Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Mijn olijf had dat ook en toen had ik dopluizen, ik dacht eerst dat dat gewoon knobbeltjes hout op de takken waren, maar dat bleken dus luizen, en die zie je niet bewegen.
Ik heb die er toen afgekrabd met de botte kant van een aardappelmesje, de hele plant doorweekt met een oplossing van spiritus en groene zeep en ook nog van die tabletten voor in de grond gekocht om ze van binnenuit uit te roeien. Die dopluizen hebben het niet overleefd, maar ik kwam er pas zo laat achter dat de olijf ook het loodje heeft gelegd.

Daar kwam die mee binnen. Vind het ook erg handig vooral straks in een sierpot

Heeft hij geen dopluis? Volgens mij zie ik er namelijk ook eentje zitten afbeelding

Edit: Oh @Merel dacht het ook al haha

Wauw goed gespot! Ik zie er een paar zitten inderdaad, ze bewegen niet dus had ze niet als dier ingeschat.

@Merel Inderdaad dopluizen dus! Thanks voor de tips, ik ga er meteen iets aan doen, hoop dat het niet te laat is.

1 like

Denk idd Trips. Als het gewoon een bosje zonnebloemen is, zou ik ze heel gauw naar buiten zetten, voordat ze in de rest van je planten zitten.

image

7 likes

Heb net 3 plantjes bij je besteld @Lula!

Mag ik weer op potjesjacht :sunglasses:

2 likes

Leuk! Jou mag ik wel dus zal ze niet los in een doos flikkeren.

Zou ik nooit doen

8 likes

Voel me vereeeeerd

dankjewel!

Ah fijn! Dat ‘ie maar mooi groot mag worden :blush:

1 like

Nieuwe aanwinsten :smiling_face_with_three_hearts: moet ze nog netjes verpotten enzo hoor.

Oh en ik zag dat in m’n aanwinsten van @Lula ben vergeten te posten. M’n kat was er ook heel blij mee:

11 likes

Sorry voor de super late reactie, maar hoe heb je dit aangepakt? Ik wil ook graag mijn schefflera stekken, maar het is me nog nooit gelukt.

Ik heb een deel afgesneden en op water gezet. Het heeft relatief lang geduurd voordat het ging wortelen, maar toen ging het ineens heel snel. Eenmaal in aarde kwamen de nieuwe scheuten ook relatief vlot!

Oh nice! Gewoon echt een kopstek, dus een deel van de stam afgeknipt? Hoe groot was dat gedeelte? En hoe lang duurde het voor het ging wortelen?

Bij mij ontstond aan de bovenkant van de stam ineens een afsplitsing waardoor mijn schefflera ‘topzwaar’ werd. Toen heb ik een afsplitsing afgesneden. In principe zou je een deel van je stam kunnen afsnijden inderdaad, indien je schefflera niet uit zichzelf splitst. Ik vermoed wel dat de plant dan juist gaat afsplitsen en aan de bovenkant breder zal worden. Maar misschien heb ik dat verkeerd.

Ik weet niet precies hoe lang het duurde maar voor mijn gevoel was het zeker 2-3 maanden voordat er wortels ontstonden.

1 like

Leuk, ik ga het proberen! Ik heb al wel eens bladstekjes gemaakt (dus zo’n steeltje met blaadjes eraan proberen te laten wortelen), maar dat is nooit gelukt helaas.

1 like

Nee alleen een steeltje met blaadjes lukt inderdaad niet dus je moet wel meer meepakken dan dat, mijn huidige stekje is dus een stukje stam met oorspronkelijk vijf steeltjes met bladeren eraan

Op youtube staan veel video’s waarin mensen (met succes) de plant wel met alleen maar een steeltje weten te stekken en ik vond dat wat minder rigoureus dan in één keer een stuk van de stam eraf te knippen dus ik had dat eerst maar eens geprobeerd.

Maar ik heb twee schefflera’s en ze hebben allebei al veel vertakkingen dus ik ga het nu toch maar eens op jouw manier proberen!

1 like

Oh wat gaaf! Waar heb je die bovenste 4 vandaan?

1 like