Schefflera amate!
@classique Een geldboom is het niet, denk ik, het doet mij ook denken aan schefflera inderdaad @kauai maar niet een die ik vaak zie dus je zou het verder even moeten googelen of “amate” klopt
Lijkt qua bladeren heel erg op pachira, wat voor stam heeft het boompje?
Ding ding (syngonium inderdaad)
Dankjewel!
Jammer! Je kan hem heel makkelijk stekken door een stukje af te knippen en te laten wortelen in water of direct in de grond. Heeft jouw plant ook op sommige plekken een knolletje? Dat is helemaal ideaal voor stekken, want daar groeien nog makkelijker wortels aan.
(Ik zeg dit wel heel leuk, maar al mijn stekjes van mijn lantaarnplantje die eerst succesvol leken, gaan uiteindelijk dood.)
Heb meerdere keren geprobeerd te stekken maar het is me nog nooit gelukt. Het groeit niet verder… blijft wel leven maar daar houd het mee op. Wel jammer hij groeit als kool maar is niet zo vol.
Oh wat jammer! Ik heb eens uit frustratie een hele bos wat geknoopt zat afgeknipt en half begraven. Hier is een hele nieuwe plant uit gekomen en in water zetten en dan potten doet het ook altijd. Maar ik merk wel dat mijn beste lantaarn het meest verwaarloosd wordt. Echt kurk droog is hij meestal als hij weer eens een scheut water krijgt.
Qua groei lijkt het ook wel op een schefflera maar dan met het blad net niet helemaal ofzo.
Ik stek de mijne echt constant (omdat hij zo snel groeit) en dat is echt nog nooit misgelopen eigenlijk? Ik laat de steeltjes gewoon wortelen in water en na een week of 2 zitten er meestal wortels aan. Je kan ze ook rechtstreeks in de aarde steken maar dan moet je de grond iets vochtiger houden.
Ik zou het gewoon proberen! En lukt het niet, dan groeit de plant vanzelf wel weer bij!
Tip om m happy te houden: op een lichte plaats, grond niet te vochtig houden (liever 2x per week een beetje water ipv 1 keer veel). Zo groeit de mijne als kool!
Ik knip dan af boven het knolletje om dat te laten wortelen in water of de grond. De eerste blaadjes kan je er eventueel afhalen als die nat worden, gaan ze toch rotten. De rest van de sliert met blaadjes alle die volgen kan je er gewoon aan laten zitten.
Ik hoop dat dit duidelijk is.
Mijn plant lijkt vaak nog sneller te groeien nadat ik hem korter geknipt heb, dus als het mislukt, heb je hopelijk snel weer nieuwe stekjes
Lijkt echt op mn moeders pachira, maar dat is nog een heel jonge dus durf t niet te zeggen. Moeilijk!! Sorry hier heb je niets aan.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? De stekels zijn heel lang, 35 cm ofzo. De plant is gekocht in 2010 toen was hij gevlochten met 5 stengels.
Sorry voor dat wattentaafje ik was de plant aan het afstoffen !
Ik denk sansevieria fernwoord tbh maar second opinion altijd fijn!
Op YouTube staat een fijn filmpje van mama botanica hoe je een lantaarnplantje kan stekken! Heb nu ook wat strengen in water staan om te kijken of het lukt
Je hebt nu al meerdere reacties met plantnamen gekregen, heb je die wel gelezen?
Slim om het met een wattenstaafje te doen!
Die ronde (bolle?) sprieten heb ik gedaan met een vochtig wattenschijfje maar de onderste hebben een holle binnenkant, daaruit zijn dus die bolle ontstaan, en in de onderste hoopt echt snel stof op. Binnenkort ga ik deze over 2 potten verdelen, mag wel na bijna 10 jaar
Tuurlijk! Geldboom leek het eerst wel. Maar de tweede reactie van schefflera deed me twijfelen dat het die dan toch weer was. De derde persoon vroeg om een bijkomende foto en die bezorgde ik nu. Moest nog reageren op de tweede reactie (de persoon die schefflera dacht). Bij deze: lijkt bij opzoeking precies meer op schefflera dan op een geldboom voor zover ik kan zien. Maar ken zekf echt niets van planten en vind de fotos op websites niet altijd enorm duidelijk dus moeilijk met zekerheid te zeggen…