Yas, dank je wel!
Dat is een uurtje tussen 5 en 6, is de rest van de dag indirect zonlicht. Kan dat wel of kan ik hem beter een ander plekje geven?
Kan wel hoor, zeker deze tijd van het jaar. Niet te dicht tegen het raam aan en in de gaten houden. Als de blaadjes lichter van kleur worden, verplaatsen!
Ik heb vanmiddag een verpotparty gehouden nu het nog kan (in de winter vinden ze het niet zo), 16 planten verpot pfoee uren mee bezig geweest. Heerlijk met m’n handen in de aarde
Top dankje! Staat 2 meter van het raam af, ver genoeg denk ik heb vanmiddag ook het een en ander verpot, als het goed is zit alles nu in groot genoege potten! 16 planten is best heel veel! Zijn dat alle planten die je hebt?
Ja is zeker ver genoeg!
Haha nee heb er meer dan 80 inmiddels was ook eigenlijk nog niet klaar met verpotten.
80 woon je in een jungle
Hahaha beetje wel ja. @C3PO nog plek zat hoor! Veel hangplantjes aan het plafond en wat plekjes waar er meerderen samen staan. Ook best wat kleintjes had laatst hier mn insta gepost, daar zie je het een beetje.
Sorry dat ik mezelf quote, maar ik hoop dat ik deze monstera nog kan redden! Iemand enig idee waar hij last van heeft?
Lijkt op een virus! Zijn alle blaadjes aangetast?
Wie kan me helpe. Ik heb een alocasia, als baby gekocht bij de Intratuin. Het is zo’n donkere met lichte nerven. Maar ik lees zoveel conflicterende berichten over de verzorging. En hij doet dus ook helemaal niks. Heeft iemand hier er een die floreert en zo ja, hoe dan??? Mijn staat in een te grote pot dus dat kan het niet zijn, hij stond altijd licht maar geen directe zon. Hij kan nog lichter zonder directe zon, of donkerder maar heb het idee dat hij wel licht nodig heeft. Geef m niet heel veel water maar sproei wel.
@vuilnisglitter Volgens mij is het dezelfde als die je vriend gekocht heeft alleen is mijne baby
Heb je al eens tussen de wortels gekeken? Ik
Heb ook een keer een mini gekocht bij intratuin die maanden niets deed. Toen heb ik m weer uit de aarde gehaald en zag ik dat er een blok oase (van de groene spul voor bloemstukjes) tussen de wortels zat?! Dat er tussenuit gepeuterd en plantje weer in verse aarde gezet en toen ging die als een speer. Heb ook een keer gehad dat er soort papierrolletje of iets om de wortels zat bij zo’n miniplant. Denk dat dat makkelijk is voor de kwekers ofzo maar wel belemmerend voor de plantjes
Mooi he, m’n vriend is ook helemaal aangestoken!
We hebben die grote skeleton dus pas net, kan er nog niet veel over zeggen. Maar de alocasia’s die we al langer hebben doen het allemaal super, incl m’n mini Polly. Ze zijn hier wel vreselijk verwend, er hangt een groeilamp, de luchtbevochtiger houdt alles rond de 60% vochtigheid en ze krijgen kleine scheutjes gedemineraliseerd water aan de zijkanten van de pot. Verder zet ik alles in goeie grond, mengsel met veel perliet en sphagnum mos.
De zebrina had eerst wel issues, stond te licht, die ging helemaal hangen en bladeren intrekken en allerlei rare shit. Nu staat hij vrij donker met 10 uur per dag de groeilamp op ong 50cm afstand en staan alle bladeren mooi fier uitgevouwen. Nadat ik die verpot had kwamen er ineens 2 nieuwe bladeren!
Gezien de kleur van die skeleton zou ik hem niet te licht zetten, lekker met rust laten. En een te grote pot kan juist slecht zijn voor alocasia’s, ik meen dat ze altijd wel graag klein behuisd zijn. Is ook logisch als je naar de vorm kijkt, er zit echt zo’n dot wortelen waar de stengels vanuit groeien, ipv een breed wortelsysteem met allerlei losse stammetjes.
Ja eigenlijk zit het wel in meer of mindere mate op alle blaadjes
Oh wauw jullie zijn echt goed bezig! Stoot jouw Alocasia Polly ook een blad af als er een nieuwe komt? Van de Zebrina weet ik dat dit gebeurt maar het is nu ook al 2 keer bij mijn Polly gebeurt en vind dat echt stom
Dat is zo irritant ja!
Ik heb ook wel eens een plant gehad die al aardig groot was, maar waarbij ik bij het verpotten helemaal in het midden van de wortels een heel klein potje aantrof, van een vreemd soort materiaal ook, ik kreeg het bijna niet verwijderd.
Mijn nieuwe stekjes zijn trouwens binnen!
Deze philodendron micans en monstera sp peru waren al geworteld dus die heb ik meteen in een potje gezet:
En dan heb ik nog een philodendron brasil (en een tweede philodendron micans) die staan te wortelen:
Ik houd de grond altijd lichtvochtig, maar geen natte voeten. Dus vaak en weinig water geven. Nooit direct zonlicht. De mijne staat redelijk licht (ong 1m van een raam van t zuiden, met vitrage). Inmiddels echt al grote bladeren!
Hij is ooit verbrand door de zon, dat zie je nog steeds
Kut ik geloof dat m’n alocasia trips heeft
Iemand die het kan bevestigen? (Foto in spoiler) En wat kan ik er tegen doen? Ben geneigd om 'm van het balkon af te gooien haha
Ben bang van wel
@vuilnisglitter @Kauai Dank voor de antwoorden! Ik doe dus eigenlijk wel alles verkeerd. Ik ga m weer op z’n lichte maar zonder direct zonlicht plek zetten en misschien even m’n luchtbevochtiger weer aan.