Het Plantentopic

Haha wow :flushed:

1 like

Nice! Fijn dat ik niet de enige gekkie ben qua sproeien. Heb je een regenton vanaf je dak? Ik zet als het hard regent een emmer buiten maar dat schiet niet zo op.

Wat ik me dus afvraag he, als zo’n plant in de kweekpot of waar dan ook de hele ruimte bijna heeft opgevuld met wortels, maar eerst zat er aarde, waar is die aarde dan gebleven? ‘Eten’ die wortels dat op? Hoe zit dat?

Willem Wever hoe zit dit?!

18 likes

Dit zijn trouwens mijn planten die ik vandaag een nieuw potje heb gegeven. Voorheen liet ik mijn scindapsus omhooggroeien en bond ik hem op tegen bamboestokken, maar ik wil hem nu als hangplant. Ik heb wel net nadat ik deze foto maakte de allerlangste strengen afgeknipt en er stekjes van gemaakt. Als die wortels hebben stop ik ze gewoon in dezelfde pot erbij.

@Bertie de plant eet het inderdaad op!

13 likes

Lief! Jij hebt ook alleen kringlooppotten toch? Leuke vondsten :slight_smile:

2 likes

Dankjewel en dat klopt inderdaad! (Of nouja, al mijn sierpotten komen van de kringloop, (grote) terracottapotten koop ik wel eens bij de Intratuin.)

1 like

Oh no! Snel weghalen bij je andere planten en je andere planten checken. Mijn planten hebben nu ook ongedierte waarvan ik nog steeds niet 100% zeker weet wat het is. In jouw geval vind ik het net zo moeilijk te zeggen. Misschien bladluis? Maar dat is eigenlijk een wilde gok. Hopelijk kun je je plant nog redden.

Ik zal hierna echt stoppen hoor met mijn gespam in dit topic, maar ik heb een gekke mutantplant ofzo.

Ik had een keer een potje gekregen met daarin twee verschillende peperomiastekjes. Thuis heb ik die in aparte potjes gezet:

Ik heb niet kunnen achterhalen hoe de linker heet, maar het zijn echt heel verschillende plantjes. De linker heeft dunne bladeren die helemaal lichtgroen zijn, de rechter heeft kleinere dikke blaadjes met een grijsgroene bovenkant en een rode onderkant.

Maar nu heeft het linkerplantje een vertakking gekregen en aan dat nieuwe takje groeien de blaadjes van het rechterplantje. De vertakking zit boven de grond dus het zit echt aan de plant vast, het is geen nieuwe scheut ofzo. Ik snap er helemaal niks van, het doet me denken aan enten (bij bomen), maar het lijkt me sterk dat dat per ongeluk gebeurt. Wat is deze :face_with_monocle:

Lelijke foto, maar hier zie je wel hoe dat linker stengeltje vastzit aan de stengel van de gewone plant. De stengels verschillen ook een beetje in kleur trouwens.

9 likes

Vet! Ik zie ze echt helemaal genieten van de bio tuinaarde haha.

1 like

Het was grote verpotdag geloof ik! Ik moest er ook aan geloven, de alocasia zebrina en nieuwe monstera deliciosa hadden wortels buitenboord hangen. Toen had ik nog terracotta potten over en heb ik m’n musa in eentje gezet want die moest echt elke dag water, zo hopelijk wat minder.

Je moet planten toch juist meer water geven als ze in terracotta staan?

Sorry, reageerde op jou maar bedoelde dus @Nazora

Ik heb weleens een plant gered van wolluis. Wat ik dan deed is tijdrovend maar wel efficiënt. Ik pakte dan houten wattenstaafjes of een papiertje, deed daar wat spiritus op en stipte ze aan. Daar gingen ze direct dood aan. Na alles te hebben aangestipt heb ik de plant uit de pot gehaald, de plant gespoeld met water en zoveel mogelijk aarde wegspoelen omdat ze daar ook nog in kunnen zitten. Binnenpot en eventueel buitenpot afgewassen want bij echt hele erge gevallen zie je de beestjes ook daar zitten. Nieuwe aarde en elke dag voor twee weken kijken of je er nog een zit. Als je er een ziet, meteen aanstippen met spiritus.

Tijdrovend ja, maar bij mij zijn ze daarna niet meer teruggekomen op dezelfde plant. Zet je plant voor die paar weken wel even apart van andere planten.

2 likes

Mijn ervaring met m’n vorige moestuinen is dat het water wordt opgezogen door de terracotta maar daardoor de aarde wat langer vochtig blijft. We gaan het zien! Als hij nu nog ongelukkig doet (low key m’n lastigste plant echt) gaat ie weer in plastic en bedenk ik iets anders.

1 like

Mijn philodendron pink princes is op dit moment aan het bevallen van een nieuw blad. Elke dag is het weer een stukje verder, het kan elk moment gebeuren dat het laatste stukje loskomt

12 likes

Hmm mijn ervaring is juist dat de potgrond sneller droogvalt, volgens mij omdat het water niet alleen aan het oppervlakte van de potgrond verdampt maar ook aan het hele buitenoppervlakte van de pot omdat daar inderdaad water in opgezogen is :thinking:

Maar ik hoop inderdaad dat je musa wat vrolijker wordt weer. Wat voor kuren vertoont hij?

De bladeren worden aan de randen zielig, helemaal bruin en geel. Ik heb hem nog niet zo lang en heb hem stapje voor stapje dichter bij het raam gezet in 2-3 weken tijd, hopende dat hij uiteindelijk in de vensterbank kon. Dat was dus te heftig!
Nu staat hij weer lekker in indirect licht en het is nu natuurlijk niet echt warm weer, maar hij is alsnog helemaal uitgedroogd en slap elke dag. Het water leek echt direct door de grond heen te lopen steeds dus ik heb hem vandaag verpot met veel betere grond en direct in die terracotta gezet. Ik kijk het even aan voor nu.

1 like

Zo mooi! Ahhh update met een foto als hij uit is gekomen he!

Kan het zijn dat de grond oud is en dor is geworden? Dan loopt het water er ook zo doorheen.

Dat was ook mijn gedachte, daarom een lekker bakkie nieuwe aarde!

1 like

Hallo, even een vraagje. Ik heb potgrond in een zak voor mijn vensterbank plantjes. Nu zie ik super kleine snellopende/gravende beestjes erin. Dit worden toch geen vliegbeestjes?