Het Plantentopic

Iemand ervaring met een ficus elastica tineke?
Op de witte stukken van het blad komen steeds meer bruine vlekken. De bovenste 4 bladeren blijven gespaard lijkt het wel.

Ik las online verschillende suggesties maar niet echt een eenduidig antwoord.

Hij staat op een lichte plek waar hij de hele dag indirect zonlicht krijgt (ramen op het oosten, zuiden en westen). Ik laat eerst de grond wat droger worden voordat hij weer water krijgt. Dit leek me goed bij deze plant maar ben bang door die bruine vlekken van niet :disappointed:

Ohja heb hem net voor de foto afgenomen met een nat doekje. Vandaar het natte blad en de gekke locatie op de bank :sweat_smile:

Mijn aanwinsten van de laatste weken. De ficussen waren 2 voor €8 op de markt! De calathea doet het echt perfect op deze plek. Mijn zebrina krijgt bruine randen. Iemand een idee wat dat kan zijn?

2 likes

M’n caudexen doen t goed <3

9 likes

Ik voel me echt een n00b maar ik heb vandaag een mosstok voor mijn monstera gekocht die de woonkamer begint over te nemen.

Maar ik krijg dat ding niet stevig in de grond? Hoe doen jullie dat? Ben bang om de wortels te beschadigen :neutral_face:

Ik denk niet dat het met water te maken heeft. Hij heeft heel stevige bladeren en kan dus zelf goed water opslaan. Je kunt de grond dus echt helemaal op laten drogen tussen twee waterbeurten. Bij een plant met zulk soort bladeren merk je eerst dat de bladeren wat slapper worden als ze echt water nodig hebben, ze zullen niet direct bruin worden.

Krijgt hij niet misschien per ongeluk toch wat direct zonlicht? Daar is hij echt supergevoelig voor. De gewone donkergroene variant kan direct zonlicht prima hebben, maar de tineke (de variegated versie) echt niet, dan verbranden de witte gedeeltes.

Het is stom, maar het hoort volgens mij ook een beetje bij de plant. Variegated planten (sorry ik weet niet wat het gebruikelijke Nederlandse woord is) zijn gewoon een stuk gevoeliger en het zijn ook specifiek de lichte gedeeltes van zulke planten die sneller lelijk worden. Ik heb deze plant zelf niet, maar ik ken een paar mensen die hem wel hebben en dan zie ik eigenlijk altijd wel bij een paar oudere bladeren wat bruine plekken op de witte randen.

1 like

Kiijjjk mijn sedum burrito stekjes (noem je dat zo?) doen het heel goed :blush:

Het is een beetje een zoekplaatje met dat perliet en die steentjes, maar alle blaadjes zijn gaan groeien en hebben nu een eigen miniplantje!

En ik vraag me nog iets af. Als er verschillende soorten van dezelfde plant bestaan die behoorlijk op elkaar lijken, zijn het dan echt verschillende planten, of zijn die namen er gewoon maar opgeplakt zo van ‘‘Nou deze specifieke scindapsus die ik hier nu zie is wel heel erg zilver, laten we hem maar een eigen naam geven.’’?

Je hebt namelijk verschillende soorten van de scindapsus pictus: de treubii (oke die is wel echt anders dan de rest), de argyraeus, de exotica en de silvery ann. (Ik vond bijvoorbeeld dit https://www.fieldnotesbystudioplants.com/houseplants/satin-pothos-philodendron-silver-difference over de verschillen tussen de laatste drie.)

Maar mijn plant heeft dus echt alles door elkaar. Hij heeft bladeren die (bijna) helemaal groen of juist zilver zijn, bladeren die half-om-half zijn en alles daartussenin.

Verschillende bladeren van mijn plant

Weet iemand hoe dat zit?

4 likes

Ik heb net een Ficus Lyrata besteld voor in mijn nieuwe huis! Ben benieuwd. Hebben jullie een luchtbevochtiger voor de planten? En zoja welke, en helpt het?

Oeh die zijn mooi! Ben je er makkelijk aan gekomen?

1 like

Bij mij sterft mijn zoveelste hedera ook weer een langzame dood. Ik denk dat ik nog steeds te veel water geef. Dus ik ga nu maar over op minder water.

Ik ben wel blij om te horen dat t een lastige plant kan zijn! Haha. Ik denk dat de mijne niet meer te redden is

Bij mijn vorige hedera ben ik gestopt met wateren en toen ging hij wel weer blaadjes aanmaken, ik was stom verbaasd. Maar dat was nadat ik hem buiten gezet en dat leek hij op zich wel fijn te vinden.
Uiteindelijk is hij toen dood gegaan omdat het simpelweg te heet en te droog was.

Ik heb sinds kort een monkeymask in de hoek hangen, bij het tuincentrum zeiden ze dat die perfect op een wat donkerder plekje kan en hij groeit ook echt als kool

21 aug toen ik ‘m kocht - foto ‘s avonds

Vandaag - dit is net met daglicht gemaakt

Zitten echt veel nieuwe bladeren aan die nu langzaam uitkomen, maar er komen ook steeds nieuwe gele bladeren bij, weet iemand waar dat door komt? Ik geef ongeveer 1 keer per week water, doe het maar op gevoel want met Plantsome gingen m’n planten helemaal dood.

6 likes

Heb je hem al eens helemaal schone potgrond gegeven? Soms zitten de verschillende stengels in hele kleine kwekers potjes of zitten er andere dingen om de wortels heen van de kweker uit. Ik kan even geen afbeelding vinden dus ik hoop dat je snapt wat ik bedoel haha

Om hierop in te haken, twee van de stengels van m’n pachira aquatica waren dood aan het gaan dus had gisteren de wortels bekeken. Bleken er gewoon nog elatieken om de basis van de stam te zitten, wat de hele boel dus afknelde :sob: het zat onder de grond dus had het niet eerder gezien maar ik ga het voortaan altijd even nakijken, hopelijk kan ik zoiets nu voorkomen

1 like

zo stom dit soort dingen. Als het er in de winkel maar mooi uit ziet he

1 like

Ja precies en als ie na een paar maanden daardoor dood is kunnen ze weer een nieuwe verkopen, hoppa dubbele moneyz

De Dioscorea van een plantenwinkel hier in de buurt (2 euro) en de Stephania van een kweker (zie mn posts daarover, 10 euro geloof ik)

1 like

Oke, dankje! Prijzen vallen mee dus!

1 like

Nee heb ik nog niet gedaan, zal morgen eens potgrond kopen en kijken hoe ze er bij staan!