Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Verpotten kan helpen (of juist niet haha). Mijn eerste heeft het eigenlijk altijd wel goed gedaan. Vermoed wel dat een ander trips heeft (of nou ja, ik zag een bewegend beestje), maar daar ga ik roofmijt voor uitzetten bij alle planten :slight_smile: 2 staan hier trouwens op het noord/oosten op de vensterbank. Nummer 3 op het westen, maar die is vandaag dus pas gestekt en verpot.

1 like

Ik vraag me wel af of zo’n grote stek kan overleven op zo’n klein beginnend wortelstelsel. Ik zou hem goed is de gaten houden en zodra je denkt dat het niet goed gaat hem in stukken knippen.

1 like

:hot_face:

15 likes

Sorry dat ik zo binnen kom vallen, maar ik heb een paar vragen :grin:

Weet iemand welke twee plantjes dit zijn en hoe ik ze het beste kan verzorgen? Ze lijken niet heel erg gelukkig (met mij) te zijn:

Ook verliest mijn geldboom (Pachira) voor de tweede keer wat blaadjes. Vorige keer is ‘ie helemaal kaal geweest, nu zijn er een paar baby blaadjes af. Volgens mij groeit er ook wat schimmel op de bodem maar ik las dat dat niet erg is. Wat kan ik het beste doen?

2 likes

Kijk, hij doet het weer, nu al!

23 likes

Schitterend!

1 like

Die tweede lijkt een vetplant en omdat de bladeren zo hangen denk ik dat hij te veel water heeft gehad. Hoe vaak geef je die water? Ik denk dat dit onomkeerbaar is.

De geldboom lijkt ook wat rot op de stam te hebben net boven de grond klopt dat? Dat de stam daar heel zacht is? Dat witte lijkt mij meer kalk uit het water. Hoe vaak geef je die water?

Ik kom even m’n maranta showen, die gaat zo goed! En dan te bedenken dat het 2/3 jaar geleden een plantje met vijf blaadjes was, wat worden ze toch snel groot :cry:

Ik heb nog wat stekjes gemaakt en ik wil een grotere pot kopen en een monster maranta maken muahahaha

35 likes

Gaaf!! Wat is jouw ervaring met stekken? Gaat het een beetje makkelijk? Mijne groeit ook best hard dus wil het misschien ook proberen.

1 like

Ben er nu toevallig ook eentje aan het stekken!

Van de vijf stekjes die ik gemaakt heb, heeft eentje het niet gered. Weet niet zo goed waarom, want er waren genoeg punten waar die wortels uit kon schieten, maar dat gebeurde steeds niet.

Deze en de andere maakten heel makkelijk wortels aan!

En dit stekje staat nu een week of drie in de aarde en gaat als een speer! Maakt zelfs een extra blaadje dat uit de aarde is geschoten.

5 likes

Ooh prachtig <3

Oh wauw, thanks! Dat ziet er supergoed uit. Nu durf ik het ook wel aan. Even wachten tot de nieuwe blaadjes uit zijn, durf m nu niet teveel te verplaatsen/raken :).

1 like

Zo mooi! Is dit ook zo’n dramaqueen als de calathea?

Daar was ik ook bang voor, maar ik heb het idee van niet; alle stekjes doen het heel goed en de moederplant ook. Ik heb een stuk of 4/5 calatheas laten doodgaan, maar de maranta doet het geweldig.

1 like

Ohjeeee…. dus de vetplant is overleden? Ik geef die een keer in de week water. Dan is de grond ook kurkdroog. Heb hem eerder om de drie/vier dagen water gegeven maar toen was de grond nog vochtig.

De stam van de geldboom is inderdaad wat zacht aan de onderkant… paniek!!! :cold_sweat:
Wat is daar aan te doen? Ik geef deze om de vier/vijf dagen water als de grond droog is

1 like

Ik zou de geldboom minder water geven! Wij gaven die van ons eens in de twee weken water denk ik.

Vetplant slaat zelf water op dus die hoef je pas te geven als de blaadjes wat zacht aanvoelen en gaan rimpelen. Anders maak je hem dood.

1 like

@crazyplantlady haha ik voel mij zo’n slechte plantenmoeder nu :pleading_face: Zo zielig als ze (bijna) dood gaan. Is de geldboom nog te redden denken jullie? En de vetplant als ik ze beiden voorlopig geen water geef?

Weten jullie ook wat voor plantje dit is?:
Deze gaat ook niet zo lekker helaas…

Dit lijkt ook een vetplantje. Ook weinig water! Geldboompje verpotten en die mag ook minder water. Die slaat water op in zn stam :slight_smile:
Je bent volgens mij goed op tijd hoor! Juist goed in de gaten gehouden en op tijd advies gevraagd. De meeste mensen komen met echt een 80% bruin plantje en dan zeggen ze help hoe kan ik m redden. Eh niet, koop maar een nieuwe :joy:

2 likes

Hahaha wauw! Ja nee dat wordt hem dan niet meer. Het vetplantje met de kleine blaadjes heeft vaak een hele droge grond. Dan geef ik hem water, maar dat is dus te veel? De blaadjes worden zwart en vallen af. Ik dacht daarom dat ‘ie te droog zou zijn
Ze hebben eerst in ieder geval een drinkpauze :joy: