Het Plantentopic

Het potje is op de groei, maar aanschouw Tiffany, de baby Pilea die ik van @Melacholie heb gekregen :smiley:

5 likes

Hahah ahhhh past precies toch

1 like

Mijn calathea is best aan het groeien met extra bladeren en ik heb het idee dat de pot een beetje klein wordt. Hij zit nu nog in het oranje potje van het tuincentrum, kan ik hem gewoon zonder kweekpot in een nieuwe pot zetten met alleen aarde? Lees ook dingen over vulcastrat en watermeters maar lijkt me een beetje overdreven?

2 likes

Belangrijk is wel dat hij niet natte voeten krijgt, als je hem water geeft, want daar houdt deze helemaal niet van. Het is nogal een diva. Dus gaatjes onderin helpen wel, want je moet de grond beetje vochtig houden. Je kunt ook grotere kweekpotten krijgen bij het tuincentrum.

Let vooral op als je deze in nieuwe grond zet, dat je de grond heel luchtig houdt. Mijne ging direct dood, omdat ik de grond wat had aangedrukt. Daar verstikken de wortels van. Als je hydrokorrels hebt, kun je die wat door de potgrond mengen, en dan een luchtige mix maken.

1 like

Bedankt voor de tip! Ga ik doen :slight_smile:

Ik hoop het. Hij zag er niet heel goed uit tot ik ineens bloemetjes zag komen.

Ik heb vorige week ook een stekje gekregen van een soort moerasplant, maar hij staat nu een week in een glas water en er is nog niks gebeurd, alleen de blaadjes aan de onderkant worden geel, beetje jammer.

Mijn cactus groeit wel, vind het zo’n grappig gezicht, net alsof hij haar heeft :blush:

7 likes

Volgens mij kan het best lang duren voordat er wortels verschijnen. Tenminste, dat was zo toen ik dat ooit met een takje basilicum probeerde. Ik heb nu een sliertje van mijn Chinese lantaarnplantje in het water gezet, ben benieuwd hoe lang dat duurt en of het gaat lukken.

1 like

Iemand ervaring met een afgebroken orchidee? Ik heb een waar beide takken van zijn afgebroken. Is er nog een kans dat de plant ooit weer gaat bloeien?

De bloemtakken? Ja hoor, gewoon afknippen, komen vanzelf weer. Even zorgen dat er 2 oogjes blijven zitten.

Ah, goed te horen! Kon online wel vinden dat mensen de afgebroken takken in water zetten etc, maar nergens of die takken weer aangroeien. Zou zonde zijn, had de plant letterlijk een half uur.

1 like

Mijn planten gaan zo lekker de laatste tijd, dat ik het hoog tijd vond om wat foto’s te maken. Mama pilea lijkt alleen wat schimmel op de potgrond te hebben, hopelijk krijg ik dat weg… Op de foto staat een van haar succesvolle kinderen.

14 likes

Wat een mooie planten zo bij elkaar!
En wat is je pilea groot geworden! Dat wil ik ook voor elkaar krijgen haha

1 like

Nieuwe plantjes gescoord voor op het balkon!

5 likes

Echt superleuk! En ze zien er onwijs goed uit. Hoe heet het plantjes links bovenin?

1 like

Oke heb hem net verpot en dat was wel spannend. Kreeg hem met geen mogelijk uit de kweekpot dus die heb ik kapot moeten knippen en scheuren. En er zat ook nog eens een flinke laag water in dus een wonder dat hij het nog zo goed doet. Nu mix met hydrokorrels gemaakt en hopen dat hij het overleeft, en dan moet ik zeker voorzichtiger met water gaan zijn.

Ook tomatenplantje en basilicum in een grotere pot gezet, keuken was een flinke puinhoop geworden, aarde overal. Maar goed dat mijn vriend niet thuis was haha.

1 like

Dankje! :grin: Dat is de philodendron scandens.

1 like

Ik ben net verhuisd en nu is de plant die ik naast mijn tv had staan te groot. Ik had er altijd een goudpalm staan, maar die is te breed. De hoogte van die plant vind ik wel mooi.

Ben op zoek naar een niet te brede, maar hoge plant. Mag eventueel ook een plant zijn die op een (kleine) verhoging staat. Wat nog wel handig is om te weten: het is een plek waar best veel schaduw is en volgens mij nooit direct zonlicht komt. Ook is er geen verwarming in de buurt, maar hij staat wel vrij dicht naast een raam (waar hij dus geen licht van krijgt).

Ben benieuwd of jullie nog leuke ideeën hebben!

Misschien een ficus elastica? Die doet het hier heel erg goed en ik vind het ook gewoon een mooie plant!

Ik heb sinds kort een bananenplant die ontzettend snel groeit. Ik vraag me af wanneer ik deze moet overpotten. Ik heb hem nu een aantal weken maar het lijkt me vrij snel om hem nu al in een grotere pot te doen?