Het Plantentopic

Ik heb laatst bij plantje.nl besteld. Tevreden over! Zat goed verpakt, mooie planten! Ik had toen zo’n doos waarbij je 6 planten voor 20 (of 25?) euro kon kiezen.

1 like

Oh gelukkig! Ik heb extreme sympathie voor wormen sinds ik een wormenbak heb. Mijn harde werkers <3 en ze woelen de bodem om en veranderen resten in compost en houden de bodem luchtig dus het is heel goed juist! Hier een heel artikel.

7 likes

Ohja, gaf jij je planten ook niet wormenaarde / wormenwater ofzo?

Ik vind het heel interessant klinken en zit net ook op een site over wormencompostbakken te lezen, maar ik neem aan dat je daar toch echt een buiten voor nodig hebt? (Dat heb ik niet helaas.)

Hahaha awh nog nooit iemand zo liefdevol horen praten over wormen :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Ik heb 6 lege plantenpotjes in de kast gevonden dus ik mag nieuwe plantjes kopen, welke zal ik halen? :grin:

1 like

Oehh leukleuk! Wat heb je al?

Euhhhh heel veel
Pannenkoek, bananenplant, monkeymask, monstera, stippenplant, zz, bonsai, anthurium, kaktus, Chinees lantaarn en nog 7 waar ik de naam niet van weet :joy:

Ik ben de laatste tijd fan van hangende planten (kun je ook laten klimmen hoor): scindapsus pictus, epipremnum (aureum of marble queen), philodendron (scandens of micans), hoya’s (ik heb een carnosa splash, maar er zijn zoveel leuke soorten).

Oh en met deze peperomia angulata ben ik ook heel blij:

Ik heb meer soorten peperomia’s die ik stiekem eigenlijk een beetje saai vind, maar dit is echt zo’n leuk, makkelijk en snelgroeiend plantje!

1 like

Ik heb al 4 hangplantjes en geen plek meer voor nieuwe haha. Volgens mij heb ik ook een peperomia!

Dat is een tradescantia (zebrina)!

Ik heb ze ook niet allemaal als hangplant hoor (geen plek voor inderdaad), een aantal heb ik ook aan bamboestokken of een mosstok vastgemaakt.

En van planten die uit zichzelf omhooggroeien ben ik verder nog wel fan van de schefflera en de ficus elastica. Oh en ik heb ook een heel mooie drimia (drimiopsis maculata) die ook echt heel makkelijk is, maar ik geloof dat dat een vrij zeldzame plant is.

Hoeveel water geef jij je peperomia? De mijne heb ik na meer dood dan levend te zijn nieuw leven kunnen inblazen (dit heeft 2 maanden geduurd) maar ik weet nog niet zo goed hoeveel water die nodig heeft.

Door jouw post ben ik wat gaan Googlen en ik kom er achter dat ik er volgens mij wel een paar heb. Straks even een rondje doen.

Mijn pannenkoekenplant begint uit de hand te lopen. Ik ben bang dat hij te weinig ruimte in de pot waar hij nu in zit, dus ik ga hem vandaag proberen te stekken. Ben alleen zo onhandig met dit soort dingen en hoop niet dat ik het verpest. Hij is nu zo mooi. Gelukkig ga ik tegelijkertijd facetimen met mijn moeder voor tips haha

Best weinig, vooral bij de soorten met dikke, stevige bladeren wacht ik lang tussen twee waterbeurten en laat ik de grond helemaal opdrogen. Als ik dan weer water geef krijgen ze wel veel trouwens, dan zorg ik dat de hele grond weer vochtig is.

Ik voel vaak ook aan de bladeren of ze water nodig hebben. Als je bij een wat ouder blad zachtjes met je vingers tegen de zijkanten duwt, alsof je hem dubbel wilt vouwen en je voelt dat hij helemaal niet meegeeft is hij nog oke. Als hij wel een beetje buigzaam lijkt heeft hij water nodig. (Dit geldt trouwens ook weer voor de soorten met dikke bladeren, peperomia’s met dunnere bladeren geef ik liever iets vaker water, maar dan per keer ook wat minder.)

Welke peperomia’s heb jij?

Dat kan haast niet mislukken hoor. Die uitlopers met een scherp mesje of schaar afknippen/snijden en in een ander potje zetten, klaar! :smile:

1 like

Haha oke dankje, dat geeft me vertrouwen. Ik ben zo ongeveer de onhandigste persoon op de wereld maar ga het proberen :muscle:

Weet iemand wat dit is?

Foto's

.
Het zijn witte vlekjes/bolletjes op de blaadjes. Een paar jaar terug zat het ook al op deze plant, we hebben er toen niks aan gedaan en toen werd het na een tijdje niet meer erger. De plant is er niet dood van gegaan, hij deed het daarna niet zo heel goed (de besmette blaadjes gingen er niet dood van, maar hij kreeg weinig nieuwe groei en viel wel regelmatig uit) maar dat kan ook aan verzorging hebben gelegen.
Ik kan het wit makkelijk van de blaadjes afschrapen. Van de vorige keer weet ik dat het wit na een tijd indroogt en dan vast zit op de bladeren. De plant staat buiten. Ik zie geen beestjes of web. Het lijkt misschien op iets van schimmel?

Gelukkig is er ook goed nieuws, want ik heb voor het eerst ooit een pannenkoekenbaby! :heart_eyes:

11 likes

Yes ik gooi al mijn gft in de wormenbak en zij maken er in een paar weken compost + wormenthee van. Ik heb ze in de winter in mijn kelder en de rest van de tijd op t balkon. Je kan ze binnen houden hoor, maar dan moet je je daar wel comfortabel bij voelen. Ze kruipen niet naar buiten, want binnen is een paradijs voor ze met al dat eten.

Trouwens, kennen jullie homesteadbrooklyn op instagram/YouTube? Zij heeft 1000 planten ofzo in haar appartement en maakt toffe videos en komt begin oktober naar een stadstuincentrumpje in Rotterdam! Ik heb me meteen aangemeld :heart_eyes:

3 likes

Ja ik zag het. Maar is een signeersessie toch? Geen workshop of lezing oid. Dan vind ik het minder interessant.

Hmm ik weet het voor hier binnen nog niet, ik heb ook niet heel veel ruimte namelijk. Maar misschien kan ik mijn moeder en zusje proberen over te halen een wormenbak te beginnen, die houden ook van planten en ik vermoed dat ze zo’n project sowieso ook wel leuk vinden.

(En dan kan ik er uiteraard van profiteren en wat van die compost en wormenthee meenemen als ik bij mijn ouders ben.)

1 like