Yes met gefilterd bedoel ik op het zuiden (zuidwesten) en dan met vitrage ertussen of 1m van het raam af. Dus veel licht, maar geen direct zonlicht. Die van mij wordt dan per direct bruin waar het zonlicht de blaadjes raakt.
Oh en plantsome zou ik zeker afraden te gebruiken! Klopt te weinig van, en logisch want er zijn zoveel factoren.
@Spaarlamp @Leuk123 mijn mama (oma inmiddels) pannenkoek is al 3 jaar oud ongeveer vandaar dat ze zo groot is. Ze houden van goed doorlaatbare grond en regelmatig een beetje water. Ik geef die grote ongeveer 3x per week een half glas water. Ze zijn bij mij het meest gelukkig in een terracotta pot (of een pot die wel geglazuurd is maar terracotta van binnen), zodat er niet teveel water blijft staan. Ik meng de aarde met wat perliet sindskort. Dat zijn vulkanisch gepofte korrels geloof ik, te koop bij t betere tuincentrum of op internet. Dit houdt geen vocht vast (itt aarde), waarde je aarde beter water doorlaat en niet zo zwaar blijft. En ik geef ze ook wat van mijn wormenaarde of wormenthee, maar daar moet je een wormenhuis voor hebben dan. Sowieso ook een aanrader en kan ik wel meer over vertellen als iemand interesse heeft.
Tldr;
Wel doen: luchtige aarde, vaak beetje water, zorgen dat t water weg kan lopen door bv een gat in de pot, terracotta pot, bemesten.
Niet doen: pot van glas of ander waterdicht materiaal, aarde heel nat maken.
En als er veel bladeren lichtgroen en geel worden dan weet je dat je iets moet aanpassen! Niet zo laten dan, want dan gaat ‘ie dood