Het Plantentopic #2 (Deel 1)

@Zomerjas wat ik kan afleiden uit de oude bladeren is mogelijk een combinatie van verbrand (de bruine plekken) en teveel water (het gele). Nu lijkt hij trouwens iets te donker te staan, wat de reden zou kunnen zijn dat het nieuwe blad geen fenestratie/gaten heeft.

De pot ziet er trouwens redelijk groot uit of niet? Monstera’s houden ervan om redelijk klein te staan en zelfs een beetje rootbound. Als je ze in een te grote pot zet gaan ze al hun energie steken in nieuwe wortels maken ipv in de bladeren. Dus een beetje kleiner potten zou een optie kunnen zijn, al zou ik m vooral even laten rusten want het klinkt alsof hij al veel heeft meegemaakt.

Heb je ook al echt heeeel goed gecontroleerd op beestjes? Heel lichte dunne bewegende streepjes of donkerdere streepjes zijn trips en die gaan iedere keer los op mijn normale monstera. Moet die plant echt goed in de gaten houden en regelmatig afspoelen en weer insprayen. De bladeren waar ze op los gaan lijken qua bruin/lelijkheid op die van jou.

waar kopen jullie perliet?

Tuincentrum.

1 like

Gewoon bij het tuincentrum van pokon voor iets van zes euro. Ligt vaak bij de moestuin afdeling of bij zo’n mest / ongedierte afdeling.

2 likes

ja ik zie het hier dus nooit bij het tuincentrum of de bouwmarkt :astonished:
maar ik zal wel niet goed genoeg kijken

Het ligt in ieder geval nooit waar je het verwacht te vinden :smile: Gewoon ff vragen.

1 like

Bij Intratuin ligt het waar @Philo zegt dat het ligt. Niet bij de huiskamerplanten kijken dus, daar zul je wel alle Pokon artikelen vinden maar niet de (het?) perliet. :hugs:

Oh en @Miep42, haal het anders bij Plant Circle. Daar verkopen ze het sowieso.

https://plantcircle.co/product-category/substrates/

2 likes

ja ik zie net dit op de bouwmarkt website, het is van een merk wat ik normaal ken van gips/stuc en dat soort bouwmateriaal…

oh wow die zitten bij mij om de hoek, bedankt voor de tip.
chille openingstijden trouwens (do, vrij, za)

1 like

Hm je hebt al wel veel geprobeerd. Ik zou haar nu de kween treatment geven:

• kleinere pot, deze lijkt te groot wat monsteras niet zo vinden
  • goede potgrondmix, je kan orchideeenmix gebruiken of zelf een mix maken.
  • medium licht, maar nooit direct zonlicht. Ze lijkt nu wat donker te staan.
  • heel goed nalopen op beestjes
  • elke dag de grond checken: liefst altijd lichtvochtig
1 like

Ik heb net wat plantjes omgepot dus ik dacht ik deel even een paar van mijn beutys hier

Plantenfoto's

44 likes

Mijn dinges staat in bloei en het meurt :face_vomiting: Dus knip nu steeds alle bloemen af

11 likes

Als ik dit zo lees ben ik echt de slechtste plantenmoeder ooit voor mijn monstera (het is dan wel niet zo’n speciale soort, dat scheelt), hij staat in een gigantische pot, in gewone potgrond, ik gooi er elke week rücksichtlos een hele gieter water in, ik kijk nooit naar beestjes en hij heeft de hele ochtend directe zon :sweat_smile:
Maar hij groeit als een malle!

11 likes

Ja ik weet ff niet meer hoe ie heet!!

Hoe doen jullie het met de planten als je een langere tijd (3-4 weken) weggaat? Ik dacht sowieso op de dag van vertrek en terugkomst direct water geven. Kan ik dan iemand gewoon voor 1x per week vragen of is dat te weinig in de zomer met hogere temperaturen?

Ik twijfel ook heel erg of ik de monstera variegata nu koop of na m’n vakantie. Ik wil hem zo graag hebben, maar denk dat het verstandiger is om hem na m’n vakantie te kopen.

Hahaha ja maar gewone monsteras vinden alles best joh. Maar variegatas zijn een ander verhaal… het is een beetje als een dier fokken. Het is gewoon niet natuurlijk en daarom zijn ze heel instabiel. En prachtig :heart_eyes:

@Moet na je vakantie of m bij iemand droppen met hele groene vingers. Als je ze net gekocht hebt moeten ze echt nog stabiliseren, dan trekken ze dat niet.

Mijn vakantietip is: alle planten op een kluitje (hehe) in een kamer met raam op het noorden. Veel water geven. Bakjes met water erbij en ik kan dan 4 weken weg :ok_hand:

4 likes

Waar koop jij al die mooie potjes?

Ik ontving net geheeeel onverwacht een peperomia stekje van @Polska (zie sustainable santa-topic), zo leuk! :star_struck:

8 likes