Het Plantentopic #2 (Deel 1)

ik zou hem persoonlijk onder de luchtwortels afknippen en opnieuw laten wortelen op water. Daarna kan je hem weer in de grond zetten en staat hij weer wat steviger.

1 like

Het jongste blad van mijn monstera variegata is in de stofzuiger gekomen vorige week :sob::sob:

En ik wilde m sowieso graag stekken zodat hij iets voller wordt, dus dit is wel een goed moment. Kan ik m bij die rode lijn gewoon afsnijden en op water zetten om te stekken? Dan gaat ie bij de plant dus vanaf daar ook weer uitlopen toch?

Ik ga waarschijnlijk in november verhuizen en ik maak me nu al druk over hoe ik dat ga doen met mijn 60+ planten :sob:

4 likes

Sowieso zelf doen. Niet je moeder, verhuizers of een kennis. Die gaan het sowieso niet snappen, iets breken, verkeerd neerzetten etc :joy:

8 likes

Ik word gek van de rouwvliegjes! Ze begonnen op de bananenplant, die heb ik toen te laat geïsoleerd waardoor het ook op de andere planten zat. Alle planten heb ik toen behandeld met aaltjes, kommetje met azijn ernaast gezet en van die gele plakstrips opgehangen maar alleen de bananenplant blijft rouwvliegjes houden. Heb ook van de bananenplant ook al de bovenste laag potgrond verwijderd, plant bedekt met zilverfolie en een handdoek maar ze blijven maar komen en vermenigvuldigen?? Heeft iemand nog een goede tip?

Ik heb het vorig jaar op de fiets gedaan voorop. Moest een keer of 4 heen en weer. Moet wel zeggen dat ik van de ene naar de andere kant van de weg ging (weg is ongeveer een km lang, want woonde aan het begin en nu aan het einde.
Heb nu overigens wel minstens 3 keer zoveel planten (binnen een jaar :sweat_smile:). Als ik nu ga verhuizen, wordt alleen mijn Monstera al een hele klus want het ding is gigantisch geworden en wordt hopelijk nog veel groter.

@Desalnietteplus Een vleesetend plantje?

Ik heb net een aantal stekjes in een potje gezet en heb nu echt 35 stekjes staan of zo. Zo gaat het hard met de plantenverzameling. Wil ze overigens niet allemaal houden. Heb ook een graslelie verpot, hopelijk gaat die eens hard groeien. Wil hem als een soort kattengras gaan gebruiken, maar dan moet 'ie wel gaan groeien.

3 likes

Aan de plant schudden en de vliegjes opzuigen

2 likes

Werkt perfect hier. Stinkt wel enorm als je het in water laat staan voor een x aantal dagen (lees: bij stekjes).
Heb het zelf ooit op ebay gekocht, vanuit de VS. Er bestaat ook “mosquito bits”, dat schijnt hetzelfde effect te hebben, maar was niet bij mij in de buurt te koop.

1 like

Idd opzuigen met de stofzuiger, maar vooral minder water geven! Laat de aarde droog worden, behalve bij planten waarbij dat echt echt niet kan (parapluplant en misschien sommige varens). Dan gaan alle eitjes en wormpjes vanzelf dood door de droogte. Veel rouwvliegjes komt eigenlijk door teveel water geven.

Oh en een hele leuke tip die ik zag is vleesetende plantjes kopen, zonnedauw schijnt een echte rouwvliegjeskiller te zijn! Goede verkooptip voor je aanstaande winkel @Lula :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Note to myself: geen succulenten meer kopen. Heb al 3x tegen beter weten in het geprobeerd maar net een string of tears (moederplant) en stekjes ervan in de kliko gegooid. :sob: Positieve kant is dat ik weer een nieuwe plant besteld heb want heb nu weer ruimte :crazy_face:

1 like

Ik wil wat stekken van mijn monstera variegata bij elkaar zetten. Hoeveel raden jullie aan bij elkaar te plaatsen? Ik heb 4 gewortelde stekken en kan nog een paar nieuwe maken

Ligt aan de grootte van de pot denk ik, maar twee klinkt logisch denk ik?

Ik heb veel potten om uit te kiezen, dus het formaat maakt niet zoveel uit. Het gaat me vooral om wat slim is voor de plant en wat de stekjes fijn gaan vinden. Zat zelf te denken aan 3 bij elkaar, maar weet niet wat normaal is voor een mooie volle monstera

Ik zou op dit moment de grootte van de stekjes laten bepalen wat mooi is. Probeer er twee of drie bij elkaar en kijk wat mooier is, dan zorgen dat de pot groot genoeg is voor de hoeveelheid wortel :slight_smile: dus niet te groot en niet te klein

Haha als ik moet bepalen wat mooi is dan gaan ze alle 4 samen in een pot. Hoe meer hoe beter. Maar of dat verstandig is voor een mooie volwassen plant is de vraag. Weet jij of iemand anders uit hoeveel planten de gewone monstera deliciosa’s in de winkel, bestaan?

Toevallig stond ik vandaag bij een gemiddelde monstera (diameter van 20) en die had 2 stekken van origine, een grotere pot had er 3.

Dankjewel! Dan ga ik er ook 3 gebruiken

Succes!

7 likes

:joy:

6 likes

Disclaimer; ik ben absoluut geen fan van Geert Wilders, wil dat toch even benadrukken haha, maar dit is een van zijn katten en Wilders of zijn partner is precies wel into hoya’s haha. Vond het wel opmerkelijk

16 likes