Het Plantentopic

Ik haat deze hitte maar ben stiekem ook wel blij voor de plantjes dat het even zo warm en zonnig wordt! Nog even overal nieuwe blaadjes uitpersen.

2 likes

Hoe doe jij dit precies? Ik ga binnenkort op vakantie en was van plan om een constructie met bakjes water en draden te maken en ik wilde dit vast even testen.

Dus ik had dit gistermiddag bij één plant gedaan, maar ik zag net dat mijn vloer helemaal nat was geworden daar omdat het water van de draden drupt :flushed:

Is een goed idee om mn baby pannenkoeken nu in de zon te zetten of niet? Volgens mij las ik hier dat ze extra zon nodig hebben als ze baby zijn. Moet zeggen dat ze ook echt enorm gegroeid zijn tijdens de laatste warme dagen. Maar wanneer zijn ze baby af en willen ze liever wat donkerder?

Geen bakjes met draadjes, maar voor de luchtvochtigheid :slight_smile:

@Banananana noooit pannenkoekjes in de directe zon. Bij mij staan alleen cactussen en hele geharde vetplanten in de directe zon.

Oh huh maar houden ze het dan een maand uit zonder direct water te krijgen? Of heb je daar dan nog iets anders voor (van die dingen waar @vuilnisglitter het over had bijvoorbeeld)?

Toen ik ze net in potjes had gezet stonden ze ook in de volle zon en groeiden ze echt als kool. 1.5 maand geleden geplant denk ik en nu al groter dan baby’s die ik drie maanden geleden geplant heb. Maar ze staan nu allemaal uit de zon.

1 like

Nee idd een maand zonder water. Ik zet ze in mijn kamer met raam op het Noorden waar het ook relatief koel blijft. Ze vinden het gewoon heel fijn op een kluitje lijkt wel. Zorgen voor goede aarde ook.

@Banananana is dat ochtend- of avondzon misschien? Ik ben heel voorzichtig met direct zonlicht, maar heb dan ook enorme ramen op het Zuiden.

1 like

De twee Wibra’s bij mij in de buurt hadden die waterdingetjes niet meer. :frowning:
Nu heb ik maar iets besteld bij Blumat. Ik was nu €45 kwijt inclusief verzenden voor een watergeefsysteempje voor 16 plantjes. Ik hoop dat het op tijd aankomt!

1 like

Wow dat is wel even flink duurder!

Ik ben benieuwd naar een goedkoper alternatief. Ik had hier ook al gelezen over draad of touw, misschien zo iets…

een grote bak/pan met touw naar je plantjes werkt ook. moet je alleen wel zorgen dat de bak/pan hoger staat dan de plantjes. In stroken geknipte gele doekjes werken trouwens ook heel goed i.p.v. touw! :blush:

1 like

Moet het touw nog van bepaald materiaal zijn? En waarom moet het doekje geel zijn? :crazy_face:

Haha ik denk dat @taksi van die gele vaatdoekjes bedoelt. Die cheapies die sommige mensen weggooien ipv wassen.

1 like

volgens mij maakt het touw niet gek veel uit, zolang het maar bestaat uit strengen, zodat het makkelijke water ‘doorgeeft’ haha!
@Kauai ik bedoel inderdaad die gele vaatdoekjes haha! die goedkoopste doekjes omdat je ze toch kapot knipt, een oud katoenen shirt in stroken geknipt werkt trouwens ook!

2 likes

Het is vooral belangrijk dat je “zuigende” stoffen gebruikt, zoals katoen. Ik heb @Luna laatst katoendraad gestuurd, ze had het eerst geprobeerd met wol maar dat is waterafstotend en werkt dus niet.

Anyway, morgen ben ik bij een Wibra in de buurt en zal ik even kijken of die nog wat hebben, toen ik ze kocht lag er een flinke voorraad daar namelijk. Dan kan ik ze nog naar mensen opsturen die omhoog zitten! Katoendraad heb ik ook genoeg van (eindjes van macrame, sommige redelijk lang) dus wie nodig heeft, stuur me een berichtje!

2 likes

oh goed om te weten danku!

Mijn planten staan er al 2 weken zo bij (foto van voordat ik op vakantie ging) met stroken van een oud katoenen kussensloop.
Ben over een week terug, dus dan kan ik meer zeggen over of ze het overleefd hebben, ben wel bang dat het water met dit warme weer hard zal gaan.

2 likes

Moet je het bij het plantje dan in de aarde stoppen? Of leg je de stof gewoon op de aarde?

Ik heb ze een stukje in een klein kuiltje in de aarde gedrukt zodat ze het water daar afgeven, maar of die theorie klopt weet ik niet eigenlijk haha

1 like

Ik ben weer aan het spammen met m’n maranta, maar ik zie een bloemetje! Vond het nieuwe takje al gek, maar dat was dus voor het bloemetje.

11 likes

Mooi hoor! Ik ga mijn marantha denk ik weggooien. Hij maakt wel nieuwe blaadjes, maar alles wordt direct geel en krokant. Ik spray veel, maar t lijkt niks te helpen.