Het Plantentopic

Ik heb deze ook, gekocht als ‘babyplantje’ bij Intratuin. Maar hij gaat zo hard. Allang geen baby meer.

2 likes

Jaa die van mij komt ook van de Intratuin! Weet jij trouwens of het een schefflera is? Toen hij nog klein was leek hij daar niet zo op (rondere blaadjes en minder blaadjes per stengeltje), maar kon ik niet vinden wat het dan wel voor een plant was. Nu begint hij daar toch wel op te lijken, hoewel de bladeren wat lichter zijn en net een andere vorm hebben dan mijn ‘gewone’ schefflera :thinking:

Zeker een schefflera! Bizar hard gegroeid joh!

1 like

Herkent iemand dit plantje:

1 like

Fittania Verschaffeltii fortissimo!

3 likes

Lijkt wel alsof ik als een bezetene dit topic zit te refreshen. Ach, “lijkt wel” who am I kidding :joy:

8 likes

Stomme vraag maar is een Monkey mask een speciale soort monstera? En wat maakt hem dan anders?

Ja het is een monstera, maar met gaatjes in plaats van ‘vingers’

1 like

Bedankt! Is duidelijk nu.

Ik ben een wishlist aan het samenstellen en ik vond geen duidelijke uitleg. Dan maar eens in een winkel kijken hoe een ‘gewone’ monstera eruit ziet en een Monkey mask en welke de mooiste is. Of 1 van allebei :grinning:.

Ze zijn allebei leuk! Maar wel echt anders hoor. Als je een grote kamerplant wil kan je de monstera deliciosa nemen, monkey mask is doorgaans kleiner

1 like

Zijn heel verschillend wel (vind ik)! Monkey mask is veel kleiner met kleinere bladeren. De bladeren zijn ook niet helemaal glad maar een beetje… bobbelig ofzo haha. En het is meer een hangplant. De monstera deliciosa (de grote) heeft grotere bladeren en groeit in eerste instantie ook veel meer rechtop (al gaat ie uiteindelijk wel klimmen) en heeft gladde bladeren.

eerste is monkeymask en de tweede de grote

image

image

5 likes

Planten zijn even simpel gezegd onderverdeeld in ordes, subordes, familie en geslachten. De monkey mask is een plant uit het geslacht monstera, maar de plant die wij ‘monstera’ noemen is ook uit het geslacht monstera. De monkey mask is namelijk een monstera adondansii (of monstera obliqua, wat weer een andere soort is maar heel veel op elkaar lijkt) en de plant die wij monstera noemen is een monstera deliciosa.

Monkey mask is ook veel kleiner zoals @skadi zegt oh ik ben sloom met typen, ook @crazyplantlady heeft uitleg inclusief foto’s. De monkey mask is meer een klimmer/hanger. Zeg potmaat 14cm ofzo en misschien 25-30 cm hoog zoiets. Een monstera deliciosa moet al wel een paar jaar oud zijn wil deze gaan klimmen. Die koop je meestal vanaf potmaat 25cm en is al snel een meter hoog. Je hebt ook philodendron bipinnatifidum die gaan nog een stapje verder dan een monstera deliciosa, die gaten zijn helemaal door zeg maar. Dat is ook een grote plant!

5 likes

Bedankt voor al de uitleg :heart:! Hopelijk weet ik over een tijdje zelf ook zo veel en heb ik een mooie groene woon- en eetkamer…

3 likes

Ik heb een polkadot gekocht vandaag!

27 likes

@praline Je kan ook voor een raphidaphora tetrasperma gaan! Lijkt qua blad ook op de monstera maar heeft kleinere blaadjes en klimt/hangt ook. Hij groeit ook heel snel, ik heb de mijne nu max 1,5 maand en hij heeft al 3 nieuwe bladeren :heart_eyes:

20 likes

Mijn pannekoekenplant is best wel gehavend bij de Hornbach.
Leuke planten maar ze zijn niet heel lief voor ze.
Kan ik de slechte bladeren verwijderen? Voelt altijd zo zielig alsof ik hem pijn doe.

Ik heb weer twee bloeiende planten :blush:

Mijn drimiopsis maculata krijgt eens in de zoveel tijd één bloem, een soort druifje wat dan op een stengel groeit. Dit is de tweede keer dat hij dat doet en de stengel is nu nog niet heel lang, maar de vorige keer bleef die stengel maar doorgroeien tot hij ver boven de rest van de plant uittorende. Met dan heel droog één klein groenig (niet zo boeiend) daar bovenop.

En één van mijn tradescantia nanouk stekjes krijgt schattige roze bloemetjes:

7 likes

Deze staat al zo lang op mijn wishlist! Waar heb je die gevonden? Ik wil 'm tegen de muur laten kruipen <3

en @Violoncello die eerste bloem hahaha echt een penisplant zo. En die tradescantia is ook heel mooi zeg! Ook zo makkelijk te stekken? Ik heb een tradescantia fluminensis tricolor (of quadricolor…?) maar de witte blaadjes worden gelig. Enig idee?

@keekie oh zielig :< maar ja, beter wel verwijderen! Ik doe altijd meer dan 50% lelijk = verwijderen.

1 like

Oh de foto is er eentje van het internet, mijne is veel kleiner! Maar ik kocht ‘m in een lokaal plantenwinkeltje, in België dus weet niet of je daar iets aan hebt :slight_smile:

1 like

Die is ook mooi inderdaad!