Het Plantentopic

Bij Evernow op de Goudsesingel! Verkopen allerlei design, plantenbakken, prints en zelfs sieraden. Hebben dus ook een kleine collectie planten, maar ze zagen er stuk voor stuk echt prachtig en goed verzorgd uit.

2 likes

Of ze tegen vloerverwarming kunnen weet ik niet, maar toevallig bij de Action hadden ze van die kleine plateautjes waar ze op kunnen staan? Ik heb bij de Aldi alleen een vetplant meegenomen, volgens mij is het een Crassula.

1 like

Jouw schuld

8 likes

kan ik deze al in de aarde zetten of zijn deze worteltjes nog niet genoeg? Eerste keer dat ik een stekje ga planten dus ben nog redelijk clueless!

Mijn ouders hebben ook vloerverwarming en gewoon planten op de grond staan!

1 like

Ik zet mijn pannenkoekstekjes überhaupt niet op water maar direct in de potgrond en dan wortelen ze prima. Dit moet dus ook zeker lukken!

1 like

@Maestoso @Violoncello en @Lula Thanks, klusje voor morgen dan, vandaag al 3 planten verpot en 2 nieuwe plantenhangers geknoopt, genoeg planten bezigheden voor 1 dag!

4 likes

Monstera’s kunnen wel snel behoorlijk groot worden. De eerste paar bladeren zijn nog klein, maar daarna wordt ieder individueel blad met stengel gewoon al flink groot en dan schiet het wel op.

Als je nog op zoek naar andere leuke babyplantjes bent: bij de Intratuin en Groenrijk hebben ze er ook heel veel en die zijn heel goedkoop, drie voor vijf euro geloof ik. Bij mijn Intratuin hebben ze van alle mogelijke soorten planten wel een babyversie staan.

1 like

Forumplantjes :smile:

Het zijn mother of thousand stekjes die @Maestoso naar me heeft opgestuurd :blush:

10 likes

Heeft er iemand verstand van buitenplanten? Ik heb een prachtige grote clematis staan van ± 2 meter hoog en 1,5 meter breed. Hij stond er al stond toen we het huis kochten. Als hij bloeit is het 1 grote bloemenzee met honderden witte knoppen. Helaas moeten hij weg op die plek omdat we samen met de buren een nieuwe schutting krijgen en daardoor het afdak+trellis waar hij tegenop groeit ook weg moet. Kan ik m helemaal kort snoeien en met kluit in een grote terracotta pot zetten? Of overleeft ie dat sowieso niet?

Wat kan in mijn kamerplanten doen waardoor mijn kat er niet van gaat eten? Hij gaat pas over een halfjaar of zo (in het nieuwe huis) naar buiten, ik denk dat ‘ie dan wel minder geïnteresseerd is in de planten, maar tot die tijd?

Proberen dat stukje trellis te laten staan en anders idd snoeien en uitgraven. Sowieso proberen!

@Nebula
Kattengras halen. Works like a charm bij mijn slopers. 2e bij Ah geloof ik.

Dat stuk trellis moet ook echt weg helaas :sob: Ik ga het maar gewoon proberen.

1 like

Kattengras!! Heb dat op 3 plekken in huis staan en merk echt dat als dat niet meer goed is (bij mij blijven ze niet heel lang in leven?) de katten dan weer aan de planten gaan knagen.

1 like

@Violoncello Ik zie goed dat jij je scindapsus dus gestekt hebt, he? Hoe doe je dat. Mijn is een hangplant en nu kan ik er onder wel een bladje vanaf halen maar dan groeit die stengel niet meer door toch? Dat zou ik jammer vinden. Dezelfde vraag voor mijn monkey mask trouwens. Ik zie een soort luchtworteltjes en kan dus een blaadje eraf halen maar dat stopt dat aan de grote plant met groeien, toch?

1 like

Jaa leuk :blush:

Ook nog even ongevraagd advies hoor, maar het lijkt alsof er bij je string of hearts stekje ook blaadjes onder water staan, ik zou zorgen dat echt alleen het stengeltje / takje in het water staat (in ieder geval het punt waar de wortels moeten komen), bladeren in water gaan rotten namelijk.

1 like

Klopt! Een scindapsus, epipremnum, philodendron, monstera adansonii en ga zo maar door stek je allemaal op dezelfde manier.

Ik knip altijd een takje met twee / drie bladeren af, net onder het aanhechtingspunt van een blad. Dan heb je zo’n bruin knobbeltje (luchtwortel) onderaan het stekje. Als je dat in water zet (of direct in potgrond, kan ook) komt daar een wortel uit groeien:

Vervolgens knip ik het stengeltje aan de tak van de plant (dus niet het stekje) nog iets verder af, tot een paar centimeter vanaf het laatste blad. Vanaf het luchtworteltje bij dat blad gaat de plant vervolgens verder groeien:

Op deze foto is het linker takje wat eindigt het takje waar ik het stekje afgeknipt heb. De rechtertak is daarna vanuit hetzelfde knooppunt ontstaan.

@Maestoso

Nee hoor, met de stengel tegen het glas is prima!

9 likes

Ah thanks voor de uitgebreide uitleg met foto’s :grin: Heel lief

1 like

Heb gegoogled maar kan het niet vinden. Op mijn monstera bladen zaten opeens kleine wit/oranje stipjes. Toen ik beter keek bewogen ze. Ze zijn zo klein dat geen goede foto kon krijgen. Heb ze weggeveegd maar week later zijn ze er weer.

Ben je terug??

1 like