Het Plantentopic

Ik denk maar zo: beestjes in potgrond is nooit goed :sweat_smile: zou het weg doen.

Echt? Maar ik heb het zo gekocht. Heb ook overal jeuk van het idee. Dus dacht er wel aan. Maar toen dacht ik dat het erbij hoort want natuur.

1 like

Ja, die zouden het kunnen zijn. Krijg er toch kriebels van. Maar als het hoort dan laat ik het zo.

1 like

@Alsjehaarmaargoedzit @amazoniet @Kuidaore
Heb hem idd gelijk in quarantaine gezet en de rest van mijn planten gecheckt, daar kon ik gelukkig nog niks ontdekken. Bedankt voor de tips, ik ga spiritus kopen en hopelijk gaan die beestjes weg!

1 like

Kan ik iemand hier blij maken met een Chinees lantaarnplantje? Hij doet het bij mij niet zo goed, maar ik denk dat hij bij iemand anders op een ander plekje het vast weer moet doen!
Ik ben alleen bang dat ik hem wel als pakketje moet versturen, maar als jullie een andere methode weten om hem wel door de brievenbus te verzenden hoor ik het graag!

Heb je geen andere plek in huis ervoor?

Ik heb al wat verschillende plekjes geprobeerd, maar hij heeft er denk ik geen zin meer in bij mij haha. Hij ziet er nu nog wel redelijk uit, maar ik ben bang dat hij het niet gaat overleven. Vandaar mijn aanbod!

Mocht je niemand kunnen vinden hier dan zou je ook kunnen kijken of er in jouw woonplaats een plantenasiel is waar je hem heen kunt brengen!

Wist ik niet! Ik dacht altijd beestjes=No bueno.

1 like

Sorry als dit echt een domme vraag is, maar kan het nergens vinden. Ik wil mijn Chinees lantaarntje verpotten en heb nog een dode dieffenbachia staan, kan ik de kweekpot van de dieffenbachia gebruiken voor het Chinees lantaarntje of bestaat er zoiets als kruisbesmetting oid bij planten?

Zijn er sowieso nog dingen waar ik op moet letten bij verpotten?

1 like

Lief! Waar woon je? Misschien kunnen we ruilen

Ja dat kan, maar wel het kweekpotje even goed schoonmaken met een sopje en heet water, zodat eventuele ziektes en/of rot van de diefenbachia niet overgaan op het lantaarntje. En verse potgrond gebruiken, niet de oude herbruiken. Dan kun je prima kweekpotjes hergebruiken. Sterker nog, daar ben ik groot voorstander van, want plastic weggooien na eenmalig gebruik is al helemaal niet goed.

2 likes

Ik doe niet anders. Ik hergebruik alles en gooi binnenpotten alleen weg als ze kapot zijn.

3 likes

In Noord-Holland!

Zoals gezegd, even schoonmaken en volgende plant er in! Ik bewaar ze ook allemaal, vet handig nu m’n stekjes begin te groeien en in aarde kunnen.

Overigens heb ik een crazy plant lady biecht! Omgs toegestaan.
Laatst wilde ik 2 planten verpotten naar een maatje groter maar ik had alleen kleine potjes liggen. Toen was het grofvuildag en zag ik op weg naar huis best veel dode planten en tuinrotzooi overal staan. Je raadt het al, eenmaal thuis heb ik een plastic zak en de hond gepakt (zodat ik nog kon doen alsof ik de hond ging uitlaten en toevallig grofvuil meenam haha) en heb ik grote potten gejut! Gelukkig kwam ik 2 stapels tegen dus ik heb niet tussen het grofvuil hoeven graven, dat ging me dan weer net iets te ver.
Eindstand heb ik nu 30 grote binnenpotten :cool:

18 likes

Hahaha lav it zo slim. Ik heb al een paar keer een pot op straat gevonden, neem ze sowieso mee als het wat is :slight_smile:

Twee gejutte potjes (links en midden, wie gooit dit op straat?!), moet de binnenpot nog ff beter doen. De buitenste twee plantjes heb ik dit weekend bij de botanische tuin meegenomen voor maar 6 en 4 euro. Zo leuk om ze daar te kopen die daar gekweekt zijn door de Nederlandse succulenten vereniging :slight_smile:

@George oh jammer ik in ZH!

5 likes

Omg love de voorste. Welke botanische tuin was dit?

Ja welke tuin? Ik wil binnenkort weer eens naar de hortus hier in Amsterdam, ging meteen op de site kijken of ze eigenlijk ook planten verkopen maar ik kan niks vinden.

Ook @vuilnisglitter trompenburg in Rotterdam! Die voorste heb ik van een lokaal eenmansbedrijfje :slight_smile:

1 like