Het Plantentopic

:partying_face:

1 like

Mijn croton krijgt eindelijk nieuwe blaadjes :dancingbanana:

Toen ik hem kreeg had hij twee ieniemini nieuwe blaadjes al zitten bovenaan (van een centimeter groot ofzo), maar die wilden maar niet groter worden. En nu zijn het er ineens drie in plaats van twee en zijn ze ook nog eens in een paar weken tijd tot echte bladeren uitgegroeid :grinning:

6 likes

Wauw! :smiling_face_with_three_hearts:

Ik ben een beetje jaloers op je wel, dit is mijn uitgebreide familie Hoya:

(Er komen wel weer nieuwe blaadjes aan :blush:)

2 likes

Welke :scream:

Bij mijn Lidl hadden ze net allerlei kamerplanten voor 3,99, best groot ook (zo rond de 40cm hoog gok ik). Heb nu al spijt dat ik er geen heb meegenomen, ga morgenochtend meteen even terug, denk dat ik voor de leuke ficus ga die ik zag, of misschien nog een zz (want die is zo lekker makkelijk en ik ben lui :grin:)

Super leuk, mooie potjes heb je. Waar zijn die van?
Hebben mensen in het algemeen nog tips voor mooie potten in omgeving Haarlem?

Ik heb mijn mooiste potjes uit de kringloop!

3 likes

Ja ik kijk ook altijd maar in mijn omgeving zijn niet zoveel mooie potjes bij de kringloop. Maar ik blijf zoeken haha.

1 like

Dat kan vrij goed, maar is het beste te doen na snoei, of herfst voor ze de winterrust in gaan. Ze hebben niet veel ruimte nodig, een grote pot is prima. Maar wel elk jaar bijmesten en verse potgrond bovenop. Weet je ook wanneer hij bloeit? (voorjaar, vroege zomer, late zomer) en of het een groenblijvende soort is?

1 like

Nee hij is bladverliezend! Het is clematis guernsey cream. Die zou eigenlijk twee keer moeten bloeien maar bloeit bij ons alleen in het voorjaar. Komt denk ik omdat we m niet goed gesnoeid hebben afgelopen jaar. Het probleem is dat ie vrij snel weg moet. We zouden eigenlijk nog niet dit jaar de schutting doen maar nu willen de buren dat toch wel. Ik heb eigenlijk niet veel keuze dus :sweat_smile: maar weet niet hoe ver ik m kan terug snoeien of dat ik ik moet kijken dat ik het grootste gedeelte los krijg en een trellis voor m maak voor in de pot ofzo.

Nieuwe monstera monkey leaf voor 4,75.

12 likes

Je kan ook, als die trellis toch weg moet, ergens een betonschaar vandaan halen en die trellis kapot knippen :sweat_smile:

1 like

Die is van hout en harstikke rot haha. Was toch al geen lang leven meer beschoren! Hij kruipt verder tegen het houten schuurtje/afdek en een beetje tussen de planken daarvan door. Denk dat ik komende week na de warmste dagen eens voorzichtig ga loshalen.

2 likes

Oh, dan helemaal. Als hij is uitgebloeid (bladeren mogen nog groen zijn, geen probleem) dan kun je hem flink terugsnoeien. Ik heb de mijne tot 30 cm terug gesnoeid. Is nu weer 2 meter. De stammetjes die uit de aarde komen is het hout waarop hij volgend jaar weer gaan uitlopen. Alle takken kunnen dus afgesnoeid worden en van de hoofdstammen behoud je 50/60 cm. Voelt heel heftig, maar als je 'm goed water geeft bij het verpotten en komende warme periode, dan gaat hij vast volgend voorjaar weer bloeien. Succes. En bedenk, een clematis is net als een roos maar moeilijk dood te snoeien. (les van Monty Don :stuck_out_tongue_winking_eye:)

2 likes

Dit lijkt echt op wat mijn monstera had. Check ook je andere planten goed voor de zekerheid. Ik weet nog steeds niet wat het is / was, maar ik heb mijn monstera, bananenplant en graslelie er uiteindelijk door weg moeten doen. Andere planten heb ik gelukkig met succes kunnen behandelen - wel met een chemisch middel.

1 like

Ja tot nu toe lijkt wit vliegjes ofso het er meest op. Ga alles schoonmaken en bladen bespoeien met zeep, dat zou moeten helpen.

Ohh thanks! Heb er meteen meer vertrouwen in nu!

1 like

Wat zijn jullie aanraders voor tuincentra die ook wat meer speciale / bijzondere planten heeft? Ik ben wel weer toe aan wat nieuwe adresjes :grinning:

In welke regio?

Midden Nederland woon ik zelf maar mag ook een stuk rijden zijn.