Ik denk niet dat het met water te maken heeft. Hij heeft heel stevige bladeren en kan dus zelf goed water opslaan. Je kunt de grond dus echt helemaal op laten drogen tussen twee waterbeurten. Bij een plant met zulk soort bladeren merk je eerst dat de bladeren wat slapper worden als ze echt water nodig hebben, ze zullen niet direct bruin worden.
Krijgt hij niet misschien per ongeluk toch wat direct zonlicht? Daar is hij echt supergevoelig voor. De gewone donkergroene variant kan direct zonlicht prima hebben, maar de tineke (de variegated versie) echt niet, dan verbranden de witte gedeeltes.
Het is stom, maar het hoort volgens mij ook een beetje bij de plant. Variegated planten (sorry ik weet niet wat het gebruikelijke Nederlandse woord is) zijn gewoon een stuk gevoeliger en het zijn ook specifiek de lichte gedeeltes van zulke planten die sneller lelijk worden. Ik heb deze plant zelf niet, maar ik ken een paar mensen die hem wel hebben en dan zie ik eigenlijk altijd wel bij een paar oudere bladeren wat bruine plekken op de witte randen.