Wat is wormenthee?? Dat is toch niet voor jou om te drinken he.
Haha lol nee, dat is vloeibare compost! Mengen met 9 delen water. Als mensen in 010 wat willen mogen ze een flesje komen halen @Violoncello oh ja doen! Het is heel makkelijk en snel te doen. Ik heb zelf een bak gemaakt voor 30 euro. Als je wilt kan ik foto’s laten zien (al heb ik dat mssn al eens hier?) en stappenplan ofzo. Ik steek graag mensen aan hiermee!
@Lula Hmm had wel t idee dat ze wat ging vertellen. Zal t eens vragen!
Jaa graag ik ben heel benieuwd nu
Wat fijn! Het duurt even, maar dan heb je ook wat
De scindapsus kan prima de grond in zo met die wortel!
Heel leuk dat ze ook naar Nederland komt! Ik volg haar al een tijdje en heb het boek ook gekocht. Waar kan je je aanmelden voor het evenement? Op de website zie ik dat informatie nog volgt voor de tour in Nederland. Ik hoop eigenlijk dat ze er een stakjesruil bij organiseren, die stekjesruilen in New York die ze wel eens heeft gedeeld op haar YouTube kanaal zijn echt geweldig.
Die dingen zie je niet joh. En daarbij heb je nu ook beestjes
Als je liever geen aaltjes wil gebruiken kan je het ook proberen met kaneel. Heeft bij mij goed gewerkt.
Kan je deze (de peperomia angulata) een beetje makkelijk stekken? Heb ook een snelgroeiende in huis, dus misschien kan ik er nog wel een potje mee vullen!
En heb net dit stekje opgehaald, de panda-plant. Had er nog nooit van gehoord, maar hoop dat hij een beetje wortel gaat krijgen en het overleefd haha.
Ik heb een keer een takje gestekt en dat werkte wel, hij kreeg wortels en ging niet dood, maar die is nooit echt hard gaan groeien terwijl de moederplant het bij mij juist super goed doet. Als je er twee plantjes van wilt maken dan zou ik eerder de plant splitsen. Als je hem uit zijn potje haalt en de wortels bekijkt zie je dat hij vaak sowieso al uit meerdere delen / plantjes bestaat. Dit heb ik zelf overigens niet met de angulata gedaan, wel met andere peperomia’s en dat werkte heel goed.
Kijk, ik heb een stekje van de peperomia argyreia van @Melacholie gekregen!
(En ik kon het niet laten om met twee bladeren die een beetje beschadigd waren zelf direct een stekprojectje te beginnen.)
Oh leuk! Ben benieuwd of dat blad stekken ook goed lukt!
Ja ik ook! Maar er hadden hier pas twee forummers gepost dat dat bij hen was gelukt (ik weet even niet meer wie) dus ik heb er wel vertrouwen in.
@C3PO Leuk!
Bij mijn plant vervagen de stippen naarmate een blad ouder wordt. Wel jammer overigens, want de vlekjes op de jonge bladeren zijn echt prachtig.
Enorm verhaal over de wormenbak met foto's
Oke het duurde even, want ik wilde er de tijd voor nemen
Wormenbakuitleg
-
Waarom een wormenbak?
Een wormenbak kan je maken om verschillende redenen. In mijn geval wilde ik een oplossing voor het GFT dat in mijn gemeente niet los wordt opgehaald, maar bij het restafval gaat en dus wordt verbrand. Dat is superzonde omdat er heel veel gezonde voedingsstoffen in je GFT zit wat dan niet gebruikt wordt. Er zijn verschillende manieren om zelf GFT te verwerken tot compost, zoals een bokashi of een composthoop. Een composthoop was voor mij met mijn balkonnetje geen optie, en het vervelende aan een bokashi vond ik dat je er microben aan moet toevoegen en het dus niet een vanzelf lopend proces is. Na veel zoeken kwam ik uit bij een wormenbak! -
Wat is een wormenbak?
Een wormenbak is een bak (bestaande uit minstens 2 delen) met speciale compostwormen waar je je GFT in kunt gooien. De wormen zetten dit om in compost (aarde) en in vloeibare compost. -
Hoe werkt dit dan?
Het wormenleger breekt de GFT af door dit op te eten en vervolgens verwerkt weer uit te poepen. Dit klinkt supervies, maar is basically wat aarde is. In normale tuinaarde zit varkensbloed, dus dan klinkt wormenpoep beter. De compost ziet er ook uit als wat vochtige en donkere aarde. De wormen breken de cellen van de GFT af, waarbij er vocht vrij komt. Dit loopt naar de onderste bak, en dat is de vloeibare supervoeding genaamd wormenthee. Zelfs te koop in sommige tuincentra. -
Stinkt de wormenbak?
Nee, het ruikt naar bos of aarde. De wormen beginnen met verteren voordat je GFT kan rotten. Ik heb zelf in mijn keuken een kleine bak met deksel waar ik ongeveer 5 dagen aan GFT in kan doen, daarna gooi ik het op mijn balkon in de bak. -
Zijn wormen vies?
Nee, het zijn gewoon wormen. Ik heb geen probleem met ze aan te raken (mijn vriend wel), maar ze komen niet uit de bak. -
Kan alles in de bak?
Nee, niet alles. Geen gekookte resten, geen vlees, vis of melkproducten. Ze zijn niet de grootste fan van bewerkt voedsel (koek, brood etc) dus dat gooi ik er niet in, maar je kunt ermee experimenteren. Ze houden ook niet zo van ui of citrus. Uienschillen doe ik er in beperkte maten in, citrus nooit.
Ik snijd grote delen (denk aan een bananenschil) kleiner, maar dit hoeft niet per se. Hoe kleiner, hoe sneller je compost hebt. Ze zijn enorm gek op koffieprut en theezakjes. Ik gooi er zelfs mijn houten wattenstaafjes in! Ook kan je bijvoorbeeld papierenzakdoekjes of krantensnippers erin doen. -
Hoe lang duurt het dan voordat je compost hebt?
In ongeveer 6 weken is wat je erin gegooid hebt, compost geworden. Maar je gooit er natuurlijk elke week wat bij en het makkelijkste is te wachten tot de hele bak is omgetoverd tot compost. Dit kan maanden duren. Ik haal er ook wel eens een beetje uit, maar in principe doe ik eens in de zoveel maanden de gezeefde inhoud van de bak in een potgrondzak en gebruik het daaruit. -
Waar zet ik zo’n ding neer dan?
Als het niet vriest, buiten. Vriest het wel, dan binnen, bijvoorbeeld in je schuur of kelder. Ideaal is tussen de 18 en 25 graden voor ze. Daaronder en daarboven worden ze een beetje luier. -
Oke ik wil er eentje. Hoe begin ik?
Je kunt een bak kopen (zoek op balkontoren), maar die zijn stervensduur. Ik heb er zelf eentje gemaakt met plastic bakken van de bouwzaak. Dit heb je nodig:
- minstens 2 bakken en 1 deksel
- een boor
- wormen
- eventueel tape
Dril een stuk of 25 gaten met een niet te dikke boor in een van de bodems. Dit is je bovenste bak. Hier komt de GFT en de wormen in, het vocht loopt via de gaatjes naar de onderste bak voor je wormenthee. Boor ook wat gaten aan de bovenkant (zie foto’s). Dit zijn luchtgaten voor de wormen. Als de handvatten open zijn, tape deze dan goed dicht. De wormen zijn kluizenaars en houden niet van licht. Vul vervolgens de bovenste bak met wat GFT, stro of losse bladeren (of allemaal) en doe de wormen erbij. Klaar!
-
Hoe kom ik in hemelsnaam aan die wormen?
Ik heb 500g wormen besteld bij de wormenkwekerij. Deze worden bezorgd in een dichte zak en vervolgens in een doosje. -
Show me baby
Ik kan de originele foto’s niet meer vinden, dus hier wat instagramfoto’s
Hier is de wormenbak klaar! Ik heb 3 lagen (2x gft, 1x wormenthee dat rijmt lol)
Ik had nog stro uit m’n kerstpakket dus dit kwam goed van pas als laagje voor de nieuwe bewoners.
- Oke leuk en aardig maar zo makkelijk kan het niet zijn.
Nou, eigenlijk wel. Ik heb wel 1x problemen gehad dat een deel van de kolonie overleden was (rip wormen) doordat ik iets niet goed had gedaan. Ik denk dat ik te lang had gewacht met mijn GFT naar de bak brengen, waardoor dit al teveel aan het rotten was. Of ik had er iets bijgedaan wat ze niet cool vonden. Wijze les: als je twijfelt, niet erbij doen of in een hoekje erbij doen, dan kunnen ze het vermijden en kan je het er later alsnog uithalen. En je moet je beseffen dat je je wormencompost wel moet zeven op wormen. Ik doe dit met mijn handen lol, maar je kunt ook een zeef hiervoor kopen.
Einde!
Ohh dan wil ik ook het nieuwste lid van de familie voorstellen:
De peperomia verticillata red log geruild met @Violoncello
Oh wat goed dat je dit helemaal hebt uitgeschreven! Ik ben nu eigenlijk ook helemaal enthousiast en wil ook wormen!
Leuk! Zo dat natuurlijke proces zien, en je afval wordt duurzaam verwerkt naar nog iets nuttigs ook. Ik snap je enthousiasme! Maar ik heb geen tuin, balkon, schuur of kelder. En zo’n bak in de woonkamer vind ik dan weer niet zo’n geweldig idee. Misschien moet ik het bij mijn ouders in de tuin doen, als ik het gewoon doe houden ze me vast niet tegen haha. Moet ik ze wel even instrueren om hun GFT erin te doen.
En anders, ik zag toevallig laatst dat ik in dezelfde stad woon als jij en gezien jouw enthousiasme heb je binnenkort een wormenemperium en een wormenthee winkeltje
Ik ga morgen waarschijnlijk een enorme strelitzia halen en ben zo excited
Haha leuk, doen!
@Arecales Ah ja ik snap dat als je helemaal geen buiten hebt, het een lastiger verhaal wordt! Misschien is dan een bokashi wat voor jou? Die kan gewoon in je keukenkastje en je mag altijd een flesje komen halen!
Ik heb me via instagram aangemeld van stek rotterdam Wel laten weten als je gaat he! Ook @Lula ze houdt een praatje, er zijn hapjes en drankjes en bijzondere planten, aldus stek.
Oh oke, ik zal er eens naar kijken. Maar ik vind de wormen juist wel leuk eigenlijk haha, misschien toch eens aan mijn ouders vragen. Oh dat is aardig, dankjewel! Misschien ga ik dat in het voorjaar weleens proberen in plaats van plantenvoeding.
@QueenOfEngland Snap ik, heb je hem al? Ik vind strelitzia’s ook zo mooi maar op de een of andere manier is het bij mij vaak, hoe groter / duurder de plant, hoe sneller hij dood gaat. En heb te weinig zonlicht voor een strelitzia, dus probeer het maar niet.
Ik heb mezelf een Alocasia cadeau gedaan, ik vind ze zo mooi. Maar ik ben echt een beetje geschrokken door hoeveel water er uit de bladeren komt? Guttatie heet het, en dit is wat er uit het grootste blad in minder dan een dag komt?
Ben iedere dag aan het deppen. Iemand een idee hoe dit iets minder te laten worden?
Het is een beauty, maar ik maak me een beetje zorgen hierover, voor mijn vloer…