Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Staat wel echt super gezellig zo met dat uitzicht ook!

2 likes

Mijn bed staat hier pas twee dagen en het is zooo leuk!

1 like

Oh nou in dat geval voorzichtig water geven dan! Begin met kleine scheutjes en steek na 3 dagen even je vinger diep in de aarde om te voelen of het daar vochtig is. Ik hou grofweg de regel aan dat de aarde na 5 dagen bijna helemaal droog moet zijn en geef meestal 1 keer per week water. Eigenlijk moeten sommige planten helemaal droog staan en andere wat vochtiger blijven qua aarde maar ik ben te lui en m’n planten doen het overwegend goed.

De meeste planten houden van drainage, daarom dat ekte plantengekkies ze vaak in nieuwe aarde zetten. Verpotten doelt meer daar op, de mix van potgrond en bijvoorbeeld perliet of kokosvezels verschilt in verhoudingen ook een beetje per plantsoort. Als een vetplant in ordinaire aarde zit bijvoorbeeld, blijft dat veel te nat, die wil meer los zand.
Waneer je bijvoorbeeld een heel glas water in een klein potje giet, is het fijn als het overtollige water door de gaatjes van de binnenpot weg kan lopen. Zonder binnenpot is de kans aanwezig dat een overschot aan water onderin het potje blijft zitten, de aarde hierdoor extreem nat is en de wortels gaan rotten. De wortels zijn het gevoeligste deel van je plant!

Daarom is Plantsome niet zo handig, die wil standaard dat je veel meer water geeft dan nodig. Vinger in de aarde dus (of een hydrometer) en gewoon kleine beetjes water geven tot je je plantjes een beetje kent.

4 likes

Over hydrometers gesproken. Heeft iemand anders al de nieuwe meter van Ikea geprobeerd? Ik heb hem hier al een tijdje liggen om te testen, maar moet nog steeds batterijen halen :rolleyes: Ben benieuwd of er hier al anderen zijn met ervaringen

Mijn kneusjesbox is aangekomen na wat vertraging, en er zitten echt leuke planten in! Ze zijn er bij de post nogal lomp mij omgegaan volgens mij, want de doos was beschadigd en veel plantjes lagen op de kop en buiten hun pot, overal potgrond en een mooie calathea lag helemaal geplet onderin :persevere: Wat ik zorgelijker vind is dat ik bij één plant direct al rouwvliegjes uit de aarde zag kruipen. Die heb ik nieuwe grond gegeven en nu maar duimen dat de rest ze niet heeft. Ik vind deze vlekken op de Musa die erinzat ook een beetje zorgwekkend, weet iemand misschien wat dat kan zijn? Ik dacht misschien vlekken van plantenvoeding, maar ik krijg het er onder de kraan niet afgespoeld.

@Lula mocht je dit trouwens vragen ivm evt inkoop en verkoop dan ontvang ik graag tzt een link/locatie :biggrin:

Mijn pannenkoekenplant heeft heel veel stam: is dat gezond? Of is het juist beter als de bladeren dichter op elkaar zitten?

Dank!!

Ja hallo, we lezen gewoon mee in dit topic hè :sob:

2 likes

Die Warocqueanum! :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

1 like

Mijn pannenkoek is een en al stam. Ik heb ooit iets gelezen over afknippen onder de top en opnieuw laten wortelen, maar dat vond ik te spannend, en ik vind het zo ook wel koddig staan.

6 likes

Mijn pannekoeken hebben juist nauwelijks stam en veel blad, terwijl ik een stam zo mooi vind. Grappig dat ze allemaal wat anders doen!

1 like

Heel herkenbaar haha. Ik hou mijn wensenlijstje nu expres heel kort, maar toch staat er regelmatig ineens iets nieuws in huis.
Ben zelf ook helemaal niet van die insta perfect planten. Koop alleen wat ik zelf echt mooi vind. Wil echt niet die gare witte of roze planten in mijn huis die naast ontzettend duur ook nog eens te ziek zijn om lang te leven.
Calladiums moet je ook niet aan beginnen inderdaad. Heb die jaren geleden eens gehad en het zijn geen leuke planten. Toen ze ineens een trend werden, zat ik dan ook met een groot vraagteken. Je wordt echt niet blij van die dingen.

Hahaha ik ga je Etsy in de gaten houden. Maar ik ken iemand die een plantenwinkel heeft en die neemt zelf toch regelmatig dingen mee naar huis, dus hoop dan voor je dat het voor jou wel gaat werken :laugh:

Wit vind ik ook niet zo boeiend maar dit is wel mijn baby. Hij is veel groter nu trouwens.

11 likes

Jaaaaa voor die maak ik ook een uitzondering hoor! Jouwe is ook echt heel mooi!
Ik heb er 2. Gekocht als stek met een blaadje of 2/3 en nu zijn ze langer dan een meter (pot niet meegerekend)
1 staat op m’n bureau en zit niet ver van het plafond. Wil van die uiteindelijk topstekken gaan halen om de plant voller te maken :inlove:
Zal eens kijken of ik ook eens foto’s kan plaatsen zonder al te herkenbaar te worden.

-hier stond een insta hint- Ik plaats zelf tot nu toe alleen nooit planten op insta, behalve soms in stories haha. Heb je stories doorgestuurd van een van mijn monsters

Met de komst van de nieuwe plantjes zijn alle planken en vensterbanken hier weer vol dus ik wilde 2 planten in de keuken hangen. Voor het eerst een dubbele hanger gemaakt!
Morgen op z’n plaats hangen, vind het nu iets te laat om te boren, maar de plantjes zijn al uitgezocht zo.

18 likes

Die vlekken zijn helemaal normaal, hoort gewoon bij een bananenplant!

2 likes

Ohh shit gemist. Ben heel benieuwd! Heb er sinds vandaag ook eentje :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

1 like

Het was nog geen foto hoor haha. Het was een hint voor Lula zodat ze weet wie ik ben op insta. Heb dat berichtje nu even aangepast
Zo leuk dat jij er nu ook eentje hebt! Een stek of al wat groter? De stekken kunnen ook heel hard groeien
(Ik stuur je wel even een pb :laugh:)

1 like

Weet iemand nog leuke informatieve boeken over planten? Heb plantastic aangeschaft maar denk dat ik het boek weer terug ga sturen… alles wat er in staat kun je ook wel op internet zo’n beetje vinden namelijk.