In een opwelling een zebrina gekocht, want zo mooi!
En dat is #19
Ja deze heb ik ook gisteren gekocht! Blij dat het geen dieffenbachia is. Hoe staat ie bij jou? En dat gaat goed neem ik aan? Omdat je zegt dat ie zo snel groeit. Ik lees “veel zon maar geen directe zon” alleen zulke plekken heb ik niet echt over… zit inmiddels aan de 40 planten dus moet nu wat beter op de verzorging vs vrije plekken in huis gaan letten
Oh en weet iemand wat dit is? Hoort dit te gaan hangen? Heb m zo gekocht maar geen idee of ie hier blij van wordt. Staat nu behoorlijk in de zon
Ik heb op het moment precies hetzelfde maar ben er niet achter waarom. Teveel/weinig licht, teveel/weinig water. Wel balen hoor
Volgens mij is het redelijk normaal dat het witte gedeelte van variegata bladeren bruine vlekken krijgt helaas.
Alleen wanneer het blad voor meer dan 50% wit is. Anders ligt het waarschijnlijk aan iets anders. Maar daar ben ik zelf ook nog niet achter.
Deze heb ik ook sinds deze week (en ik vroeg hier ook of iemand hem kende):
Hij hoort te gaan hangen inderdaad, maar de blaadjes horen wel dichter op elkaar te zitten. Als hij te weinig licht krijgt komt er meer afstand tussen de blaadjes, dat heeft mijn plantje ook bij het bovenste gedeelte. Ik vermoed dat hij aardig wat zonlicht kan hebben.
Nee hoor, dat geldt voor elke variegatavorm. Of zit het bij jou ook in het groene deel? Die witte gedeeltes zijn eigenlijk niet helemaal goed/hebben totaal geen nut voor de plant door het gebrek aan chlorofyl.
Je kunt ‘m wat lichter zetten, dat helpt vaak op z’n minst een beetje. Ze hebben veel meer licht nodig, hoe witter het blad is.
Het is geen gegeven dat het witte gedeelte bruin wordt. Ik heb ook planten die het prima blijven doen. Het risico dat ze bruin worden is alleen groter wanneer ze voor meer dan 50% uit wit bestaan.
Heb je een bron voor me? Ik was altijd in de veronderstelling hoe witter des te groter de kans op bruine vlekken, maar kan op elk wit gedeelte voorkomen. Ik leer graag bij als dit niet zo is.
Nee, wat je zegt klopt ook. Want dat is volgens mij hetzelfde als wat ik zeg. Maar het is geen gegeven dat het altijd gebeurt (zonder aantoonbare reden als te weinig licht bv.)
Oh nee ik denk ook niet dat het altijd gebeurt, maar in mijn ervaring en wat ik zie bij anderen wel echt vaak helaas.
Mijn calathea maakt eindelijk een nieuw blad. Zaten al heel veel stengeltjes maar die kwamen maar niet uit. Maar nu is het nieuwe blad nog niet eens uitgerold of er zit al een bruine vlek op. Ik word niet goed van die plant.
Mijn calathea maakt nieuwe bladeren maar stoot een ouder blad af voor ieder nieuw blad. Nu weer een geel wordend blad terwijl er nieuwe bladeren vormen.
Overigens moeten bij mij (Calathea Medallion) de bladeren wel even op kleur komen zodra ze uitrollen?
Top, dankje! Laat ik m voorlopig daar staan
Mijn eerder geposte watersysteem heeft niet gewerkt, kom net thuis en vind oa deze twee hele zielige planten. Zijn deze nog te redden???
Ik zou ze gewoon water geven en kijken wat er gebeurt. Niet verzuipen maar beetje bij beetje
Jaa ik denk dat dat mijn enige optie is, ik ga het proberen.
Voor die eerste heb ik nog wel een beetje hoop, maar ik ben bang dat ik die tweede echt moet opgeven. Daar zijn alle bladeren ook vanaf gevallen van ellende.
Mijn palm doet ineens de toren van Pisa na Iemand enig idee hoe dit kan komen? Kan ik hem het beste aan een mosstok vastmaken?
Jaaa die zit er nog!
Moet ik hem gewoon zo laten staan?