Het Plantentopic

Lijkt er inderdaad wel op ja :frowning:

Opzich kun je de levende beestjes best aardig wegkrijgen. Water met groene zeep en spiritus werkt goed, maar van die speciale sprays die je kunt kopen ook. Het kutte is alleen wel dat je er niet snel volledig vanaf bent. Ze leggen bijvoorbeeld heel kleine eitjes die je niet kunt zien en die kunnen dan later uitkomen. Ook kunnen ze zich in de potgrond verstoppen en daar dan weer uit tevoorschijn komen. En ze verspreiden zich ook snel naar andere planten (ze kunnen vliegen).

Ik zou je andere planten dus ook even goed controleren en alle planten met trips in quarantaine zetten.

En als je aan de slag gaat met een bestrijdingsmiddel moet je dat regelmatig (steeds na een week ofzo) blijven herhalen.

En let ook goed op de ‘oksels’ van de plant als je hem controleert op beestjes. Ze verstoppen zich graag bij het overgangspunt tussen het blad en de stengel, of bij het aanhechtingspunt aan de hoofdstengel.

Succes!

1 like

Dankjewel! Ik heb de alocasia toch maar weggegooid want ik vond het idee van die kruipende beestjes zo vies. Alle andere planten lijken oke maar ik ga ze gewoon elke dag goed controleren en anders inderdaad apart zetten en behandelen met een spray.

1 like

Help, m’n hedora gaat niet goed.
Ik kreeg 'm in juli voor m’n verjaardag en van boven is ie zo goed als kaal. Hij verliest heel veel blaadjes (m’n “boekenkast” is er ook niet zo blij mee:p)
De eerste foto is hoe die eruitzag toen ik 'm net kreeg:( echt een heel groot verschil. De blaadjes worden droog en vallen af, maar ik geef wel genoeg water (denk ik). Ik ben er extra op gaan letten, maar zelfs met meer water blijven de blaadjes uitdrogen en vallen.

2 likes

<3

43 likes

Hehe er is eindelijk iets zichtbaar bij mn bladstek van de peperomia argyreia.
@Lula jij had deze ook gestekt toch? Hoe gaat het daar mee?

4 likes

Ja bij mij ook! Heb hier een stekje van gekregen en na heeeel veel geduld heb ik ook zo’n klein blaadje die er eindelijk bovenuit piept.

Het is inderdaad wel een kwestie van geduld :joy:

1 like

Ja hier ook, bij beide delen. Had je de andere helft ook in aarde gezet?

1 like

Joe heeft iemand tips voor mij?
Deze twee gaan allebei niet goed. De onderste blaadjes hangen helemaal naar beneden, potgrond blijft nat (wil ik morgen gaan vervangen want er groeit ook schimmel). Heb al 3 weken geen water gegeven maar potgrond droogt niet. Daarnaast blijven de bladeren vrij licht en worden niet mooi groen en groot. Toen ze op een lichtere plek voor het raam stonden werden de blaadjes geel en vielen af.

Kan ik blaadjes verwijderen? Maar dan wordt het een hele kale stam? Iemand een goed stappenplan misschien haha? Ik wil niet opgeven want hij geeft wel steeds nieuwe blaadjes

Oh daar komt ook al wat! Ja die andere heb ik er naast geplant en die heeft al een indrukwekkend wortelstelsel maar nog niks boven de aarde. Twee woorden, negen letters :sweat_smile:

Ik heb zaadjes gekocht voor de Jewels. Van de 10 zaadjes kwamen er 8 uit en doen het best goed! Ik wacht gewoon geduldig totdat ze groot genoeg zijn zodat ze hun eigen zaadjes schieten. Bij de geluksklaver heb ik een stengel eraf geknipt en in water gezet. Toen maakte hij in het water zijn eigen knolletje.

1 like

Dit was trouwens 1 jaar en 3 maanden geleden :joy: ik heb nu gewoon geen plaats meer en heb een plantenstop.

1 like

Als ze nieuwe blaadjes blijven geven kun je er zeker nog wel wat mee. De onderste bladeren zullen er vast vanzelf afvallen.

Ik zou ze in wat luchtigere potgrond (met perliet er doorheen gemengd) zetten. Dan blijft het minder lang nat, daar houden ze echt helemaal niet van namelijk. Om er voor te zorgen dat de potgrond sneller droogt zou je daarbij ook nog een terracotta pot kunnen gebruiken.

Verder houden pannenkoekenplanten ook wel van wat plantenvoeding en ik vermoed dat ze dat nu missen. Als je ze in verse potgrond zet hoeft het niet direct, daar zitten genoeg voedingsstoffen in, maar na een poosje zou ik ze zolang ze nieuwe blaadjes blijven produceren zeker af en toe voeding geven. (Mochten ze in de winter niet zo veel meer groeien dan niet.)

Deze doen het buiten vaak beter dan binnen geloof ik

Ik heb helaas geen buiten:(
Een vriend heeft er twee binnen en die doen het wel heel goed. Hij zegt dat ik meer water moet geven, maar volgens mij geef ik nu weer te veel. Ik ga 'm iig meer in de zon zetten, hopen dat dat helpt.

Heb je al gecontroleerd op spint? Heb deze twee keer gehad binnen en twee keer gingen ze kapot aan spint :frowning:

Oh goeie!
Google images laten witte kleine beestjes op de bladeren zien, klopt dat? Het is me niet opgevallen maar ga t thuis wel gelijk checken.

Het zijn hele kleine spikkels. Als je met een plantenspuit spuit zou je ook een soort draadjes moeten zien.

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Ben naar het tuincentrum gereden en nieuw potgrond en perliet gehaald. Dat wil ik vanmiddag even gaan mengen.

Een tijdje geleden hebben ze nog wel plantenvoeding gehad! (ik denk een anderhalf maand terug)

1 like

Nou mijn dracenea voor het eerst behandeld met spiritus nadat spuiten met plantenspuit niet hielp. Als ik dit een paar dagen doe, hoop ik dat hij de wolluisplaag overleefd…