Het Plantentopic

De comments op die 2 foto’s zijn echt heerlijk, wat maken mensen zich druk! Ik vind het wel gestoord hoor, de geschiedenis en mythe rondom de obliqua is interessant maar ik hoef er niet zo nodig een te hebben. Zou me echt continue zorgen maken en daarnaast is het niet eens echt een mooie plant?

Ik moet nog even over de drempel van €60+ voor een stekje heen. Inmiddels heb ik best wel wat planten met roze tinten er in en ik vind philodendrons eigenlijk allemaal leuk en ja uh ik wil er gewoon eentje!

1 like

Ik heb die van mij( al echt een plantje) voor 75 euro gekocht bij neo _ plants _ flowers. Ben er erg tevreden over

Jullie weten inmiddels allemaal mijn mening over “zeldzame” planten voor een absurd bedrag aanschaffen, maar kan t niet vaak genoeg zeggen… Koop geen stekken of miniplantjes bij afzetters via marktplaats oid. Zoals @Lula liet zien kan je ook voor een redelijk bedrag een bijzondere plant (in haar geval monstera variegata) kopen, waarmee je ook nog eerlijke ondernemers steunt ipv de markt verzieken.

Ik vind de obliqua trouwens prachtig!

2 likes

Ik ben een nieuwe plant hoarder dus weet niet precies hoe en wat, waar zou ik die pink princess het best kunnen aanschaffen? In winkels zie ik ze helaas nergens.

Ah dat ligt niet aan jou hoor! Als je een stekje half dood krijgt is de kans dat ie weer goed gaat gewoon niet zo groot… wat stom!

@vuilnisglitter ik weet niet of deze al te krijgen is. Ik vind de pink princess dan weer geen boeiende plant :slight_smile: Wat er meestal gebeurt is dat een plant opeens populair wordt en kwekers lopen daar toch een beetje achteraan. Zij gaan dan snel aan de slag, maar het kan zo een jaar duren voor deze ‘normaal’ verkrijgbaar is. Bepaalde partijen maken daar misbruik van door voor een groot bedrag zo’n plant in te kopen en door voor nog veel grotere bedragen stekjes te verkopen via vage kanalen, terwijl vrijwel altijd als je even geduld hebt de plant echt wel op de markt komt.

De monstera variegata bijvoorbeeld was recent nog weinig verkrijgbaar in winkels. Nu wordt hij regelmatig al gespot. Nog steeds prijzig, maar geen tientallen euro’s voor een piepklein stekje.

Sowieso kun je voor veel planten echt wel een goeie deal vinden. Die Peperomia argyreia is volgens mij een redelijke Instagram/Youtube hit en verkoopt voor min. €10. Maar die vond ik laatst voor €3,50 in het tuincentrum. Goed, is niet een heel duur voorbeeld. Maar die Monstera Variegata had ik voor €25. Met goed zoeken, kom je een heel eind.

Deze peperomia dus

1 like

Helder. Ik moet zeggen dat ik een beetje schrik van de hypes en prijzen sinds ik me hier mee bezig hou, instagram en youtube veroorzaken dit natuurlijk deels en de straatwaarde van bepaalde planten wordt zo kunstmatig opgedreven inderdaad. Bij echt unieke planten waar er weinig van zijn (looking at you obliqua) begrijp ik het nog, maar die peperomia die @Lula net post bijvoorbeeld is niet zo ontzettend zeldzaam en toch gaat de prijs omhoog. Puur voor de foto’s lijkt het wel. Het ergste is nog dat ik hem zo vaak voorbij zie komen dat ik er dan ook eentje wil haha, ik ben er net zo vatbaar voor.

Ik had het met m’n plantenvrouwtje over die pink princess en ze zei ongeveer hetzelfde als jij, ik koop hem ook het liefst gewoon in haar winkel zodra dat kan. Dat ik nu naar stekjes kijk is meer omdat ik hem graag nog in de zomer in huis wil hebben zodat er ook nog wat groei uit te trekken is voordat ik in de winter aan de slag moet met lampen en dergelijke. Anderzijds wil ik die prijsstijging niet in de hand werken door als een gek te gaan bieden en zo veel geld neer te leggen voor een stekje want het is eigenlijk compleet gestoord. Voelt ook niet goed, ik vind 1 van de leukste dingen aan deze bezigheid dat je stekjes onderling uitwisselt, planten hebben is eigenlijk zo lekker “wholesome” maar dat gehype is echt de donkere kant.

2 likes

Ja het is gewoon een hype en als iedereen ‘m wilt, wil jij ‘m automatisch ook en dan krijg je die gekke bewegingen. Ik zou zeggen, koop voor die 60 euro lekker 5 andere mooie planten. Of alvast lampen voor de winter. Of ga uiteten, whatever. Wat gebeurt er nu als jij die plant niet deze zomer in huis hebt?

2 likes

Dit is bizar toch! En ze worden ook gekocht blijkbaar.

@vuilnisglitter ik ga er soms ook in mee hoor. Als ik bepaalde planten niet had ontdekt via internet, had ik ze nooit gewild. Je ziet opeens veel meer waar je geen weet van had. En hoe vaker je iets ziet, hoe meer je er van overtuigd raakt dat je het nodig hebt :weary:

2 likes

Canadian dollars toch? €400 nog iets euro, pffff.

@Kauai Je hebt helemaal gelijk hoor, maar toch wil er eentje haha, probeer het gewoon goed te praten naar mezelf.

1 like

3 miniplantjes voor 5 euro en de Scindapsus Njoy meteen gestekt :slight_smile:

5 likes

Mijn graslelie, ooit als baby van t forum gekregen, groeit zo leuk.

April:

Juli:

21 likes

Zo dat gaat hard! Mooi hanger ook. Waar heb je die gevonden?

Ja leuk he dat ie zo groeit! Hanger heb ik zelf gemaakt :slight_smile:

Via een patroon of zelf verzonnen?

Zelf verzonnen, maar het zijn maar 3 verschillende knopen geloof ik dus supersimpel. Kan t wel een keer uitschrijven?

Ik had maandag al een aantal verjaardagscadeau’s gepost. Voeg deze daar nog maar aan toe :astonished:

32 likes

Ja dat zou fijn zijn!

Stekjes verkopen voor 50 euro!!!11 nee geintje, wauw vet cadeau!

Nou, ik heb die kleine natuurlijk nog :thinking: Haha nee, die geef ik wellicht aan mijn broertje. Want moet wel zuinig aan doen met de ruimte in huis. Ik wil niet teveel dubbele planten.

@Alsjehaarmaargoedzit wat vervelend. Ik heb zelf geen ervaring met luizen maar ik hoop dat het je lukt er vanaf te komen.

1 like