Het Plantentopic

Yes met gefilterd bedoel ik op het zuiden (zuidwesten) en dan met vitrage ertussen of 1m van het raam af. Dus veel licht, maar geen direct zonlicht. Die van mij wordt dan per direct bruin waar het zonlicht de blaadjes raakt.

Oh en plantsome zou ik zeker afraden te gebruiken! Klopt te weinig van, en logisch want er zijn zoveel factoren.

@Spaarlamp @Leuk123 mijn mama (oma inmiddels) pannenkoek is al 3 jaar oud ongeveer vandaar dat ze zo groot is. Ze houden van goed doorlaatbare grond en regelmatig een beetje water. Ik geef die grote ongeveer 3x per week een half glas water. Ze zijn bij mij het meest gelukkig in een terracotta pot (of een pot die wel geglazuurd is maar terracotta van binnen), zodat er niet teveel water blijft staan. Ik meng de aarde met wat perliet sindskort. Dat zijn vulkanisch gepofte korrels geloof ik, te koop bij t betere tuincentrum of op internet. Dit houdt geen vocht vast (itt aarde), waarde je aarde beter water doorlaat en niet zo zwaar blijft. En ik geef ze ook wat van mijn wormenaarde of wormenthee, maar daar moet je een wormenhuis voor hebben dan. Sowieso ook een aanrader en kan ik wel meer over vertellen als iemand interesse heeft.

Tldr;
Wel doen: luchtige aarde, vaak beetje water, zorgen dat t water weg kan lopen door bv een gat in de pot, terracotta pot, bemesten.
Niet doen: pot van glas of ander waterdicht materiaal, aarde heel nat maken.

En als er veel bladeren lichtgroen en geel worden dan weet je dat je iets moet aanpassen! Niet zo laten dan, want dan gaat ‘ie dood :frowning:

6 likes

Mijn mamma pannenkoek is begonnen aan een derde leven. Vorig jaar zomer bijna overleden door verkeerd voedsel. Weer bovenop gekomen en toen wilde ik haar dus een paar weken geleden verpotten en trok ik per ongeluk haar stam zonder wortels uit de aarde. Op water gezet en na 2 weken zaten er ineens mega veel wortels weer aan. Dus gister maar weer in de aarde gezet. We gaan het zien. Gelukkig heb ik nog vijf baby’s van haar waarvan twee nu ook baby’s maken dus de lijn wordt iig doorgezet (vijf vriendinnen hebben ook al een afstammeling van haar).

4 likes

Haha verkeerd voedsel. Wat dan?

Jaaa mega kut. Ik had van die green clean machines besteld en daar krijg ik een busje eten bij. Maar vond het al meteen raar en hoe vaker ik het gebruikte, hoe meer ik merkte dat de grond elke keer mega nat bleef als ik dat voer erbij gedaan had. Hele rare bruine kleur ook. En toen ging ik een maand weg en iemand anders gaf de planten water. Die had er niet zo’n oog voor en toen ik dus terug kwam stond mn pannenkoek ongeveer in een zwembad van bruin water dat stonk. Toen heb ik haar verpot en zoveel mogelijk bruine meuk aarde weggespoeld tussen de wortels. Het heeft nog maanden geduurd voordat ze weer een beetje ok was.

1 like

Ja, dan krijg je een melding wanneer en hoeveel water je plant nodig heeft. Ik gebruikte die eerst heel nauwkeurig, maar bijna al mijn planten gingen dood dus nu geef ik weer op gevoel water en dat gaat veel beter.

Oke toegegeven, de blaadjes hangen momenteel wat slap, maar ik ben zo blij met hoe groot mijn avocadoplantje is geworden!

De pit stond al een hele tijd in de aarde, maar na afgelopen hittegolf ontkiemde hij opeens en groeide heel snel :relaxed:

14 likes
Ik doe ook mee met de foto's van vrolijke planten

Mijn dieffenbachia blijft mijn favoriete plant! Dit is mijn eerste eigen plant en hij krijgt continu grote, glanzende nieuwe bladeren :blush:

Mijn grote schefflera bestond altijd uit één tak die recht omhoog groeide. Maar sinds kort heeft hij vertakkingen aan de bovenkant en nu groeien er heel wild alle kanten uit allemaal nieuwe blaadjes!

Mijn grote scindapsus stond altijd opgebonden, maar ik heb er een paar weken geleden een hangplant van gemaakt en hij heeft het prima naar zijn zin zo!

Mijn bananenplant blijft ook maar nieuwe bladeren maken. Steeds als een blad half uitgerold is zie je het volgende opgerolde blad alweer zitten. Ik kreeg hem als babyplantje van de plant van mijn moeder en toen had hij drie blaadjes. Ik houd dus ook serieus bij hoeveel bladeren hij heeft, hij is nu bezig met nummer twaalf! Ieder nieuw blad is ook weer groter dan het vorige trouwens.

Mijn zz-plant heb ik niet heel licht staan (ik heb niet veel licht in mijn huis en dan is het prioriteiten stellen), maar toen ik op vakantie was had ik hem wel voor het raam gezet. En toen heeft hij zijn slag geslagen, hij heeft voor het eerst twee nieuwe takken met blaadjes

Ik had een enorm grote philodendron op een mosstok (was al heel groot toen ik hem kocht), maar daar had ik wat gedoe mee. Hij groeide superhard, maar langzaamaan werd steeds het oudste (onderste) blad van iedere stengel geel en lelijk. Dat is heel normaal, maar doordat hij al helemaal opgebonden stond kreeg hij gekke gaten onderaan als ik de lelijke bladeren verwijderde. Hij werd bovendien ook nogal topzwaar. De langste stengels waren een meter of twee op een gegeven moment, dus die kon ik ook niet echt meer mooi opbinden. Toen heb ik uiteindelijk heel rigoureus (met pijn in mijn hart) de hele plant tot stekken geknipt. Die sloegen heel goed aan, ik heb er een heleboel naar het plantenasiel gebracht, mijn zusje heeft er één gekregen en ik heb er zelf twee gehouden. En eigenlijk ben ik er wel blij mee, ze groeien door alsof er nooit iets gebeurd is en ze krijgen continu nieuwe blaadjes :blush:

14 likes

Deze heb ik al vaker gepost hoor, maar ik blijf nieuwsgierig :blush:

Welke planten hebben jullie?

• Croton
  • Monstera
  • Dieffenbachia
  • Peperomia
  • Pilea
  • Scindapsus
  • Epipremnum
  • Philodendron
  • Zz-plant
  • Palm
  • Graslelie
  • Maranta
  • Calathea
  • Tradescantia
  • Schefflera
  • Bananenplant
  • Begonia
  • Ficus
  • Cactus
  • Vetplant

0 stemmers

Ik heb een blad gestekt van mijn zamioculcas raven. Het duurde maanden voor er wortels aan zaten. Over een jaar zit er misschien nog een blaadje aan.

Deze hierboven was begin dit seizoen nog een stekje.

14 likes

Ik vind mijn pannenkoekplant zo sneu er uit zien en er vielen steeds bladerren van af dacht echt dat hij dood ging. Maar nu zie ik opeens dat hij een baby’tje heeft.

1 like

Fotoooo! Welke heb je allemaal?

Ik heb één hoya en die vind ik ook heel erg leuk, maar ik kon maar twintig opties in de poll zetten.

Een zz-plant zou daar prima kunnen staan en je kunt ook zeker smalle, hoge planten daarvan kopen. Maar die groeien vaak ook wel behoorlijk in de breedte.

Wat betreft smalle, hoge planten zou je ook nog aan een schefflera kunnen denken, of aan een klimplant die tegen een mosstok groeit (monstera adansonii, philodendron, epipremnum, scindapsus ofzo). Een sansevieria kan natuurlijk ook (maar dat vind ik persoonlijk een beetje een saaie plant :redface:).

Een lage maar wel echt brede plant weet ik zo direct niet, misschien een graslelie? Calathea’s zijn in mijn ervaring inderdaad wel echt diva’s.

1 like

Ik heb 2 hoya’s maar ze bloeien niet voor me :sob: mijn carnosa compacta heeft er wel opeens, na 2 jaar, een hele nieuwe stengel bij gekregen die idioot hard groeit. Onder wat voor omstandigheden heb jij ze staan?

Tijd om te verpotten!
De 3 kleine vooraan zijn nieuw. Deze neem ik mee naar mijn klaslokaal (waar nu geen planten staan).
Het koffieplantje paste niet in de terrarium pot dus nu maar los gedaan :sweat_smile:

9 likes

Ik ben echt een ei maar ik noem dat altijd “repot party” in mn hoofd :joy: Lekker op je gemak alles verpotten met nieuwe aarde en een mooi nieuw potje. Heerlijk. Bak koffie erbij :ok_hand:t2:

3 likes

Nice, ik zat me ook te bedenken welke planten ik allemaal in m’n klaslokaal wil. Ga denk ik ook m’n tradescantia stekken en sowieso stekjes maken daar ook. Onze interim directrice had ook monstera’s gekocht, nu is het plan matties worden met de nieuwe directrice en monsterastekken in m’n klas :grin:

3 likes

Haha wat een leuke term :tada:
En dat kopje koffie is best wel een goed idee eigenlijk :v:t2:

1 like

Mijn vriend vindt dat we nu wel weer genoeg planten in huis hebben (het moge duidelijk zijn dat ik het daar niet mee eens ben) dus nu ga ik maar verder in mijn lokaal :sweat_smile: ik heb ook wat stekjes die ik vanuit huis meenemen (pannenkoekenplant, Chinees lantaarnplantje) maar deze kon ik niet laten liggen voor 1,50 bij het tuincentrum :two_hearts:

1 like

Haha genoeg bestaat niet. Maar leuk, kan je nu de klas een jungle maken. Zin in!

Ik moet straks ieder kind bij de deur een machete geven :joy:

3 likes