Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Gooit iemand wel eens koffiedrab bij zijn (kamer) planten? Lees dat het ook een goed middel tegen bladluizen (preventie) kan zijn.

Ik gooi het in de tuin (vooral rond de hosta’s tegen slakkenvraat). Bij de kamerplanten durf ik t niet omdat ik had gelezen dat de grond dan te zuur kan worden.

1 like

Ook ik heb een kneusjesbox besteld - hele leuke zaten erin!
Ik kom alleen niet uit deze twee, die kleine en de voorste (Dieffenbachia?). Iemand die ze herkent?

Musa en dieffenbachia, je had het goed!

@summer Mooie buit!

@evi Ik doe dat wel net vergelijkbare planten. Day gaat tot nu toe prima maar jouw gevoel herken ik ook. Het is afwachten of het goed blijft gaan.

2 likes

Heeft iemand wel eens wat besteld bij nelumbo garden?

Ik heb een flesje met huis planten voeding, deze kun je aanlengen met water en dan in is het de bedoeling dat je die in lente en zomer aan je planten geeft. Ik doe het elke 2 weken. Die van mij heet baby bio, weet niet of je die in nederland ook kunt krijgen, had m gewoon van een grote supermarkt.

Dankje!
En die hele kleine, naast de musa?

Dat is zo hypoestia huppeldepup, staat hier ook in het topic maar de meesten hebben een rode gekregen

1 like

Thanks!

Ik zou het niet doen. Ik hoor ook wel eens goede verhalen maar het overgrote deel is negatief (instagram en FB groepen. Planten worden geimporteerd en meteen verstuurd naar klanten zonder even ‘bij te laten komen’, heel anders dan op de voorbeeldfoto, superslechte klantenservice, volledig witte planten verkopen voor de hoofdprijs terwijl je al weet dat ze dood zullen gaan en zo kan ik doorgaan… Totaal geen hart voor de planten, alleen voor het geld.

1 like

Oh die heb ik helemaal over het hoofd gezien, volgens mij een hypoestia huppeldepup. Nee grapje @Banananana. Ik zou het niet geweten hebben!

1 like

@Kauai ik was ook heel tevreden! Had een philo, hoya en een ctenanthe besteld en waren in goede conditie en netjes verpakt zonder plastic!

1 like

ik heb de kneusjesbox besteld! ik ben zelf echt een kneus met planten, geef ze altijd teveel of te weinig water. maar ik heb vorige week een paar macrame planthangers gemaakt en sowieso kan ons appartement/mijn slaapkamer wel een beetje groen gebruiken! dus hopelijk word ik nu eindelijk een goede plant mom.
ik zat te denken om een soort ‘agenda’ bij te houden wanneer ik welke plant wanneer water moet geven :nerd_face:

2 likes

Je kunt ook de Plantsome app downloaden! Die geeft je reminders :blush:

1 like

Die zou ik niet blind vertrouwen, veel mensen (waaronder ikzelf en ook vaker genoemd in dit topic) hebben daar geen goeie ervaring mee. Hij geeft onwijs veel water aan, tot verzuipen aan toe
Ik voel altijd aan de grond en stop m’n vinger er in, 2 cm ofzo, als dat geheel droog voelt geef ik water en uiteindelijk ga je het dan wel doorhebben

1 like

Zo bijzonder om te zien hoe dit groeit. Waren eerst gekke harige sprieten. En nu zie je dat de zigzag boven op al groeit.

8 likes

Oh irritant, ik had bij één plant al het vermoeden dat het wat veel was. Maar verder leek het me zo handig voor iemand zoals ik die serial plant killer is :joy:

Bij mij deed die app het in het begin ook gewoon ok! Na een tijdje bleven meldingen helemaal uit, toen ineens weer heel veel en vooral veel water per keer.
Ik heb ook van een paar afscheid moeten nemen helaas maar ik doe het nu al een tijd volgens de methode hierboven en dat gaat prima

Zit in een beetje in dubio wat betreft mijn begonia tamaya’s. Ze doen het eigenlijk te goed, groeien te hard zonder dat ze echt een goede stevige stam maken bovenin.

Zoals je op de foto kan zien, zijn ze belachelijk lang. Rechts staat zelfs al voor de tweede keer in 2020 in bloei. Links staat altijd op deze plek, naast mijn raam op het noorden en rechts staat normaal op de vensterbank voor dat raam.

Wat zouden jullie doen? Ik kan ze toppen en stekken, maar dan loopt de plant opzij uit, in plaats van mooi recht naar boven zoals nu…

En hebben jullie een mooiere manier om de plant te ‘helpen’? Ik heb er nu bamboestokken bij staan, maar die zijn mij eigenlijk een doorn in het oog haha. Maar zonder groeien ze helemaal slap opzij, en dat vind ik ook niet mooi.

Mijn planten zijn zoo blij met dit weer!

Mijn croton groeit altijd heel traag. Dan verschijnen er bovenaan drie minuscule nieuwe blaadjes, maar duurt het heel lang voordat die gaan groeien, ze blijven maandenlang klein. Als ze uiteindelijk beginnen te groeien gaat het wel hard hoor, maar dat moment is nu dus weer aangebroken! De bovenste op de foto was eergisteren nog net zo klein als die twee onderste.

(Oei wel een beetje stoffige bladeren zie ik nu).

2 likes