Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Heb jij al ervaring met die combinatie?

Twee maanden geleden of iets daarvoor heb ik alleen Orius ingezet, nu heb ik weer Orius en daarbij Steinernema Feltiae als aaltjes. De eerste keer is denk ik 75% van de trips verdwenen, dus het hielp wel, maar zeker na een paar weken was er weer meer te zien. Er wordt aangeraden na een x aantal weken een tweede ronde wantsen uit te zetten, maar dat heb ik toen niet gedaan, dom genoeg. Vanavond begin ik met de aaltjes, en dan volgt morgen Orius.

Hier alles al gedaan, van echt alles afknippen (rip mijn grote monstera’s) tot neemolie gebruiken, maar die trips lijken zich gewoon continu te verspreiden. Smerige beesten.

Nee, maar las dat op de webshop waar ik besteld heb (Wel nadat ik besteld had, haha). Hier valt het wel mee, geloof ik. Ik heb in elk geval op 1 plant een wandelend beestje gevonden, al weet ik niet of het trips was. En een calathea met een paar lelijke bladeren maar dat kan ook spint zijn.

1 like

Oké ik kan jullie volgens mij joinen met de trips 🥲

Ik zie wat gele bewegende beestjes, dat zijn slechte trips geloof ik. Maar deze (zie foto) lees ik dat dat goede trips zijn. Predatory trips. Weet iemand (@Lula?) of dit idd zo is?

Ja op basis van die link lijkt dit een “goede” maar ik wil je ook geen verkeerd advies geven :crazy_face:!

Ik kom door deze trips verhalen erachter dat in de plantjes die ik van m’n werk opgestuurd gekregen heb ook trips zitten. Echt godverdomme die trips ik word er helemaal moedeloos van. Gelukkig is dit wel geisoleerd want ze staan niet bij m’n andere planten maar geen idee of dit weer te redden valt :woman_shrugging:t2:. Mijn tip in ieder geval: koop niks via plantje.nl. zowel in m’n kneusjesbox als dus dit cadeau van m’n werk zaten trips.

1 like

Al die beesten lijken zoveel op elkaar. Maar ik denk dat de kans dat je ‘goede’ trips op je planten treft wel extreem klein is tenzij je ze zelf hebt uitgezet.

2 likes

Wow, bestaan er ook goede trips? :exploding_head:

@Evenveel Heb dat al vaker bij plantje.nl gehoord ja. Ik check tegenwoordig meteen elke plant op trips en probeer ze ook meteen te verpotten (en dan ook de wortels schoonmaken).

1 like

Ja daar ben ik ook bang voor! Ik zet ze in isolatie en kijk even hoe het gaat.

Edit: misschien is het wel de sojabonentrip (geen grap zo heten ze). So far mn vegan karma godverdomme :joy:

1 like

Zou ik deze knol al in de aarde kunnen stoppen of kan ik beter wachten tot het echt een plantje is?

1 like

Die ene ziet er meer uit als een Philendron Brasil. Maar ik zou de wortels helemaal schoonmaken en toch voorzichtig uit elkaar halen.

1 like

Kun je niet voorzichtig de potgrond loskloppen en de twee plantjes van elkaar scheiden? Een beetje schade aan de wortels kan geen kwaad in deze tijd van het jaar als ze goed geworteld zijn. De rechtse is een Scindapsus N’Joy.

2 likes

Ja hoor kan nu al, doe ik ook altijd :slight_smile:

2 likes

Had ze eerder in de grond gestopt, maar toen gebeurde er dus niets :sweat_smile:

Dan probeer je het op water :woman_shrugging:

Ze staan nu dus op water, dus vandaar mijn vraag

Ik heb al twee andere namen gehoord voor je rechtse plantje, maar ik denk persoonlijk dat het een Manjula pothos is! Ik zou ze inderdaad gewoon de aarde proberen goed te verwijderen en ze dan van elkaar lospeuteren. Een beetje scheuren kan geen kwaad hoor!

Je kan de pothos trouwens inderdaad ook stekken, die wortelen heel snel en dan zal je plant uiteindelijk ook sneller mooi vol groeien

Amerikanen noemen ongeveer alle epipremnum en scindapsus een pothos. Dat is geen officiële naam :slight_smile:

2 likes

Zal ik deze stek al in de aarde zetten of nog wachten tot de wortels meer groeien?

2 likes

Kan wel in de aarde hoor :slight_smile: beetje luchtige grond gebruiken, mengen met perliet enzo.

1 like

Love it, wij geven ook namen: Hector en Sabrina :joy:

Mijn plant begint als een heel zielig stengeltje die weer uit meerdere stengels (is dat het goede woord??) bestaat. Kan ik iets aan dat zielige stengeltje doen? Hij wordt een beetje instabiel daardoor

1 like