Ik dacht de oplossing gevonden te hebben voor het monstera-is-giftig-voor-katten probleem, maar deze lijkt ook niet te kunnen volgens google
Omg hahaha een penisplant, ik kan er echt niet meer normaal naar kijken nu. Nou vond ik het al niet zo’n geweldige bloem, terwijl ik de plant zelf verder prachtig vind, maar ik vind het zo zielig om een bloem weg te knippen als een plant daar zo zijn best op doet.
Ik heb nooit een tradescantia fluminensis gehad, dus dat zou ik zo niet weten eigenlijk. De tradescantia zebrina en nanouk zijn bij mij ontzettend makkelijk met stekken. Ik knip gewoon een takje af, verwijder de onderste paar blaadjes, zet hem ongeworteld in de aarde en dan hoef ik er eigenlijk niet meer naar om te kijken. Beide soorten beginnen ook al snel daarna nieuwe blaadjes (en nu dus bloemetjes) aan te maken.
Ohhh die is prachtig. Ik wil hem
Vraagje: het nieuwste blad van mijn calathea ornata heeft alleen op de bovenste helft roze streepjes. Weet iemand wat dat te betekenen heeft? Alle eerdere bladeren hadden meteen na het uitrollen streepjes over het gehele blad.
Ik denk ofwel gewoon een gekkie (net zoals wij moedervlekken hebben ofzo) of te weinig licht.
Ik heb hem de laatste tijd wel wat minder licht staan, maar daar lijkt hij verder juist wel blij mee te zijn
Dus ik zal het eens in de gaten houden. Helaas maakt hij zelden een nieuw blad aan, dit was het eerste blad sinds tijden.
18 euro
hele mooie prijs voor zo’n mooie stek!
Ik vraag me bij dit soort stekken/prijzen af of deze nou heel moeilijk te groeien/stekken is of dat het gewoon een relatief nieuwe soort is?
Nee niet moeilijk te groeien alleen nog nieuw in Nederland dus moeilijk te krijgen
Ik heb een soort kasje gemaakt voor mijn sedum burrito blaadjes en het werkt heel goed, kijk dan wat schattig die nieuwe miniblaadjes!
Oh woooow gaat goed! Hoelang ben je er al mee bezig? Mijne liggen echt al maanden op potgrond en krijgen wel nieuwe blaadjes maar echt heel traag.
Verder ben ik heel blij want mijn watermeloen peperomia stekjes zijn eindelijk aan het wortelen! Nog even en dan komt er nieuw blad aan
Ik snap m’n alocasia niet zo goed. Sommige bladeren gaan hangen en sterven af (worden licht groen tot gelig), maar hij maakt ook nog mooie nieuwe bladeren aan. Moet ik m dan verplaatsen? Was er niet nog iemand hier die dit had?
Hij staat nooit direct in de zon momenteel, wel veel licht en dacht dat dat z’n plek ongeveer was
M’n dieffenbachia t zelfde, de onderkant gaat steeds hangen en die bladeren leggen uiteindelijk t loodje. Die ga ik minder water geven want m’n Plantsome app geeft wel erg veel water aan, begin daar een beetje aan te twijfelen op deze manier
Twee bladeren van mijn Alocasia Zebrina zijn wat ‘hol’ gaan staan. Waar zou dit door kunnen komen of is dit heel normaal? De aarde is altijd licht vochtig, hij stond denk eerst wat te donker dus ik heb hem 4 dagen terug lichter gezet. Het puntje van het blad krult naar binnen maar dat is volgens mij wel normaal.
Ook al wel een aantal maanden hoor. Eerst lagen ze te chillen op de potgrond van een andere plant. (Daar lagen ze al toen ik die plant kocht, ik wist eerst niet wat het was.) Nu een maandje geleden ofzo heb ik ze overgeplaatst naar dit kasje en dat lijkt het proces wel wat te versnellen.
Heb je een foto van je dieffenbachia? Bij die plant is het namelijk wel normaal dat de onderste bladeren doodgaan. Vaak zitten dieffenbachia’s zelfs continu in een proces waarbij ze het onderste blad van iedere stam (heel traag) aan het afstoten zijn.
Ze laten dan langzaamaan het aanhechtingspunt van het onderste blad bruin worden (rotten ofzo denk ik?), totdat het blad bijna helemaal loszit en je hem er makkelijk af kunt halen. Zo ontstaat die typische stam van een wat oudere dieffenbachia, met al die bruine horizontale streepjes.
Gewoon een afbeelding van google hoor, maar rechts onderaan zie je zo’n bruin streepje en je ziet ook dat de twee bladeren daarboven bruin zijn bij hun aanhechtingspunt en al een beetje loszitten.
Mijn plant heeft al heel wat bladeren op deze manier verloren, maar zolang er aan de bovenkant nieuwe bladeren bijkomen is het helemaal normaal.
Over het water geven: ik geef mijn dieffenbachia heel veel water, dat stelt hij ook wel op prijs. Je merkt dat hij te veel water heeft gekregen als er continu druppels aan de puntjes van de bladeren komen. Dan gaat hij het water als het ware uit zijn bladeren naar buiten persen.
Het is vooral dat ie echt niet groot is, max 30 cm, waardoor het ook zo opvalt… het is op de foto nog zieliger dan ik dacht, ben echt sad

Er zitten wel nieuwe bladeren bovenin maar ze rollen niet echt uit. Op deze plek krijgt ie max 2 uur zon, water zweet ie er nog niet uit overigens…
Oei die ziet er sip uit.
Kan een eventueel teveel aan water wel weglopen?
Ik zou hem inderdaad minder water geven. Ik heb geen ervaring met Plantsome, maar misschien is het handiger om zelf in de gaten te houden hoe vochtig de grond nog is als je hem weer water wilt geven. Hij houdt ervan als de grond altijd een beetje vochtig blijft, maar dan wel echt lichtvochtig, niet nat ofzo.
Wellicht is een vochtigheidsmeter een betere indicator dan die app. (Of natuurlijk gewoon met je vinger voelen.)
En wellicht toch ook een wat lichtere plek. De hele middag in de volle zon is niet handig, maar hij staat wel graag op een lichte plek.
Ja ik ga het vanaf nu op eigen gevoel doen! Met 2 uur zon bedoelde ik overigens directe zon, licht is het daar sowieso wel, maar ik ga hem eens verplaatsen inderdaad, want veel erger dan dit kan t niet worden volgens mij…
Bedankt voor de tips!
Hmm dit ga ik dan ook maar es doen. Heb een totaal uit de hand gelopen Dieffenbachia van 2 meter hoog staan en de man van wie ik hem kocht zei dat hij hem 3 liter water per week gaf. Dat leek mij hoogst overdreven en hij doet het ook goed, maar een beetje meer kan dus misschien geen kwaad.