Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Oh dat is hier gelukkig geen probleem! Had het zelf ook al gezien namelijk

Staat ie nog in een kweekpotje? Haal die uit de sierpot en goed controleren dat daar geen laagje water in zit.

Ik haalde net mijn graslelie uit de sierpot en er zag een duizendpoot in? Hoe kan dat nou weer. Ik heb hem al een tijdje en hij staat nooit buiten.

1 like

Misschien kun je de lucht eromheen vochtiger maken in het vervolg, bijv sprayen in de lucht? (Of zo’n apparaat maar dat is meteen wat prijziger)

Is helemaal normaal, daar slaan ze water in op!

1 like

Daar gaat vocht bij mij ook altijd zitten :rofl:

6 likes

MAYDAY MAYDAY
Ik heb per toeval bladluis gesignaleerd op mijn peperomia en daarna ook op mijn hedera die ernaast stond. Ik ben nu verder aan het zoeken.

Werkt spiritus + groene zeep + water ook voor binnenplanten?

Ja! En verder alles eraf wrijven met een papiertje.

1 like

Bij mij werkte dit helemaal niet. Nadat de helft van de planten ernstig aangedaan is hebben we grof geschut ingeschakeld: echt gif van de intratuin. Dat werkte als enige! Dus let even goed op of de groene zeep/spiritus effect heeft en zo niet; wees er op tijd bij met iets anders voordat al je planten eraan gaan

Ik heb ze met mijn vinger weggeveegd en geplet. Hahahaha. :devilish:

@crazyplantlady Gelukkig heb ik het uiteindelijk maar op twee planten gevonden. Deze staan nu apart. De komende week krijgen ze elke ochtend visitatie van de bladluisinspectie (moi).

Hoe komt bladluis ineens bij je planten terecht? En ook nog zo willekeurig deze twee?Ik heb ze allebei al best een tijdje staan.

2 likes

Wel een goede aanvulling van @crazyplantlady inderdaad. Soms lukt het gewoon niet om het zelf te bestrijden met huis-, tuin- en keukenmiddeltjes. Ik had bij m’n grote crassula al letterlijk jaren wolluis. Elke week alles aanstippen met een wattenstaafje met spiritus, was echt hels. Uiteindelijk maar een (eco) middel gekocht en binnen een week was alles weg. Edit: niet helemaal “alles” ik moet de plant nog wel af en toe een spraytje geven hiermee.

deze:

https://www.intratuin.nl/ecostyle-promanal-r-50ml.html

Ik heb ook opeens luis op een Pannenkoekje, zo random! Komt gewoon aanwaaien door open ramen denk ik?

1 like

Deze twee planten staan onder een ventilatierooster richting de tuin en daar signaleerde ik vorige week inderdaad wel bladluis, dus dat zou kunnen. Het verklaart ook waarom de rest van de planten ‘schoon’ is (hopelijk blijft dat zo).

Hoop ik ook! In mijn ervaring verspreidt luis niet zo makkelijk. Goed in de jonge blaadjes kijken, daar zitten ze graag. En daarna je handen wassen :slight_smile:

1 like

Je hoeft ook maar een of twee van die fuckers op je kleding mee naar binnen te dragen en je bent al de sjaak. Hoe goed je ook je best doet, voorkomen is onmogelijk volgens mij :sob:

1 like

Vers van de pers, nog helemaal verschrompeld :smiling_face_with_three_hearts:

En deze gaat ook bijna uitrollen! Ik word zo blij van al die nieuwe bladeren.

23 likes

3 dagen niet thuis geweest en m’n Croton krijgt 4 nieuwe bladeren, de andere Croton 2 nieuwe bladeren, m’n Calathea heeft 2 nieuwe bladeren uitgerold en 1 nieuwe opgerold en m’n Epipremnum heeft een nieuw blad.
En m’n eerste eigen stekje begint wortels te maken. Ik ben een trotse mama haha

9 likes

Volgens mij is het mij voor het eerst gelukt iig ‘iets’ met een stekje te bereiken!!! ( Epipremnum)

10 likes

Dat verschrompelde blad vind ik er eigenlijk niet zo goed uitzien? Als Tinie een nieuw blad krijgt, rolt-ie bij mij meteen stevig uit

1 like

Bij mij hetzelfde. Heeft ie misschien dorst @croissant?

Oh ik hoopte dat Tineke zelf nog de kracht zou vinden om hem recht te strekken. Er is verder ook niks aan de hand met haar zover ik weet
 hmmm even in de gaten houden dus!