Het Plantentopic

Zijn jullie ook iedere dag als een soort plantengekkie al je planten aan het inspecteren?

Nu met dit weer groeien ze ook allemaal zo hard! Mijn grote schefflera heeft bijvoorbeeld net een nieuwe vertakking gemaakt en daar komen nu de eerste takjes met blaadjes aan en ik vind het zo fascinerend om in de gaten te houden hoe dat allemaal gaat :grinning:

Soms vraag ik me ook af wat de andere mensen uit mijn gebouw denken. Ik woon op de begane grond en mensen zetten vaak hun fiets voor mijn raam of lopen gewoon langs. En dan sta ik daar minutenlang in gedachten verzonken naar mijn planten te kijken.

12 likes

Uiteraard!

:grin:

7 likes

Jaaaaaa minstens een keer per dag een rondje :two_hearts: heerlijk om te zien hoe hard het gaat met dit mooie weer!

1 like

Vandaag in een planten paradijs geweest

20 likes

Ik heb een paar weken geleden een aantal stekjes van een monstera adansonii gekocht van iemand. Ze wortelden heel snel en ik heb ze nu samen (het zijn er vijf) in een potje staan.

Maar een paar bladeren worden nu een beetje gelig, weet iemand wat dit te betekenen heeft?

Het is op de foto niet heel duidelijk, maar je ziet het aan de linkerkant van het onderste blad.

hallo! ik kom hier zomaar binnenvallen maar ik heb een vraag over mijn pannenkoekenplant. sinds vorige week vallen er bladeren vanaf :cry: doe echt niks anders dan anders maar ben er nu al 3 kwijt en het wordt wel een beetje zielig zo. ik heb hem als stekje gekregen 3 maanden geleden en eerst ging hij als een speer maar nu lijkt het alsof ik iets niet goed doe. ik zal in een spoiler even wat foto’s toevoegen. wie kan me helpen? :seedling:

Summary

zo ziet het blaadje eruit wat er net af gevallen is :frowning:

plant in z’n geheel
en eentje met flits zodat jullie de aarde waar hij in staat kunnen zien!

Misschien helpt het om hem te verpotten? En wellicht een iets donkerder plekje? Hoe vaak geef je hem water? Nu met de warmte kan hij het wat lastiger hebben met een zonnige plek.

verpotten in een grotere pot? ik dacht juist dat hij misschien meer licht nodig had, want hij staat op een best donkere plek. water geef ik om de dag! bedankt voor je tips :slight_smile:

Wellicht is om de dag iets te veel van het goede qua water :slight_smile: Volgens mij worden de blaadjes lichter bij teveel licht en donkerder wanneer ze meer in de schaduw staan. Een andere plek en een grotere pot kan wonderen doen. Gewoon even uitproberen & dat komt het vast snel goed :grin:

Blaadjes eraf is niet erg. Zo maakt hij een stammetje. Vind m er prima uit zien.

Maar donker en weinig water vindt ie chill, voeding ook.

1 like

Ik vind hem er wel goed uitzien verder. Ik heb ook wel eens gehad dat de oudste bladeren van het stekje eraf vallen zodra hij begint te groeien. Zoals @Banananana ook zegt, zo ontstaat uiteindelijk een stam.

1 like

Gele bladeren is meestal iets met water: te veel of te weinig. Maar het kan ook een ziekte zijn, zoals een schimmel.

1 like

Voor de geïnteresseerden: m’n Plantje bestelling is er! Ik had geen al te spannende dingen besteld, voor het geval het verzenden toch niet helemaal goed zou gaan, maar ik ben helemaal tevreden. Gigantische doos die uit een gekoeld busje kwam en door 2 jongens voorzichtig naar de deur werd gebracht. Ze tapen het plastic vast waardoor er niks kan omvallen in de doos. De grond was goed vochtig en er is gewoon echt geen 1 blaadje of stengel geknakt, supernetjes! #nospon (helaas)

@Lula

36 likes

Wow, heel netjes! Mooie aanwinsten ook.

Ik kreeg een tijdje geleden twee enorme stekken van die gatenplanten (ja, kan het wel levend houden maar ben een ramp met plantennamen) en ze beginnen echt goede uitlopers te krijgen.

Zie vooral dat blad dat gaat uitrollen, ben zo trots

En deze had ik al zelf en heb ik gestekt (wat echt super groeit) maar begint ook losse uitlopers te krijgen. Heck yeah.

15 likes

Nou, ik hoef geen nieuwe planten meer weg te moffelen! M’n vriend heeft inmiddels een eigen croton en een vleesetertje die hij liefdevol toespreekt en water geeft. Hij is er zelfs gedistilleerd water voor gaan kopen.
En gister toen het begon te regenen en ik niet thuis was, belde hij om te vragen welke planten hij even in de regen kon zetten. Plant dad!

22 likes

Ik zat te wachten op je post om zelf ook te bestellen. Ziet er netjes uit, morgen maar even beslissen welke planten het worden dus :smile: Kon je ook goed een dag/tijdvak kiezen voor de bezorging?

Alleen een dag, en ik kreeg 2 dagen vantevoren een tijdsvak.

Net dit monster opgehaald bij Botanopia, MacBook for size. Aiaiai.

13 likes

Zijn dat nou allemaal avocado’s op een kluitje?