapt.
@Lula Wel met groene ogen naast me
Wanneer je een van je hoya’s nietsvermoedend checkt en je een vet goede plantenmoeder blijkt te zijn.
Geen advies, maar wauw! Wat is ie mooi gegroeid.