Kwekerij! Al eens eerder over verteld in dit topic
——
Ik heb voor het eerst een enorme zak biologisch potgrond, maar volgens mij zittend er rouwvliegjes in. Heeft iemand dat ook al eens gehad?
Ik had onlangs een zak potgrond gekocht waarin een scheurtje bleek te zitten. Paar planten mee verpot en een tijdje later vliegjes dus ik denk dat de vliegjes in de grond zaten.
Heb aaltjes gekocht en een deel opgezogen met de stofzuiger. Daarnaast een paar keer per week een check van de bovenste laag grond gedaan en de babyvliegjes die ik zag allemaal verwijderd. Dat lijkt te helpen, de aaltjes doen nu ook hun werk
Bladluis: sprayen met water met afwasmiddel. Na 1x zijn er al heel veel dood, nog 2 of 3x herhaald voor de luizen die ik had gemist of die het hadden overleefd.
Overigens weet ik niet zeker of het voor alle planten werkt. Heb een aantal jaar geleden wel eens planten dood gemaakt met deze methode, maar achteraf denk ik dat ik wellicht toen teveel afwasmiddel had gebruikt. Je hebt niet zoveel nodig. Op planten met dikke bladeren heeft het tot nu toe altijd gewerkt, bij dunne bladeren zou ik voorzichtig zijn.
Hebben jullie mischien verstand van munt. Mijne is echt appart aan het groeien. Heb hem net verpot zodat hij iets betere grond heeft en ruimte om te verspreiden. Hij groeit erg naar ze zon maar hij staat all super dichtbij het raam.
Wow, daar kom je dan toch nooit meer vanaf in zo’n groot tuincentrum
Ze spuiten denk ik gif wat niet voor de consument beschikbaar is. Zie wel vaker planten met melkachtige vlekken op de bladeren waarvan ik denk dat het een ‘anti pest’ middel is. Denk dat het naïef is om te denken dat tuincentra nooit planten met beestjes hebben. Naar mijn idee zijn ze altijd bezig met het indammen van het een of ander en moet je goed checken als je een plant koopt en het liefst je plant even apart zetten voor je je plant bij de rest zet.
Edit: in verschillende centra heb ik alles al wel gezien van trips, wolluis, spijt etc tot dopluis.
Je hebt hier in de buurt ook een tuincentrum waarvan je weet dat als je daar iets koopt, je er gegarandeerd beestjes bij krijgt. Superirritant! Bij anderen trouwens nooit last van gehad.
Bij de intratuin waar ik laatst was hadden ze verschillende beestjes uitgezet om ongewenste gasten tegen te gaan. Stonden verschillende bakjes met roofmijten.
Dat doet munt altijd, die gaat met z’n stengels over de grond en als je niet uitkijkt en hem in je tuin hebt geplant gaat hij zichzelf stekken en neemt je hele tuin over.
De vorige bewoners van m’n huis hadden dit inderdaad in de tuin staan en ik ben echt continu munt aan het optrekken. Het woekert als een gek
En ik houd niet eens van muntthee!!
Zelfde hier! En het kruipt met alle liefde onder de tegels, onder schuttingen door. Je komt er nóóit meer af. Dus mocht iemand dit lezen: DOE MUNT ALTIJD IN EEN POT
Ik had rouwvliegjes in twee planten maar door drukte en andere zaken aan mijn hoofd had ik geen zin om aaltjes te kopen en heb ik er gewoon kaneel over gestrooid en buiten gezet. De rouwvliegjes zijn verdwenen, dus misschien een tip voor mensen die net zo lui zijn als ik.
Ik heb ook een monstera gestekt en die heeft nu bizar lange wortels maar ik ben te lui om hem te verpotten. Ik moet echt weer een middagje plantenverzorging inplannen.
Mijn caladium gaat opeens hangen. Hiervoor 2 maanden niks aan de hand. Iemand tips? (Hij heeft 2 dagen even op een andere plek gestaan, heeft dit gelijk al zo’n enorme invloed? Hij staat nu gewoon weer terug maar erna deed hij dit. )
Ik wil hem in een nieuwe pot hebben, best snel. Maar weet niet waar ik een grotere binnenpot haal, als iemand daarvoor ook tips heeft?
Ah dat wist ik niet eens! Wat handig. Ga snel dan even kijken moet sowieso nog in tuincentrum zijn.
Ik heb een keer op Facebook een bericht geplaatst in een plaatselijke weggeefhoek. Heb toen zo 150 binnenpotten ofzo in verschillende maten kunnen ophalen bij iemand
Lijkt op een ficus, maar daar heb je veel verschillende soorten van. Misschien even Googlen op ficus soorten en dan kijken of je hem kunt herkennen.
Is dit een geldboom? Pachira aquatica?
Heb 20 juni een alocasia zebrina gekregen. Heb hem zaterdag water gegeven en sindsdien zijn z’n bladeren gaan hangen… Toch te veel gegeven? Of juist te weinig?
Die lijkt het wel te zijn! Dankjewel. We hadden hem cadeau gekregen maar stond nergens op de plant of pot.