Het Plantentopic

Ik snap m’n alocasia niet zo goed. Sommige bladeren gaan hangen en sterven af (worden licht groen tot gelig), maar hij maakt ook nog mooie nieuwe bladeren aan. Moet ik m dan verplaatsen? Was er niet nog iemand hier die dit had?
Hij staat nooit direct in de zon momenteel, wel veel licht en dacht dat dat z’n plek ongeveer was

M’n dieffenbachia t zelfde, de onderkant gaat steeds hangen en die bladeren leggen uiteindelijk t loodje. Die ga ik minder water geven want m’n Plantsome app geeft wel erg veel water aan, begin daar een beetje aan te twijfelen op deze manier :frowning:

Twee bladeren van mijn Alocasia Zebrina zijn wat ‘hol’ gaan staan. Waar zou dit door kunnen komen of is dit heel normaal? De aarde is altijd licht vochtig, hij stond denk eerst wat te donker dus ik heb hem 4 dagen terug lichter gezet. Het puntje van het blad krult naar binnen maar dat is volgens mij wel normaal.

Ook al wel een aantal maanden hoor. Eerst lagen ze te chillen op de potgrond van een andere plant. (Daar lagen ze al toen ik die plant kocht, ik wist eerst niet wat het was.) Nu een maandje geleden ofzo heb ik ze overgeplaatst naar dit kasje en dat lijkt het proces wel wat te versnellen.

@Brum

Heb je een foto van je dieffenbachia? Bij die plant is het namelijk wel normaal dat de onderste bladeren doodgaan. Vaak zitten dieffenbachia’s zelfs continu in een proces waarbij ze het onderste blad van iedere stam (heel traag) aan het afstoten zijn.

Ze laten dan langzaamaan het aanhechtingspunt van het onderste blad bruin worden (rotten ofzo denk ik?), totdat het blad bijna helemaal loszit en je hem er makkelijk af kunt halen. Zo ontstaat die typische stam van een wat oudere dieffenbachia, met al die bruine horizontale streepjes.

Gewoon een afbeelding van google hoor, maar rechts onderaan zie je zo’n bruin streepje en je ziet ook dat de twee bladeren daarboven bruin zijn bij hun aanhechtingspunt en al een beetje loszitten.

Mijn plant heeft al heel wat bladeren op deze manier verloren, maar zolang er aan de bovenkant nieuwe bladeren bijkomen is het helemaal normaal.

Over het water geven: ik geef mijn dieffenbachia heel veel water, dat stelt hij ook wel op prijs. Je merkt dat hij te veel water heeft gekregen als er continu druppels aan de puntjes van de bladeren komen. Dan gaat hij het water als het ware uit zijn bladeren naar buiten persen.

1 like

@Violoncello

Het is vooral dat ie echt niet groot is, max 30 cm, waardoor het ook zo opvalt… het is op de foto nog zieliger dan ik dacht, ben echt sad :persevere:
Er zitten wel nieuwe bladeren bovenin maar ze rollen niet echt uit. Op deze plek krijgt ie max 2 uur zon, water zweet ie er nog niet uit overigens…

Oei die ziet er sip uit.

Kan een eventueel teveel aan water wel weglopen?

Ik zou hem inderdaad minder water geven. Ik heb geen ervaring met Plantsome, maar misschien is het handiger om zelf in de gaten te houden hoe vochtig de grond nog is als je hem weer water wilt geven. Hij houdt ervan als de grond altijd een beetje vochtig blijft, maar dan wel echt lichtvochtig, niet nat ofzo.
Wellicht is een vochtigheidsmeter een betere indicator dan die app. (Of natuurlijk gewoon met je vinger voelen.)

En wellicht toch ook een wat lichtere plek. De hele middag in de volle zon is niet handig, maar hij staat wel graag op een lichte plek.

Ja ik ga het vanaf nu op eigen gevoel doen! Met 2 uur zon bedoelde ik overigens directe zon, licht is het daar sowieso wel, maar ik ga hem eens verplaatsen inderdaad, want veel erger dan dit kan t niet worden volgens mij…
Bedankt voor de tips!

1 like

Hmm dit ga ik dan ook maar es doen. Heb een totaal uit de hand gelopen Dieffenbachia van 2 meter hoog staan en de man van wie ik hem kocht zei dat hij hem 3 liter water per week gaf. Dat leek mij hoogst overdreven en hij doet het ook goed, maar een beetje meer kan dus misschien geen kwaad.

2 likes

Een vraag voor iedereen: welke plant vinden jullie nou écht kut? Gewoon omdat je hem niet uit kunt staan, hij jou niet mag of omdat hij gewoon continue op sterven ligt maar nooit écht dood wil gaan? :smiley: ben benieuwd!

Ik heb het met de graslelie… op de een of andere manier blijven mensen me stekjes geven. Maar ze gaan altijd dood, groeien te langzaam, m’n kat vreet ze op, de bladeren worden lichtgroen. Ik háát deze plant gewoon!

3 likes

Wat een leuke vraag!

Hahaha ja ik heb dus ook problemen met de graslelie. Ik vind ze wel leuk maar ik lijk het nooit goed te kunnen doen voor ze :frowning: Ik heb er twee en ze leven nog wel maar ze worden er niet mooier op (en ook niet groter).

Maar waar ik echt een haat-liefde verhouding mee heb zijn fittonia’s, ik vind die dus zo mooi en bij anderen groeien ze altijd heel hard maar bij mij wordt ie sip als ik één seconde te laat water geef en daarna gaan ze gewoon dood? Toen was er een klein stukje wat wel uitgedroogd was maar wat ik water was blijven geven, kwamen miniblaadjes weer aan dus ik superblij, kom ik een keer thuis uit werk is alles alsnog dood 🤷 Snap er niks van, stomme plant :expressionless:

Maar love alle planten hoor, ik vind eigenlijk alles leuk! Heb meer een hekel aan het ongedierte.

1 like

Ik snap niks van deze, niks lijkt goed, heb er al drie dood laten gaan in m’n leven en ik hoor altijd van vrienden dat t bij hun ook mis gaat. En soms zie ik bij mensen zo’n volle hangen (gewoon bij vreemden, waar ik dan naar binnen gluur vanaf de straat zeg maar) en dan denk ik, zie je wel t kan wel die van mij was gewoon een bitch

Inmiddels vind ik ze daardoor ook niet meer mooi of leuk haha ik erger me aan die krullerige bladeren :thinking:

2 likes

Haha, leuke vraag! Ik heb dat ook met graslelie’s, die vreten mijn katten op waardoor het een zielig hoopje bruin met lichtgroen wordt. En suikerdruifjes, die ik hartstikke leuk vindt, maar die het maar moeilijk hebben hier. Ik had er eerst twee die het allebei goed deden, de jongste is afglopen winter overleden en de oudste staat nog maar is niet meer in de bloei van z’n leven zeg maar.
En de heg in de voortuin :see_no_evil: telkens als we denken dat het echt een verloren zaak is met die dorre bruine bende, gaan er weer groene blaadjes in groeien.

Love jullie verhalen :smiley:

Dat heb ik dus met de dieffenbachia, ik heb geen plek om m perfect neer te zetten ivm katten dus staat op de koelkast (maar alsnog heeft ie veel licht) maar hij blijft geel en slap. Maakt niet uit wat ik doe, heb al op andere plekken geprobeerd en hier doet ie het beste, maar hij blijft lelijk.

Mijn graslelies doen ook moeilijk. Ik heb er 2 en de ene ziet er wel een stuk beter uit. De andere heeft bruine punten, gele bladeren en is niet echt vol meer.

Mijn ctenanthe (dacht eerst dat het een calathea was) ziet er altijd sip uit, maar blijft wel nieuwe bladeren maken.

Mijn graslelies zijn juist super easy:grinning:
Ik kan de goudpalm niet uitstaan, krijgt áltijd bruine bladeren in de punten. Zo irritiant… dus die komt er niet meer in!
Maar even over dat ongedierte… ik kwam er dus eergisteren achter dan mijn pannekoekenplant bladluis heeft… echt BAH! En hij doet/deed het juist zo goed. Het waren er gelukkig maar een stuk of 6 dus hopelijk was ik er op tijd bij… Daarna wel op de milimeter al mijn andere planten gecheckt maar niets kunnen vinden dus hopelijk was ik er op tijd bij :flushed:

Mijn dracanea was echt één groot drama. Ik heb hem best vaak verpot, maar hij bleef maar bruin en zielig. Die is na een tijdje ook de deur uit gegaan.
En mijn pannenkoek snap ik ook niet helemaal, steeds als er een nieuw blaadje bij komt sterft er eentje af, daardoor lijkt het nog steeds een stekje, terwijl ik hem al bijna een jaar heb staan. De blaadjes zijn wel gewoon mooi groen, maar groeien doet hij niet echt.

Daarentegen is mijn Calathea juist weer heel erg tevreden en krijgt hij ook nieuwe bladeren, terwijl dat een lastige plant zou moeten zijn.

Twee meter :open_mouth: Dat klinkt geweldig! Ik ben nu wel heel benieuwd eigenlijk hoe hij eruit ziet, heb je er een foto van?

Goudpalm kan bruine punten krijgen als ie teveel word aangeraakt.

Hahaha wat een diva, past wel bij mij

2 likes

Ik vind het zielig om planten die ik zelf heb stom of kut te noemen :redface: Maar ik heb er wel een paar waar ik bijna van in slaap val omdat ze zoo traag groeien.

Mijn zusje had een grote sansevieria hahnii die ze een keer gesplitst heeft. Toen heb ik één van die kleine plantjes van haar gekregen. Hij is best mooi, maar hij groeit heel erg langzaam. Verder heeft hij ook amper water nodig en kan hij op iedere plek wel staan, dus ik zou bijna vergeten dat het toch echt een levende plant is.

Verder heb ik nog een croton die ik als babyplantje gekocht heb en die ook amper groeit. In een half jaar tijd heeft hij twee kleine blaadjes gekregen. Deze is dan wel weer behoorlijk picky. Hij wil ontzettend veel zon en heel veel kleine beetjes water en laat het ook merken als hij niet tevreden is, dan laat hij zijn bladeren slap hangen. Ik verzorg hem goed hoor, maar ik wil er ook gewoon wat voor terug ja!

Oh ik heb het niet zo op blauwvarens. Ik heb er één gehad, maar die is doodgegaan doordat het hier te droog is. Ik sproeide hem regelmatig, maar hij bleef maar bruine uitgedroogde bladeren krijgen. Als ik in een plantenwinkel ben en ik zie er een mooie staan ben ik geneigd om hem mee te nemen, maar dat mag ik niet van mezelf.

1 like