Het Plantentopic

Vandaag op pottenjacht geweest bij de kringloopwinkel: buit is 3 potten voor 2,70 euro!

Heb in de gestreepte al meteen mijn monstera adansonii gezet, voor het eerst nu ook planten in de slaapkamer!

Vandaag ook de potten die ik bij mijn ouders op zolder vond schoongemaakt, moet de goudkleurige alleen nog wat opblinken denk ik

Edit: maar natuurlijk zijn de andere potjes natuurlijk weer net te klein voor de planten waarvoor ik eigenlijk potten zocht :persevere::sweat_smile:

7 likes

Wat een prachtige monstera zeg! Ik ben een heel klein beetje jaloers haha :grin: de mijne groeit ook goed, ondertussen is het 10e nieuwe blad in goed 2,5 maanden tijd onderweg, maar de jouwe is echt next level hoor!

Beetje lelijke foto maar weet iemand wat voor plant dit is? Een calanthea… ?

Jaa een calathea. Ik denk een calathea zebrina? Mooi!

1 like

Calathea leopardina denk ik!

1 like

Ja! Dat is m, thanks!!

1 like

Mooooi! Hoe hou jij de vorm zo mooi? Ik heb mijne laatst opgebonden maar heb er toch niet echt vertrouwen in… nog een gouden tip?

Vlijtig liesje is heel makkelijk. Lijkt een beetje op geranium, die ook zou kunnen trouwens maar heeft een oma imago :wink: om de paar dagen wat water als het weer zoals nu is, als de grond nog nat is hoeft t niet, en als het heel heet is elke dag water. Als je de dode bloemen eruit haalt gaat hij de hele zomer mee!

1 like

Mijn pannekoekenplant krijgt een baby. Hoe groot moeten de blaadjes ongeveer zijn als je de stek in het water wil zetten?

1 like

Van harte gefeliciteerd met dit kleine wonder! Mogen er nog vele volgen! (waarschijnlijk wel, ik kom om in de pannenkoeken)

Ik wacht altijd tot het echt een paar blaadjes heeft, die wat langer zijn. Niet meer alleen zo’n ‘roosje’ van groene blaadjes, maar echt wat blaadjes op steeltjes.

Overigens ben ik er nu al vier aan het stekken en zitten er weer 485712 aan de mamma, Die laat ik even zitten want ik heb geen potjes meer. Maar lijkt niet alsof ze groter worden? Worden er gewoon alleen steeds meer.

1 like

Dankje! Ik word gewoon Pilea-mama! :heart: :joy:

Oh, als ze echt steeltjes moeten hebben, dan denk ik dat ik nog wel even moet wachten. Alhoewel die plant wel als een gek groeit zeg! Ik heb een paar maanden geleden een mini-stekje (nou ja, iniminie-stekje is een beter woord!) gekocht bij Loods5 en had het idee dat het eeuwen zou duren voordat er een beetje normaal formaat plant uit zou komen. Maar hij is al best groot. En hij gaat ook hartstikke goed. Vind het echt leuke plantjes!

2 likes

Aan mijn stekje groeien ook 2 nieuwe dingetjes. Ze zijn echt nog mini nu. Ik ben heel benieuwd. Hopelijk zijn mijn vingers groen genoeg om ze tzt te stekken :sweat_smile:

3 likes

Ik heb vanavond eindelijk de baby pannenkoekjes in water gezet :grinning::grinning:
Ben benieuwd hoe ze het gaan doen!

13 likes

Dat hoort! Hij gaat de hoogte in en de blaadjes vallen eraf.

Mijn pannenkoekplant krijgt maar geen baby’s. Hij zit nog wel in een redelijke kleine pot en ik denk wel dat ik hem moet verpotten, maar ben bang dat ik m verpest, want hij groeit nu super goed!

Nog een andere vraag. Ik heb een lepelplant en toen ik hem kocht zaten er van die witte bloemen/blaadjes aan en op een gegeven moment gingen ze allemaal dood. Toen ik terug kwam van vakantie zat er weer een bloem/blaadje aan. Maar hoe krijg ik er meer?

2 likes

@Patagonia wijsheid van mijn oma: planten van bloeien om zichzelf te redden als het slecht met ze gaat (bloem = voortplanting). Voor veel binnen planten geldt dan ook dat ze gaan bloeien als je ze een tijdje verwaarloosd. De Orchidee is daar een mooi voorbeeld van.

1 like

Oh no, ik was gisteren zo trots en blij dat mij lipstickplant bloemen krijgt.

Nou ja, ik denk niet dat het voor elke plant geldt hoor, er zijn ook genoeg planten die ieder jaar bloeien.

Een van de twee baby pilea stekjes die @Melacholie naar me heeft gestuurd :sparkling_heart:
Als hij groter is gaat hij in een mooier potje

5 likes

Ik dacht dat mijn plant veel water nodig had. Blijkt de halve pot vol water te zitten en nu worden alle blaadjes geel, stom.

Iemand een tip?

Misschien de aarde vervangen? Dan is het water ook uit de aarde en kan hij weer even ‘‘opstarten’’.

1 like