Ook al wel een aantal maanden hoor. Eerst lagen ze te chillen op de potgrond van een andere plant. (Daar lagen ze al toen ik die plant kocht, ik wist eerst niet wat het was.) Nu een maandje geleden ofzo heb ik ze overgeplaatst naar dit kasje en dat lijkt het proces wel wat te versnellen.
@Brum
Heb je een foto van je dieffenbachia? Bij die plant is het namelijk wel normaal dat de onderste bladeren doodgaan. Vaak zitten dieffenbachia’s zelfs continu in een proces waarbij ze het onderste blad van iedere stam (heel traag) aan het afstoten zijn.
Ze laten dan langzaamaan het aanhechtingspunt van het onderste blad bruin worden (rotten ofzo denk ik?), totdat het blad bijna helemaal loszit en je hem er makkelijk af kunt halen. Zo ontstaat die typische stam van een wat oudere dieffenbachia, met al die bruine horizontale streepjes.
Gewoon een afbeelding van google hoor, maar rechts onderaan zie je zo’n bruin streepje en je ziet ook dat de twee bladeren daarboven bruin zijn bij hun aanhechtingspunt en al een beetje loszitten.
Mijn plant heeft al heel wat bladeren op deze manier verloren, maar zolang er aan de bovenkant nieuwe bladeren bijkomen is het helemaal normaal.
Over het water geven: ik geef mijn dieffenbachia heel veel water, dat stelt hij ook wel op prijs. Je merkt dat hij te veel water heeft gekregen als er continu druppels aan de puntjes van de bladeren komen. Dan gaat hij het water als het ware uit zijn bladeren naar buiten persen.