Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Ik heb er nu weer een paar op water staan toevallig, hopen dat het wat wordt

7 likes

:crossed_fingers:

Het ziet er in elk geval al mooi uit zo!

2 likes

Gefeliciteerd, wat gaaf! Goede reden voor een kleine roadtrip door Nederland haha.

Je moet ze natuurlijk wel met een node in water zetten. Knip de onderste blaadjes eraf en zet dat gedeelte in water. Daar groeien de wortels uit. Ik zie er volgens mij nu al een paar (allemaal?) die het niet gaan doen.

Ook ongevraagde tip voor @Barbamama @Belle @marley @foxy

Kan ook als je plant wat ouder is en er bolletjes aanzitten:

5 likes

Is een node zo’n bolletje? Ik heb een oudje met bolletjes.

Nee een node zit gewoon bij een blaadje aan de stengel. Je ziet die ook zitten bij dat rechterplantje die ik vast heb. Je hebt dus niet zo’n groot bolletje nodig hoor. Zo’n bolletje is een manier van de plant om zich voort te planten en dan krijg je extra snel worteltjes.

1 like

Thanks! Ik ga er eens mee aan de slag.

1 like

Weet iemand wat dit is? :sob: Zit onderin de pot van een vetplant en ook onderaan de wortels

1 like

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: (Moes)tuintopic

Mijn planten gaan zo lekker in ons nieuwe huis, zelfs de gesneuvelden (na onze verhuizing, zie eerdere berichten) zijn na stekken en/of veel liefde aan het opknappen. Het ene na het andere nieuwe blad of uitloper verschijnt, zo leuk!

Maar het allerleukste blijft toch een nieuw blad aan m’n Monstera Variegata :heart_eyes:

25 likes

Hier ook een monstera succesverhaal
Hij had vorig jaar beestjes, waar ie redelijk van af leek te zijn + had een flinke snoeibeurt gehad, maar ivm de kou kon ie niet buiten blijven staan. ik heb m toen redelijk geïsoleerd in m’n slaapkamer kunnen zetten, alleen daar kan het in de winter ook onder de 10 graden worden en daar had ie nogal last van, lelijke randen enzo :worried:
Ik kon het niet over m’n hart verkrijgen m vroegtijdig weg te doen dus heb m even met rust gelaten en nu het buiten warmer is geworden, leeft ook deze weer op: 2 grote nieuwe bladeren is ie aan het uitrollen :heart_eyes:

Volgende winter moet ie wel een ander plekje krijgen, het wordt hier echt te koud maar voor nu geniet ik er nog even van

21 likes

Mijn Monstera en Alocasia Zebrina’s doen het in mijn nieuwe huis ook echt supergoed. De Monstera heeft echt al 10 nieuwe bladeren gehad ofzo. De grote Epipremnum doet het juist totaal niet. Eergister 5 gele bladeren eraf gehaald en gisteren weer 2 :pensive: Wortels zijn in orde en teveel water krijgt ie ook niet. Heb hem nu verplaatst en ik hoop dat hem dat goed gaat doen. 1 Monstera-stek doet het trouwens ook voor geen meter, wortelt niet.

2 likes

Oké jongens, noodgeval. Mijn vriend heeft net tijdens de verhuizing mijn 28 jaar oude Monstera doormidden gebroken. Na huilen (al gedaan) en scheidingspapieren in orde maken (doe ik zo): hoe nu te handelen? Kan ik deze hele stengel in het water zetten? Of moet hij opgeknipt in kleine stukken? Wát een kutzooi :sob:

2 likes

Aan het onderste stuk zitten 3 luchtwortels dus denk dat als je dat in het water zet dat het goed komt

1 like

Ohhh no die kutverhuizingen steeds!

2 likes

500km uit een ander land heeft ie overleefd en nu drie straten verder en m’n vent laat hem uit z’n klauwen pleuren…

@Miep42 Ja dat hoop ik ook! Heb hem nu strak afgesneden en inderdaad met z’n wortels in water gezet. Wacht het af :slight_smile:

2 likes

Goed plantennieuws:
Vorig jaar rond deze tijd kreeg ik een stekje van de epipremnum Marble Queen van @Violoncello.
Het waren 4 (2x2) blaadjes. Eenmaal geworteld heb ik ze in de aarde gezet, maar er gebeurde een hele tijd niets. 2 bladeren gaven de geest. Nummer 3 volgde later.

Een tijdje geleden heb ik wat nog over was nieuwe aarde gegeven en in zo’n klein kasje gezet. Je had me moeten horen toen ik de eerste nieuwe bladgroei ontdekte :D. Inmiddels gaat het de goede kant op. Het grootste blad tikt tegen het dak van het kasje, dus ik ga even een stolp opzoeken. Maar kijk :star_struck: (bruine blaadje is van het OG stekje)

16 likes

Wat zonde :cry: Maar hij lijkt (lucht) wortels te hebben dus dat is goed.

Ik ontdekte net spint op mijn Alocasia Polly :slightly_frowning_face: Twijfel over de Yucca die ernaast stond. En heb ook nog een calathea met spint. En het is maar goed dat de geadopteerde asielplant in quarantaine staat, want die heeft inderdaad trips. Hoop dat ie de rest van de planten niet besmet heeft.

1 like

Ik ben op vakantie en ik heb de zorg over m’n planten aan een vriendin overgelaten. Ik heb haar een hele waslijst aan instructies gegeven dus ik hoop dat ze het goed blijven doen. Ben heel erg benieuwd hoe ze erbij staan als ik terug kom, vooral m’n monstera variegata. :crossed_fingers:t3:

Ik was net weer even in Witmarsum met mijn moeder. :relaxed:

Heb zelf de pearls meegenomen!

18 likes