Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Lol, een jaar geleden 1 klein takje gepland. Een kas en verwaarlozing werkt fantastisch :rofl:

En de mama!

11 likes

Ja ik heb deze ook gehaald, alleen meteen in isolatie gezet want hij had beestjes :sob: stomme rouwvliegjes.

Mijn monstera doet het goed, ik vind het alleen jammer dat er enkel bovenaan bladen bij komen en dat hij dus wel groter wordt, maar niet voller. Kan ik daar zelf nog wat aan doen? Of is dit gewoon hoe mijn plant is?

7 likes

Ik zou sowieso een mosstok in de pot erbij zetten, zodat hij kan gaan klimmen. Op termijn kun je hem wel stekken (stengel met groeipunt laten wortelen en dan terugplaatsen in de pot), maar daar heb je nu nog te weinig volwassen bladeren voor. Zou beginnen met een mosstok! Op internet kun je genoeg instructie filmpjes vinden hoe je de stengels op kunt binden.

1 like

Thanks voor je reactie! Is een groeipunt iets anders dan een luchtwortel? Deze plant is ooit een stekje geweest en toen heb ik gewoon een luchtwortel met 3 stengels/bladeren afgeknipt en die op water gezet. Dus dan heb ik denk ik geluk gehad dat deze het heeft gedaan haha.

Ik kocht deze Schefflera die op een lavasteen groeit! Helaas kom ik er net achter dat het giftig voor katten is dus ik moet even een goed plekje in huis zoeken.

18 likes

Volgens mij wortelen ze met luchtwortels altijd wel. Ik heb er 2 op stek staan met zo’n groeipunt (denk ik). Zat in elk geval geen luchtwortel aan, maar die heeft mijn grote Monstera sowieso niet.

Heeft iemand hier tips voor een goede luchtbevochtiger? Ik heb 2 katten en hij moet totaal zo’n 45 vierkante meter bevochtigen. Maximaal budget is toch wel 120 euro. Ik heb geen superbijzondere planten, wat Monstera’s, Alocasia’s en Calathea’s vooral. Verder nog wat peperomia’s, een erwtenplant, een chinees lantaarntje, hedera en stippenbegonia’s.

Is dit wat bijvoorbeeld? Eurom luchtbevochtiger Oasis 303

1 like

Schefflera’s zijn zo leuk! Extra leuk dat de jouwe op lavasteen groeit.

1 like

Ik heb een half jaar geleden een monstera variegata gekregen, maar hij doet het niet heel goed. Hij heeft sinds hij hier is wel twee kleine nieuwe bladeren gekregen, maar ook eentje verloren. Hij heeft nu drie kleine bladeren, waarvan twee ook bruine randen krijgen. De nieuwste is bijna helemaal wit en ik las dat hij dan misschien te licht staat? Ik geef hem een keer per week water. Hij staat nu ongeveer 1,5 meter van een raam op het westen en krijgt niet veel direct licht. Mijn vriend denkt dat hij lichter moet staan en misschien wel wat direct zonlicht mag krijgen. Ik denk dat ik hem misschien af en toe moet sproeien en dat het ook een nadeel is dat mijn huis niet snel warm wordt, maar pas aan het einde van de middag goed opwarmt. Hebben jullie advies? Hoe kan hij het beste staan? Een raam op het oosten is ook een mogelijkheid.

Wauw zo vet

Heb je nog tips qua standplaats? Ik heb een groot raam op het westen.

Hij groeit bij mij naar de zon toe dus ik heb het idee dat hij wel van licht houdt. Ik heb een donker huis dus vandaar dat-ie bij mij voor het raam staat. Ik verwacht dat bij volle zon de bladeren misschien wel zouden verkleuren of verbranden? Dat zou ik wel voorkomen.

Mijne staat dicht bij een raam op het noorden. Dus wel veel licht, maar nooit direct licht. Daar doet hij het echt heel erg goed! Met al dat wit vooral nooit te veel direct zonlicht want dat kan hij niet aan volgens mij.
En goed op laten drogen tussen de waterbeurten door

1 like

Ik ben het eens met je vriend. Ik heb 2 grote die het heel goed doen en die staan direct achter een lichtdoorlatend gordijn op het zuiden. De stekken staan nu op de vensterbank op het noorden en lijken ook best blij

1 like

@clairdelune je secret santa cadeautje voor mij heb ik net verpot, hij groeit als een malle :grin:

13 likes

Ik heb dit ook met mijn clarinervium en ik denk dat het door een te droge lucht komt.

Er komt weer een nieuw blad aan mijn monstera variegata :smiling_face_with_three_hearts: Denk dat we binnenkort de eerste stek gaan maken om later terug te plaatsen, de plant groeit helemaal uit proportie. Ik zit te twijfelen aan stekken in perliet of in sphagnum mos. Iemand aanraders hierin?

2 likes

Te lage luchtvochtigheid!

Mijn nieuwste aanwinst :grimacing:

8 likes

Ze zijn wel heel klein, volgende keer iets langer laten zitten maar ik denk dat het wel gaat lukken.

1 like