Het Plantentopic

Je zou het in potgrond kunnen zetten maar ik vind het met sommige kleine, nog kwetsbare planten met weinig groen makkelijker om ze langer in water te zetten totdat ze meer blad hebben. Ook omdat het soms lastig in te schatten is hoe vochtig ik de potgrond moet houden. Zeker als je ze nog recent in water hebt gezet, ik heb dan het idee dat er teveel gewisseld wordt tussen water en grond en dat dat de plant teveel energie kost. Zijn de wortels die er nu aanzitten de wortels uit de grond, of al de waterwortels? Want als het gaat om waterwortels, zou je 'm wel al in de grond kunnen zetten.

Wat betreft de neemolie (ik zie het oorspronkelijke bericht even niet terug, dacht die gisteravond voor het slapengaan wel gelezen te hebben haha); ik heb het idee dat het wel werkt maar het heeft ook herhaling nodig, net zoals behandeling met producten zoals van ecostyle. Het gemak van neemolie ten opzichte van ecostyle vind ik dan wel weer dat het inderdaad voor meerdere plagen gebruikt kan worden, waar deze bij ecostyle wel opgedeeld zijn in verschillende plagen (aparte voor spint en voor trips bijvoorbeeld).

@DahliaDavin Bedankt! Schiet dan niet zoveel op nee, kans is klein dat ik toevallig in de buurt woon haha. Veel plezier met je planten!

1 like

Bedankt voor je tips! De wortels die er nu aanzitten, zijn allemaal van de oorspronkelijke plant en komen uit de potgrond. Ik ga voorlopig maar op water kijken hoe de plant zich ontwikkelt, klinkt alsof die methode meer fool proof is. Het zou wel leuk zijn als mijn monstera op deze manier nog een afstammeling krijgt.

@Leuk123 Haha, inderdaad. Ben blij dat ik het nog zag.

1 like

Na een begonia maculata (stippenplant) en een begonia tamaya, nu de begoniamania te pakken en twee nieuwe erbij :hugs:

Black mamba (denk ik), lijkt wel zwart fluweel!

En een Begonia Masoniana, met bizarre bladeren met een soort van punten:

21 likes

Ik wil je ook wel een stekje sturen hoor, als dat lukt :sweat_smile: Ik vind ze niet moeilijk te onderhouden hoor. Niet te veel in de zon zetten en dan groeien ze als kool! En na een jaartje kom je om in de stekjes :blush:

1 like

Net ff goed allll m’n planten verpot. Zo spannend, vind ik dat! Heerlijk om te doen.

Alleen ik baal dat ik m’n Zebrina (“Sabrina”) te lang in z’n pot heb gelaten volgens mij. De takken staan niet meer mooi omhoog, maar hangen zwaaaar naar beneden en de zijkant. Wordt steeds erger, terwijl ze wel mooie nieuwe bladeren krijgt. (En dan zijn die hangende niet de “reguliere” die hangen na nieuw blad) Net in ‘n goeie stevige pot gezet. Hopelijk trekt ze bij!
Ik zag trouwens bij Loods5 echt een ouwe met grote bladeren. Prachtig! Hopelijk wordt die van mij ook ooit zo.

Bij m’n Scheffler zie je precies wanneer in bij vriend ingetrokken ben. Is zijn plant. Mooi zware bovenkant, zielige onderkant. Ding is echt 1,5e meter hoog. Nu wil ik ‘m eigenlijk heeeeel laag afknippen, maar mag niet van hem, haha. Die toppen mooi stekken en dan maakt ie weer nieuwe. Maar doe ik na de verhuizing.

M’n pannenkoekenplant maakt geen baby’s meer. Kan ik ‘m ook op ‘n andere manier stekken?

EDIT: ik durf het bijna niet te vragen maar is er iemand met een stekje van de stippenplant? Ben er verliefd op. Of waar ik die kan vinden?

1 like

Hangt van het stekje af! Ik weet niet of je in de buurt woont maar je mag van mij ook een stekje. Ze vermeerderen zich zo snel :grinning: de moederplant blijft maar baby’s maken

2 likes

Ik woon in 010 en wil je wel een stekje geven :slight_smile:

1 like

De stekjes die ik heb kunnen zo de aarde in!

1 like

Als @kaarsgeur hem niet kan nemen dan ben ik wel geïnteresseerd denk ik. Ik zou de plant niet kopen, maar als stekje vind ik het wel interessant. :blush:

In Almere! Dus niet echt in de buurt :see_no_evil: die van mij is al iets te groot om zo te versturen denk ik. Mocht je een keer in de buurt zijn, laat het gerust weten (ook anderen)! Mn moederplant heeft nu een drieling gebaard & nog genoeg op voorraad haha

1 like

Het is niet zo dat ik er een heb staan, maar kan er eentje afknippen van mijn plant.

Aaahhhh! Ik woon meer richting Utrecht, maar zo lief van je!!! :slight_smile:

1 like

We moeten echt een keer een stekjesruil doen met dit topic!

5 likes

Leuk idee! Zo te lezen hebben heel veel mensen hier toch stekjes zat, dus dat moet vast lukken.

1 like

Ik heb een aloë vera plant op de wc staan en hij groeit heel goed.
Maar nu knakken er 2 stengels. Iemand enig idee wat ik hier nu het beste mee kan doen en hoe dit te voorkomen?

Te weinig licht meestal! Aloe hoort echt in fel zonlicht.

Ik denk dat je m even moet gaan sproeien. Mijn monkey mask kreeg ook bruine randen van droge lucht.

1 like

Ah thanks! Staat hier al een jaar heel goed dus niet gedacht dat het door het licht kon komen.
Toch maar even verplaatsen dan!

1 like

Ja, goed idee! Misschien ook leuk om data van aankomende stekjesruil evenementen of planten verkoop hier te delen. Wie weet wat voor een leuke planten daar nog te vinden te zijn. :relaxed: Ik weet niet in hoeverre daar behoefte aan is?

1 like

Ik heb deze vanmiddag gekocht, net wilde ik ‘m in een potje zetten en het kweekpotje viel er af en toen zag ik de wortels. Is dit al een teken dat het kweekpotje te klein is?